Da betalingen forsvandt strømmede bilisterne til

Trafikken på Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord er næsten blevet fordoblet, siden det blev gratis at benytte højbroen. Dermed er Frederikssund blevet fri for flere tusinde biler i døgnet.

Det har indtil 31. december 2021 kostet 14 kr. for en personbil at passere broen.
Trafik

I over to år har en fin, firesporet motortrafikvej tilbudt køfri, køn og hurtigt vej over Roskilde Fjord. Men bilisterne har i gevaldig grad holdt sig væk.

Tilsyneladende har rigtig mange ikke villet betale de 14. kr., hver tur har kostet siden åbningen. For siden Kronprinsesse Marys Bro blev gjort gratis at benytte 1. januar i år, er trafikanterne strømmet til.

Antallet af daglige bilture er næsten fordoblet fra den ene dag til den anden – fra ca. 4.000 biler i døgnet i november og december til lige godt 7.000 i januar og februar. Det viser Vejdirektoratets automatiske trafiktællinger.

Færre biler i Frederikssund

Ikke alene betyder det, at mange bilister kommer hurtigere mellem Hornsherred og Frederikssunds-Ballerup-området; den gratis højbro har gjort Frederikssund mere fredelig.

Trafikken på den gamle Kronprins Frederiks Bro og den tilhørende J.F. Willumsens Vej er nemlig faldet omtrent tilsvarende. Før jul kørte der ca. 18.000 biler hver dag på den gamle bro; nu er det tal reduceret til ca. 15.000 biler.

Læs mere: U-vending: Betalingsbro bliver gratis

Den gamle bro gennem Frederikssund er blevet aflastet med flere end 3.000 biler om dagen, siden den nye bro blev gratis at benytte.
Den gamle bro gennem Frederikssund er blevet aflastet med flere end 3.000 biler om dagen, siden den nye bro blev gratis at benytte.

FDM: Det var en fejl

- Tallene viser jo med al tydelighed, at det var en fejl at gøre Kronprinsesse Marys Bro til en betalingsvej, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

- Danske bilister betaler allerede mere end rigeligt i skatter og afgifter, og mange har derfor – helt forståeligt – fravalgt at have en endnu en udgift. Da infrastruktur bliver bygget for at blive brugt, er det dejligt at se, at broen nu endelig får lov at komme til sin ret, uddyber han.

Fjordforbindelsen (den røde linje) er for mange en både hurtigere og kortere vej over Roskilde Fjord. Efter at betalingen er ophævet, er trafikken ca. fordoblet.
Fjordforbindelsen (den røde linje) er for mange en både hurtigere og kortere vej over Roskilde Fjord. Efter at betalingen er ophævet, er trafikken ca. fordoblet. Kort: Krak

Stadig ikke som forudsagt

Selv om der er sket noget af et trafikspring på Kronprinsesse Marys Bro fra årsskiftet, er trafikken endnu ikke så kraftig, som prognoserne sagde, den på sigt vil blive.

Da broen blev projekteret, lød forventningerne, at trafikken nogle år efter åbningen ville nå op på ca. 12.000 biler i et gennemsnitsdøgn. En del hverdage i februar 2022 var trafiktallet dog over 8.000 biler.

I beregningerne for tilbagebetalingen af broen på 40 år var der kalkuleret med ca. 7.200 biler i døgnet, et trafiktal der nu er overgået – men altså uden betaling.

Kronprinsesse Marys Bro er en 1,4 km lang højbro over Roskilde Fjord.
Kronprinsesse Marys Bro er en 1,4 km lang højbro over Roskilde Fjord.

Staten har betalt de 1,75 mia. kr.

Højbroen og de 10 km motortrafikvej kostede ca. 1,75 mia. kr. at anlægge - et godt stykke under budgettet.

Staten bidrog fra begyndelsen med 660 mio. kr., og ved nytår ’indløste’ statskassen resten af de ca. 1,1 mia. kr. som en del af den store aftale om infrastruktur fra sommeren 2021.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve