Sådan gør du bilen klar til efterår og vinter

Allerede i efteråret er det en god idé at gøre bilen klar til at modstå kulde og frost. Få styr på alt fra vinterdæk til vinduesviskere, så er både du og bilen parat til at køre den kolde og mørke tid i møde.

Bildæk og efterårsblade
Viden

Kulde, duggede ruder, glat føre og salt. Masser af salt. Inden vinteren for alvor er over os, så bør du klæde din bil godt på til at klare alle sæsonens prøvelser.

Her kan du læse, hvordan du gør.

Vinterklargøring – hvad er vigtigst at gøre?

Det er vigtigt både for din egen og andres trafiksikkerhed, at du kan få bedst muligt vejgreb i det glatte føre, der kendetegner de danske veje i vinterhalvåret. For at opnå det bedste vejgreb anbefaler FDM, at du skifter til dine vinterhjul.

Læs mere: Se dæktest fra FDM

Få gode råd til vinterklargøring

Men lige så vigtigt er det at tjekke dine lygter, så du kan få øje på dine medtrafikanter og selv blive set i den mørke tid. Det er også vigtigt, at du kan få ordentligt udsyn så viskerbladene skal tjekkes og evt. udskiftes med nye, ligesom en grundig rengøring indvendig vil afhjælpe træls dug på indersiden af ruderne.

Vil du gerne have din bil i bedst mulig stand i mange år, så er det også vigtigt at tjekke motorens væsker og gå bilen igennem for f.eks. lakskader og rust, og give den en klat olie og smøring hist og her.    

Så overskriften herover er faktisk lidt et trickspørgsmål – det meste er nemlig vigtigt. Det er i hvert fald tid godt givet ud at give sin bil et grundigt sæsontjek.

Hvad skal du rengøre, smøre, undersøge og påfylde?

Her kommer vi omkring de ting, det er vigtigt, du tjekker og ordner på din bil, inden vinteren kommer, og du får en guide til, hvordan du nemt giver din bil ”den helt store tur” hjemme i indkørslen eller på tankstationens pusleplads.

Læs mere om de syv emner herunder. Tryk på overskriften eller det blå plustegn for at folde menuen ud. 

Skift til vinterhjul

Det er vigtigt, at du kan få bedst muligt vejgreb i vinterhalvårets glatte føre. Derfor skal du skifte til vinterhjul.  Det er ikke kun i sne og slud, at vinterdæk klarer sig bedst i dæktest. Test fra FDM viser, at vinterdæk også klarer sig bedst på en vintervåd vej, som jo også er et føre, vi danskere meget ofte bevæger os rundt i, når kommer ind i vinterhalvåret.

Der er de senere år kommet bedre helårsdæk på markedet. Her kan de bedste af slagsen være et godt og sikkert alternativ for dig, der har mulighed for at lade bilen stå på dage med rigtig vinterføre. Har du ikke den mulighed, så er det FDMs anbefaling, at du vælger at køre på vinterdæk.  

Læs mere: Se dæktest fra FDM

Det er en god ide at få vinterdæk eller -hjul sat på i god tid. Gerne allerede i efteråret inden den første sne falder. Hvis du venter til, det første snefnug dukker op på tv-meteorologernes syvdøgnsprognose, så skal du ofte berede dig på at komme til at stå i lang kø på det lokale dækcenter.

Hvis du selv skifter til vinterdæk/vinterhjul, så husk også at kontrollere dækmønster. FDM anbefaler, at dækket minimum har 3 mm dækmønster - loven siger, du kan nøjes med 1,6 mm.

Kontroller også at dine dæk har det rette dæktryk. Det rette dæktryk står angivet i bilens instruktionsbog. Skal du køre mod koldere egne – f.eks. hvis du skal køre til en skisportsdestination – så kan du med fordel hæve dæktrykket med 0,2 bar, da trykket falder, når det bliver rigtig koldt.

Har du et reservehjul, så tjek også dæktrykket på dette.

Vær også opmærksom på, at kører du til udlandet, kan der være særlige regler for vinterdæk.

Læs mere: Regler for brug af vinterdæk

Virker lygter og lys?

Det er vigtigt både at kunne se og blive set i vintermørket, så lys og lygter skal være i orden. En bil med manglende eller ingen lys kan skabe farlige situationer i trafikken. Tjek derfor, at alle dine lygter fungerer, som de skal, og skift pærer om nødvendigt (eller få et værksted til at hjælpe).

Husk også, at nogle biler ikke automatisk har tændte baglygter, når kørelyset er på. I så fald skal du bruge bilens nærlys, hvis vejret i løbet af dagen bliver usigtbart i forbindelse med f.eks. nedbør eller tåge.

Læs mere: Sådan tjekker du bilens lygter

Nu du alligevel holder og blinker med alle lysene, så kan du lige så godt også give hornet et let tryk for at tjekke, at det virker, som det skal. For en sikkerheds skyld.

Er du i tvivl om, hvorvidt dine lygter er i orden, kan du som en del af dit medlemskab få dem kontrolleret på et FDM test og bilsyn-center.

Læs mere: FDMs lygte- og batterikontrol 

Kan du få ruderne rene?
Vejsnavs og salt samt eventuelt sne stiller store krav til viskerbladene, der kommer på hårdt arbejde gennem efteråret og vinteren. Men det er vigtigt, at viskerbladene virker godt og effektivt netop i denne del af sæsonen. For en lavt hængende vintersol i kombination med en forrude, som vinduesviskerne ikke kan holde ren, er nærmest lig med blindkørsel.

Tjek derfor viskerbladene og se om gummiet er helt. Rens eventuelt bladene ved hjælp af svamp og rengøringsmiddel. Er viskerbladene slidte, så udskift dem.

Smør evt. viskerarmen med en universalolie, og sørg for at bilens sprinklerdyser er rene.

Puds ved samme lejlighed dine ruder og spejle, så du sikrer bedst muligt udsyn.

Når du nu er helt tæt på ruden, så er det også en god ide at gå den efter for stenslag, ridser og revner. Det er ulovligt at have ridser, stenslag og revner i synsfeltet, så har du det, skal din rude repareres eller udskiftes.

Har ruden stenslag?
Et ubehandlet stenslag kan udvikle sig til en eller flere revner, som vil kræve udskiftning af rude. En rudeudskiftning er dyrere og mere tidskrævende end stenslagsreparation.

Derfor anbefaler FDM, at stenslag repareres, når de opstår, så skaden begrænses.

Det er særligt vigtigt i vinterhalvåret, hvor en rude med ubehandlet stenslag er særligt udsat pga. de spændinger, der opstår i glasset som følge af bl.a. temperaturændringer.

Er du medlem af FDM er stenslagsreparation en del af dit medlemskab.

Læs mere: Om stenslag og -reparation

Vask og rengør bilen ude og inde   

Giv din bil en god vask. Det er vigtigt, at karosseriet er rent og velholdt, så vinterens salt ikke angriber karrosseriet mere end højst nødvendigt. En grundig vask med vandslange og børste fjerner aflejringer af snavs, som holder på fugt og salt. Vær især omhyggelig med at gøre dine hjulkasser og panelkanter rene.

Undervognsspuling i vaskehal er ikke tilstrækkeligt, og overdreven brug af undervognsvask frarådes i det hele taget.

Inde i bilen er en grundig oprydning, støvsugning og rengøring rigtig godt for at skabe et indeklima med mindst mulig fugt. Et godt tip er at fjerne tøj, aviser og lignende, der suger fugt til sig. Hvis du minimerer fugt i bilen, får du mindre problemer med duggede ruder.

På indersiden af forruden kan du bruge en antidug-klud, eller du kan polere ruden med nogle dråber koncentreret opvaskemiddel. Det kan også hjælpe til, at ruden ikke dugger så let på om efteråret og vinteren.

Tjek lakken, og kig efter rust 

Bilen kommer bedst gennem vinteren, hvis lakken er godt beskyttet. Begynder du med en grundig rengøring af lakken, opdager du nemmere eventuelle lakskader. Ridser, stenslagsskader og mindre rustskader reparerer du med en lakstift. Lakstifter fås i originale farver og købes hos bilforhandleren.

Når lakken er klar, påføres en beskyttende voks eller forsegler efter eget valg. Lakken bliver mere afvisende overfor fugt og snavs og er betydelig nemmere at holde ren ved almindelig bilvask. Hvis du ikke selv vil bruge tid på behandlingen, er der mange firmaer, som tilbyder professionel lakkonservering.

FDM har en række rabatordninger med bilpleje-firmaer, som du kan gøre brug af som medlem af FDM.

Læs mere: Se FDMs services og medlemsfordele

Smør låse og lister

Det er træls at stå en frostkold vintermorgen og ikke kunne komme ind i sin bil. Enten fordi låsen driller, eller døren er iset fast. Smør bilens låse med en god grafitlåseolie og rengør og smør listerne med en silikonefedt, der er beregnet til formålet. Så du altid kan komme ind i bilen.

Vil du være ekstra grundig, så smør også hængsler og brændstofklap. Brug en universalolie til dette.

Hvad skal du tjekke under motorhjelmen?

Når du er færdig med sidste punkt på listen ovenfor, så er der lige tid en lille kop styrkende kaffe, inden det næste vigtige skridt, som er: Åbn motorhjelmen. For nogen kan det være en kende skræmmende at løfte klappen op, for andre er det en smal sag. Ejer du en brændstofbil – og det er det stadig langt de fleste af os, der gør – så er der nogle vigtige ting under hjelmen, du bør kaste et blik på, inden vinteren er over os.

Er du elbilsejer, så kan du i det store hele nøjes med at løfte hjelmen og påfylde sprinklervæske. Husk, at vælge en frostsikret type, så den ikke bliver til is på din kolde rude.

Læs mere om de tre emner herunder. Tryk på overskriften eller det blå plustegn for at folde menuen ud. 

Få styr på motorens væsker

Når du er ude i motorrummet, så tjek olie, køler- og bremsevæskestand. Er du i tvivl om, hvordan du gør det på netop din bil, så kan du se hvordan i bilens instruktionsbog. Du kan også få FDM eller et værksted til at lave et årstidstjek.

Læs mere: Årstidstjek hos FDM

Står du selv for denne del af vedligeholdelsen, så er her et par stikord til ting, du skal være opmærksom på:

  • Det er vigtigt, at kølervæsken er frostsikret. Væsken bør være frostsikret til mellem minus 25º og minus 35º celsius. Korrekt frostsikring beskytter også kølesystemet mod korrosion.
  • Det er ikke blot vigtigt, at der er olie nok. En vinterklargøring bør også i mange tilfælde omfatte olieskift, så motoren er klar til de første kolde morgener. En tyk og træg motorolie er svær for motoren at trække rundt ved start i frostvejr. Benyt kun olie, der lever op til specifikationerne for motorolien til din bil. Skift oliefilteret samtidigt og husk at aflevere spildolie og oliefilter på den kommunale genbrugsplads.

Læs mere: Få gode råd om olieskift

Påfyld sprinklervæske

Vinterens våde og snavsede veje betyder, at det er højsæson for forbrug af sprinklervæske. Så i forbindelse med vinterklargøringen er det en god idé at påfylde sprinklervæske og kontrollere, at dyserne sprøjter korrekt på ruden.

Vær opmærksom på, at der er forskel på sommer- og vintersprinklervæske. Vintersprinklervæske er frostsikret til væsentligt lavere temperaturer. Forkert frostsikret sprinklervæske kan både medføre forringet udsyn, men også frostsprængte beholdere.

Tjek batteriet
Kontroller batteriets ladetilstand. De fleste biler kører rundt med et batteri, der kun er 50-70% opladet, og kapaciteten falder generelt i takt med lavere temperaturer (op til 50% ved hård nattefrost). Samtidig kræver vinterhalvåret et ekstra stort strømforbrug til lys, elruder, ventilationsanlæg, sædevarme, vinduesviskere og så videre.

Kører du hovedsageligt korte ture, kan det være nødvendigt at lade batteriet op en gang imellem. Benyt en hjemmelader med automatisk vedligeholdelsesfunktion. Et fuldt opladet batteri sikrer starten en kold vintermorgen og forlænger batteriets levetid. Tjek også at kabelforbindelserne til batteriet er rene. Rengør evt. med sæbevand og smør polerne ind i syrefri fedt.

Er du i tvivl om, hvordan dit batteri har det, så kan du hos FDM få kontrolleret dit startbatteri som en del af dit medlemskab.

Læs mere: FDMs lygte- og batterikontrol

Print tjeklisten

Vi har samlet alle vores tip til vinterklargøring i en praktisk tjekliste, som du nemt kan printe ud.

Udskriv: Tjekliste til vinterklargøring

Skal du vaske vejsalt af din bil om vinteren?

Det er naturligvis op til dig selv, om du foretrækker en nyvasket bil, men ugentlig vintervask af bilen er mest til pynt og gør ikke en afgørende forskel ift. at skærme din bil mod skadelige effekter af vejsalt, sjap og skidt. Vask en gang om måneden er tilstrækkeligt.

Vil du beskytte din bil i vinterføret, så skal du gøre dette i allerede i efteråret ved at lakpleje og evt. rustbeskytte din bil.

Skal du rustbeskytte din bil?

Ingen biler er lavet til at modstå det danske klima, og ønsker du at beholde din bil i mange år, så anbefaler FDM, at du rustbeskytter din bil allerede fra ny. Er du i tvivl om, i hvilket omfang din bil har brug for rustbeskyttelse, kan et godt sted at starte være på et FDM testcenter. Her kan du som en del af dit medlemskab få kontrolleret din bils undervogn for synlige tæringer.

Læs mere: Værd at vide om rustbeskyttelse og FDMs rustkontrol

Rust kommer ved pladesamlinger og i bilens undervogn. Ofte er der ingenting at se, før skaden er sket. Det danske klima med temperaturer på +/- 3º celcius i vinterhalvåret danner meget kondens i bilens hulrum og i bilens pladesamlinger. Herved fremmes rustdannelse og til sidst gennemtæres pladerne med dyre reparationer til følge. For at hindre rustdannelse anbefales undervognsbehandling. Bestil tid på rustbeskyttelsescentret i god tid, idet der ofte er ventetid om efteråret.

Læs mere: Husk dette, når bilen skal undervognsbehandles

IllustrationHvad skal du have liggende i bilen?

Det er en god idé at sørge for at have et par solbriller liggende i bilen, hvor du let kan komme til dem. Den lavthængende efterårs- og vintersol kan overraske og blænde, så solbriller er mindst lige så vigtige om vinteren som om sommeren.

En god isskraber er en billig, men vigtig investering. Om efteråret er den god til at fjerne dug fra ruderne, og om vinteren er den uundværlig i situationer med streng frost. Sørg for at have en god isskraber liggende i bilen, eventuelt med langt skaft og en kost, så det er nemmere at nå toppen af bilens tag også.

Har du mulighed for at have isskraberen liggende uden for bilen tæt ved din morgen-p-plads, så kan det være en smart ide, fordi du på den måde kan fjerne is og sne, før du åbner bildørene.

Skulle uheldet være ude, og du har brug for at stige ud af din bil for f.eks. at besigtige en skade eller afvente hjælp, så hav en sikkerhedsvest med refleksbånd liggende i bilen, så du er synlig for dine medtrafikanter i mørket. Sikkerhedsvesten skal gerne ligge et sted, hvor det er nemt at komme til den, så du kan tage den på, inden du stiger ud af bilen.

Kører du ofte på veje, der ikke er ryddet, så er det endvidere en god ide at have en skovl med til at grave bilen fri, samt en opladet mobiltelefon, så du kan ringe efter hjælp - og et tæppe til at holde varmen, indtil vejhjælpen kommer frem.

Har du aftageligt anhængertræk?

En del biler er udstyret med aftagelig krog, men mange lader ofte krogen blive siddende fast på bilen. Det er en skidt idé, hvis krogen skal blive ved med at være ”aftagelig”. For hvis krogen ikke afmonteres jævnligt, så kan snavs og skidt få krogen og dens låseanordning til at ruste og sidde fast.

Krogen skal være til at af- og påmontere. Den kan kræves kontrolleret i forbindelse med syn eller af politiet. Sørg derfor for at kontrollere din krog jævnligt og få den smurt, hvis det er nødvendigt.

IllustrationEr en motorvarmer en god idé?

En motorvarmer giver dig ikke alene en bedre komfort i bilen på de kolde vintermorgener, den er også god for bilen. Er motoren delvis varm, når du starter, mindskes såvel slitage som udledning af forurenende stoffer. En motorvarmer er også en god investering set fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, da bilens ruder bliver både afiset og afdugget, og du dermed kører afsted med et bedre udsyn.  

Har du elbil?

Kører du elbil, så kan du i mange tilfælde sætte din bil til at opvarme kabinen. Enten ved at programmere det direkte på bilens skærm eller i en app på din mobiltelefon. Ud over komforten – og den øgede sikkerhed – ved at stige ind i en opvarmet bil, så slipper du også for at bruge tid på at fjerne is fra ruderne.

Skal du bruge hele bilens rækkevidde, kan du benytte strøm fra laderen i stedet for bilens batteri. Men typisk er strømmen dyr på det tidspunkt, de fleste forlader hjemmet, så til hverdag vil det være billigere blot at bruge strøm fra bilens batteri.

Har du brug for vinterudstyr til bilen?

Husk, på FDMshop.dk har vi et bredt udvalg af gode produkter til bilen. Er du medlem af FDM handler du med rabat på udvalgte varer.

Besøg FDMshop.dk