Citroën C4 Cactus forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Citroën C4 Cactus – komfortabel og billig

Citroën C4 Cactus er blandt de billigste biler i Golf-klassen. Affjedringen er usædvanlig komfortabel, og man sidder godt i bilen. Men pladsen imponerer ikke.
Citroën C4 Cactus bagfra

Motors vurdering

Citroën C4 Cactus

18,9 km/l
Benzin
249.990 kr.
  • Komfortabel
  • Gode sæder
  • Indretning
  • Skærmløsning
  • Linjevogter
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.210 kg
  • Maks. påhængsvægt
    920 kg
  • Bagagerum
    358 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:417 cm B:171 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Der er virkelig kommet personlighed over den lille Cactus. Affjedringen er markant anderledes end i andre biler, og er man ude efter en komfortabel og blød undervogn (og slet ikke lægger vægt på sportslig kørsel), så er denne bil sagen.

C4 Cactus en bil, man trygt kan vælge med hjertet.

Den nye Cactus skal både afløse den gamle Cactus og den gamle C4, der så at sige er slået sammen til denne bil.

Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

I den forbindelse er undervognen ændret, og der er indført nye støddæmpere. Ved normal kørsel med bløde og rolige bevægelser er de meget eftergivende, mens de bliver mere faste, når der er behov for hurtige bevægelser.

Det fungerer overraskende godt og giver bilen en noget anden oplevelse, end den man får hos de fleste andre biler i denne klasse.

Citroën C4 Cactus kabine
Førerpladsen rummer bare to skærme, som gør det ud for alle knapper og instrumenter. Foran rattet ses hastigheden tydeligt, men en omdrejningstæller findes ikke. Den store skærm i midten rummer mange funktioner, men er ikke helt logisk opbygget.

Næsten uændret kabine

Inde i bilen er der ikke sket meget i forhold til den gamle Cactus. Det vil sige, at kabinen stadig er nøgternt indrettet med bløde dørhåndtag, bagdøre, hvor ruderne kun kan stilles på klem, og med et glastag, der ikke kan åbnes, og som er uden indvendig afdækning.

Der er også sparet på friskluftdyserne, som alene er placeret omkring førerpladsen, og i det hele taget er kabinen ret lille at opholde sig i.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Men man sidder rigtig godt i forsæderne, og som udgangspunkt er det rart, at en stor del af betjeningen af bilen er samlet i den store skærm i midten. Bare lidt synd, at skærmen er langsom, og at det kræver lidt for mange tryk, før man får gjort det, man gerne ville.

Pladsen ved bagsædet er kneben, men man sidder godt i den sofalignende hynde, som også byder på en rimelig midterplads. En ret lav kardantunnel giver også rimelig plads til fødderne for midterpassageren.

Bagagerummet er med sine 358 liter derimod ganske rummeligt, og selvom der ikke er et egentligt ekstra opbevaringsrum under gulvet, er der blevet plads til et reservehjul i rigtig størrelse.

Citroën C4 Cactus skærm
Som standard får man en 7”-touchskærm med indbygget navigationsanlæg, DAB-radio, Apple CarPlay og bakkamera.

God økonomi

I forhold til mange af konkurrenterne er C4 Cactus en ret billig bil i anskaffelse. Merprisen for automatgearet er dog peberet, idet der er hele 35.000 kr. i forskel mellem denne udgave og en tilsvarende med manuelt gear.

Vi må dog sige, at den samlede oplevelse af bilen vinder ved automatgearet, der er en traditionel sekstrins automatgearkasse. Man kan ved behov manuelt skifte gear via skiftegreb bag rattet, og det giver indimellem mening, idet gearkassen ikke altid skifter helt harmonisk.

Tjek FDM biler.dk og få et tilbud på en Citroën C4 Cactus

Det er lidt synd, at forgængerens løsning med trykknapper for ’D’, ’R’ og ’P’ er erstattet af en traditionel gearvælger, man selv skal huske at sætte i ’P’ ved parkering. Gearvælgeren er nemlig ikke helt enkel at betjene, og den fylder meget.

Med automatgear kører C4 Cactus officielt 18,9 km pr. liter, men helt så langt nåede vi ikke. Med et testresultat på bare 17 km pr. liter bliver den daglige økonomi derfor ikke helt så god som ventet. Men regner man på alle udgifterne, ser resultatet alligevel godt ud. Med en samlet pris på 3,25 kr. pr. km lægger Cactus sig lige i midten af klassen.

Citroën C4 Cactus bagagerum
Bagagerummet er med sine 358 liter rummeligt, og selv om der ikke er et egentligt opbevaringsrum under gulvet, er der blevet plads til et reservehjul i rigtig størrelse.

Nødbremsen imponerer ikke

Sikkerhedsudstyret er en af de ting, der er kraftigt forbedret på den nye C4 Cactus. De to bedst udstyrede versioner har således en nødbremse som standard, ligesom en vejstribealarm gør vrøvl, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. Sidstnævnte giver dog kun mening at bruge ved kørsel på motorvej, da man ellers får for mange fejlalarmer.

Alt i alt kan Citroën C4 Cactus bedst beskrives som en bil med charme og en personlighed, der kan tiltrække mange.

Vi har testet nødbremsen på FDM Jyllandsringen for at se, ved hvilken hastighed bilen kan nå at bremse helt op foran en pude, der skal gøre det ud for en bil.

Den maksimale hastighed er 30 km/t., men kører man hurtigere, får man en fin advarsel i form af både advarselslyd og -lys. Så kan man selv enten bremse eller styre uden om, og det giver en øget sikkerhed.

Den nye udgave af C4 Cactus er ikke testet af Euro NCAP, men da karrosseri og struktur er identisk med den gamle Cactus, kan den stadig bære videre på det fire-stjernede resultat fra 2014.

Citroën C4 Cactus gear
Gearvælgeren til automatgearet er af den traditionelle type, som man selv skal sætte i P, når man parkerer. Der er derudover skiftegreb bag rattet.

Flot udstyret

Denne testede udgave af C4 Cactus er i topniveauet Skyline, som bl.a. inkluderer glastag, en 7”-touchskærm med indbygget navigationsanlæg, DAB-radio, Apple CarPlay og bakkamera.

Det er helt klart dette udstyrsniveau, man skal vælge, for der er virkelig valuta for merprisen på bare 15.000 kr. ned til niveauet under. Og længere ned skal man ikke gå, da man så ikke får nødbremsen med i købet.

Der er også fartpilot med i købet, men desværre kan man ikke tilkøbe en adaptiv en af slagsen. På det område kan Cactus ikke følge med konkurrenterne, og det er ærgerligt.

Pladsen ved bagsædet er kneben, men man sidder godt i den sofalignende hynde, som også byder på en rimelig midterplads.

Alt i alt kan Citroën C4 Cactus bedst beskrives som en bil med charme og en personlighed, der kan tiltrække mange. Bilen er i kraft af sin lave indkøbspris attraktiv, men samlet set ikke den bedste i klassen. For eksempel kan den nye koreanske Kia Ceed lokke med mere udstyr, bedre sikkerhed og en længere garanti. VW Golf er stadig klasseledende med en bedre motor og gearkasse, bedre køreegenskaber og bedre byggekvalitet.

Men C4 Cactus har en udstråling, man ikke kan tage fra den. Og sætter man stor pris på den, er C4 Cactus en bil, man trygt kan vælge med hjertet.

Citroën C4 Cactus bagfra
Citroën C4 Cactus er ret ny i Danmark og er et resultat af en sammenlægning af den gamle Cactus og den gamle C4. Lidt mindre plastpaneler – airbumps – langs bilens sider er et synligt kendetegn.