Hyundai i30 – en god allrounder
Motors vurdering
Hyundai i30
- Motor og gearkasse
- Førerplads
- Garanti
- En del udstyr skal tilkøbes
- Benplads ved bagsædet
- Påhængsvægt
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning129 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment172 Nm
-
Topfart196 km/t.
-
Acc. (0-100)11,2 sek.
-
Køreklar vægt1.395 kg
-
Maks. påhængsvægt700 kg
-
Bagagerum395 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12Garanti på bil og rustgennemtæring er uden kilometerbegrænsning
-
MålL:434 cm B:180 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,80 kr./km
Hyundai i30 har fået et omfattende facelift, der stikker dybere end den lidt overdesignede nye næse og byder på en lang række tekniske forbedringer.
Der er helt nye motorer, og den trecylindrede 1.0-liters turbobenziner gør det rigtig fint i den testede bil, som også er udstyret med en velfungerende 7-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse.
Motoren yder 120 hk, og det er rigeligt til at gøre bilen kvik og letkørt. Den trecylindrede motor gør ikke meget væsen af sig ved kørsel i byen og på landevej, men ved konstant motorvejskørsel er motorstøjen mere gennemtrængende.
Hvor god plads er der i Hyundai i30?
Førerpladsen er velindrettet, og der er fine fralægningsmuligheder, mens pladsen ved bagsædet ikke er helt på højde med konkurrenterne.
Bagsædet er ret dybt, og vinklen mellem ryg og sæde er ikke optimal. Der er ikke megen plads til bagsædepassagerernes fødder under forsæderne, så voksne kommer let til at sidde en smule anstrengt på længere ture.
På plussiden skal nævnes, at bagsædets ryglæn er let at folde fremover, og at der er friskluftdyser til bagsædet.
Bagagerummet har en udmærket størrelse, og bagagerumsbunden kan justeres i to niveauer, så man enten har et dybt bagagerum eller kan montere gulvet i højde med bagagerumsåbningen og udnytte pladsen nedenunder som stuverum.
Hvor godt er Hyundai i30 udstyret?
Der findes tre udstyrsniveauer: Pure, Essential og Advanced. Pure kan kun kombineres med manuel gearkasse og er nok kun på programmet, for at Hyundai kan annoncere med frapriser under 200.000 kr., og den udgave skal man gå i en stor bue udenom.
For 15.000 kr. mere får man Essential, som faktisk er meget fint navngivet, fordi den byder på stort set alt det udstyr, som er mindstekravet i denne klasse. Den testede version var i topniveauet Advanced, som koster yderligere 15.000 kr., men alligevel skal der sættes nogle krydser, hvis man vil have fuldt udstyr.
Vigtigst er en førerassistentpakke til 13.500 kr., som byder på væsentligt sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, en avanceret vognbaneassistent – som fungerer rigtig godt – og en nødbremse, der også bremser for cyklister.
Hvordan kører Hyundai i30?
Ud over den pakke var testbilen udstyret med en teknikpakke, som byder på en større skærm, dansk navigation og trådløs opladning af mobiltelefonen. Det er mere et temperamentsspørgsmål, om man synes, det er merprisen på 15.500 kr. værd. Med alt det eftermonterede udstyr løb prisen på testbilen op i godt 290.000 kr.
Bilen er måske ikke den mest spændende i sin klasse, men den gør det faktisk fint på stort set alle parametre, og det er en bil, som vil tilgodese de flestes behov.
Objektivt set er Hyundai i30 således et godt valg i den lille mellemklasse, og det er nok mere de subjektive holdninger som smag og behag, der kommer til at afgøre, om i30 er en bil for dig.