Hyundai i20 set forfra
Biltest

Hyundai i20 - fornuft og følelser

Hyundai i20 er stadig en fornuftig bil med gode basale køreegenskaber, men den nye udgave kan også lokke med et smart design og fine udstyrsdetaljer. Pladsen imponerer dog ikke Motors testhold, der ellers er glad for den koreanske folkevogn.
Hyundai i20 set bagfra

Motors vurdering

Hyundai i20

18,9 km/l
Benzin
184.995 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Garanti
  • Forbrug
  • Materialekvalitet
  • Pris på ekstraudstyr
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 – 3 cylindre
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    171 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.140 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    352 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:404 cm B:178 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,65 kr./km
Luk

Fronten på den nye i20 ligner noget fra en sportsvogn med skarpe linjer ved forlygterne og en enorm kølergrill med et smart mønster. Og så er der alligevel „blot“ tale om en minibil fra koreanske Hyundai. 

Det er den helt nye generation af i20, vi her ser nærmere på, og det er en minibil på størrelse med VW Polo eller Peugeot 208. Vi tester en veludstyret version til 185.000 kr., hvor man får en fin bil, der er med helt fremme, når det handler om sikkerhed, opkobling, komfort og smarte løsninger. 

Ikke alt er standard, men man kan tilkøbe næsten alt, og det betyder, at man kan bygge sin i20, som man vil have den. Den fås endda i 10 farver med mulighed for at kombinere en del af dem med sort tag. Billigste udgave koster 150.000 kr., og sætter man kryds ved alt, kan den dyreste presses op på 282.000 kr. Testbilen kostede med ekstraudstyr 227.000 kr.

Hyundai i20 kabine
Der er virkelig kommet stil over førerpladsen. I denne udgave er det digitale cockpit standard, mens den store 10,25"-skærm i midten er en del af en teknikpakke til 14.000 kr.

Lidt større, men ikke stor

Den nye i20 er vokset en smule i længden og bredden, mens den er lidt over to cm lavere end den gamle. Det giver bilen et mere dynamisk udseende, og da akselafstanden er blevet en cm længere, er der faktisk blevet lidt bedre plads i bilen i længderetningen. 

i20 er dog ikke blevet en egentlig stor bil i stil med det, man finder hos f.eks. Seat Ibiza eller VW Polo, og særligt ved bagsædet føles pladsen stadig lidt kneben. Bagagerummet er dog vokset med 26 liter til nu 352 liter, og det er pænt for klassen.

Ved forsæderne er der derimod rigtig fin plads, og man befinder sig ganske godt bag rattet. Der er i denne udgave et digitalt instrumenthus, og som udgangspunkt er der en skærm på otte tommer. Men vores testbil var opgraderet med en imponerende 10,25"-skærm som en del af en teknikpakke til 14.000 kr. 

Læs også: Motors gruppetest af 10 af Hyundai i20's konkurrenter

Pakken indeholder bl.a. dansk navigation og opkobling til internettet, så man bl.a. kan indtaste adresser via opslag på nettet, ligesom man kan få vist en vejrudsigt i bilen. Derudover kan man kommunikere med bilen fra sin mobiltelefon. Det betyder, at man f.eks. kan se, hvor bilen er parkeret, og man kan fra sin smartphone sende en adresse til bilen, der så er klar i navigationen, når man kommer ind i bilen. 

I alle tilfælde er der opkobling til både Apple CarPlay og Android Auto – trådløst i 8"-skærmen og med kabel i den store skærm.

Kvaliteten af instrumentbordet er sådan set fin nok, når det handler om samlinger og overflader, men materialerne er af stenhård plast og er dermed ikke helt så lækker at berøre som det, man finder i f.eks. en VW Polo.

Hyundai i20 udefra
Hyundai i20 er klar i en ny generation med et friskt design og mange smarte løsninger. Priserne begynder ved 150.000 kr.

God lille turbomotor

Drivkraften i i20 omfatter indtil videre kun benzinmotorer på enten 1.0 eller 1.2 liter. Det er sjovt nok den mindste, der er den kraftigste, idet den er udstyret med en turbolader. Merprisen for 1.0’eren er 10.000 kr., og de penge er efter vores vurdering værd at ofre. 

1.0’eren kan ubesværet få bilen op i motorvejsfart, den kan på fin vis accelerere fra lave omdrejningstal og kan desuden spare nogle gearskift. Som udgangspunkt er der knyttet en sekstrinsgearkasse til 1.0’eren, men man kan for 20.000 kr. opgradere til en syvtrins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen.

Det ligner en god idé, som man bør overveje. Ikke mindst fordi udgaven med det manuelle gear har en koblingsfunktion, som kan medføre en lidt uskøn igangsætning nu og da.

Ellers kan det give god mening at afvente, at der kommer en mildhybridversion af den manuelle udgave, hvor man kan køre en lille kilometer længere pr. liter, og hvor koblingen styres elektronisk, men stadig med en koblingspedal. Den koster 5.000 kr. ekstra og har i tilgift en lidt billigere ejerafgift.

Den lille 1.0-turbomotor i vores testbil går ifølge fabrikken 18,9 km pr. liter, og det er inden for rækkevidde. Faktisk havde vi en enkelt deletape, der viste sig at være endnu bedre. 

Hyundai i20 bagsæde
En voksen på bagsædet er ikke et problem, men pladsen er ikke rigtig imponerende. Vi savner både midterarmlæn og friskluftdyser.

Højt sikkerhedsniveau

Vi tog i20 med på en god lang testtur på både små, snoede veje, og lande- og motorveje. Og her viste i20 sig som en god bil. Den kører pænt ligeud, og affjedringen er rar. Styretøjet er også kommet med i den gode klasse og styrer rart ved både lav fart og på motorvej. Her mærker man, at bilen er udviklet på Hyundais tekniske center i Tyskland med den erfaring og de krav, som det bidrager med.

Støjniveauet er acceptabelt, og selvom man kan høre både motoren, vinden og hjulene, så virker det samlede niveau ikke højere end i tilsvarende biler i klassen.

Udsynet fra førerpladsen er godkendt, men vi vil ikke anbefale, at man – som i denne testbil – bruger 2.500 kr. på at tilkøbe ekstra mørke sideruder i bagdørene. De gør ikke noget godt for udsynet.

Læs også: Test af vinderen af Motors gruppetest af minibiler - Toyota Yaris

Alle udgaver har som standard en ret avanceret nødbremse, og i denne version kan den endda bremse for både biler, fodgængere og cyklister. For at afprøve den tog vi en tur ud på FDM Sjællandsringen, og det blev en overbevisende opvisning. Hyundai i20 kunne nå at bremse helt op af sig selv ved hastigheder op til 70 km/t.

Det foregik endda på en måde, så vi først blev forsøgt „vækket“ med alarmer og blinkende lygter, og da vi stadig ikke foretog os noget, bremsede bilen trygt ned, så vi endte med at holde nogle få cm bag den bløde bil-pude. Det er flot. På dette område er i20 på niveau med de bedste.

Udgaverne med manuelt gear kan ikke leveres med en adaptiv fartpilot, og det er endnu en god grund til at vælge bilen med automatgear, hvor den aktive fartpilot kan tilkøbes for 6.000 kr. En anden sikkerhedspakke til 7.000 kr. omfatter advarsel for biler i den blinde vinkel. Også den er anbefalelsesværdig.

Forlygterne er på dette udstyrsniveau af LED-typen, og de kan selv blænde op og ned for det lange lys. Lyset er udmærket, men dog ikke af den type, der skærmer af for den øvrige trafik.

Hyundai i20 bagagerum

Flot garanti

Hyundai er kendt for at give en god garanti på sine biler. Som udgangspunkt er der garanti på hele bilen i fem år, og det er endda uden kilometerbegrænsning. Det kan ingen andre mærker matche. 

For at opretholde garantien kræves det, at man servicerer bilen efter forskrifterne. I dette tilfælde medfører det et olieskift en gang om året eller for hver 15.000 km samt en række kontrolpunkter, der er beskrevet i en serviceplan. Udgiften hertil kan man vælge at betale ved hvert serviceeftersyn, og så kender man ikke prisen præcist, eller man kan tegne en service- og reparationsaftale og på den måde få et fast budget. Over en periode på fem år og 100.000 km koster det 489 kr. pr. måned, hvilket helt klart er til den billige side. 

Vi har beregnet, at det alt inklusive koster 2,65 kr. pr. km at køre i bilen i fem år og 100.000 km. Det er på niveau med gennemsnittet for klassen.

I FDM har vi generelt et indtryk af, at garantien på bilen har stor værdi for bilejerne, og vi ser i almindelighed ikke garantisager med urimelig behandling fra forhandlere eller den danske importør. Så hvor Hyundais bilmodeller på nogle områder kan opleves som gennemsnitsprodukter, så er garantiens betydning for bilejerskabet helt sikkert med til at gøre Hyundai til noget særligt.

Læs flere biltest