Hyundai Tucson - veludstyret og komfortabel
Motors vurdering
Hyundai Tucson
- Udstyr
- Siddeposition
- 5 års garanti
- Plastkvalitet
- Savner adaptiv fartpilot
- Udsyn, bagud
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning176 g/km
-
Effekt177 hk
-
Moment265 Nm
-
Topfart203 km/t.
-
Acc. (0-100)8,9 sek.
-
Køreklar vægt1.636 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum513 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:448 cm B:185 cm H:166 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,55 kr./km
Bag rattet i Tucson befinder man sig hurtigt i en tryg og hjemmevant position, og efter kort tid kører man bilen, som om man aldrig har kørt i andet.
Den store skærm i midten er let at betjene, og som standard kan man koble en iPhone til og på den måde udnytte Apple CarPlay-funktionerne. Generelt er bilen veludstyret, og vi glæder os særligt over varme i rattet, advarsel for biler i den blinde vinkel samt bilens evne til at holde sig i sporet på en betryggende vis.
En adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende biler, er dog endnu ikke på udstyrslisten – vil man have den, skal man vælge Premium-varianten, hvor det fås som tilkøb til 10.000 kr., men så lander prisen helt oppe på 400.000 kr.
Høj brugsværdi
Tucson er en rummelig bil, og ved bagsædet sidder man godt. Der er god plads til både hoved, knæ og fødder, og en relativ lille kardantunnel giver også plads ved midtersædet. Der er friskluftdyser, midterarmlæn og lys, men udsynet begrænses af ret høje sideruder.
Fortil er pladsen god, og sæderne kan justeres trinløst. Der er kopholdere og gode fralægningsmuligheder, men også her er udsynet skråt bagud stærkt begrænset.
Læs også: Motors test fra 2021 af den nye Hyundai Tucson
Materialerne omkring førerpladsen er flere steder i ret hård plast, der ikke ligefrem er med til at løfte kvalitetsindtrykket. I praksis fungerer det hele fint, men det er lige præcis på dette område, at Tucson opleves lidt billigere end mange af sine konkurrenter.
Bagagerummets bund kan placeres i to niveauer, og derudover er der flere ekstra rum. Et stort rullegardin kan trækkes henover bagagen, så den ikke ses udefra, og skal man have store ting med, kan det let placeres under gulvet i et langt rum på tværs.
Man kan ikke få elbagklap til Trend-udgaven – men i Premium-udgaven, er det en del af pakken til 10.000 kr. ekstra, som også inkluderer den omtalte adaptive fartpilot.
Mest til komfortabel kørsel
På vejene er Tucson en komfortpræget bil med god retningsstabilitet. Bilen er dog noget støjende under acceleration, og ved sidevind skal der holdes igen ved rattet.
På FDM Jyllandsringen udviste Tucson ikke særlig gode egenskaber ved en dobbelt undvigemanøvre, men bestod dog testen. Antiudskridningssystemet ESC får den største del af æren for dette, men i praksis skal man styre bilen til begge sider for at undgå en egentlig udskridning.
Den indbyggede nødbremse viste sig efter vores test at havne i middelkategorien, men kan også bremse for fodgængere. Den bremsede uden at ramme forhindringen op til 40 km/t., mens den ved 45 km/t. netop ramte. Føreren advares dog med både en kraftig advarselslyd og en advarselslampe, før den bremser ret så kraftigt i sidste øjeblik.
Sikkerhedsudstyret omfatter desuden en advarsel for biler i den blinde vinkel, og det er en god detalje.
Stor modelfamilie
Vi valgte til vores test en benzinudgave med automatgear og forhjulstræk. Den fås så kun i enten denne Trend-version eller en 40.000 kr. dyrere Premium-udgave. For yderligere 25.000 kr. kan begge udgaver også fås med firehjulstræk.
Vi vil dog pege på netop denne testede udgave som bedste køb, omend man er tvunget til at gå op i Premium-udgaven, hvis man vil have adaptiv fartpilot. Det kan man naturligvis gøre, men så er det, som om bilen kører ud af sin naturlige prisramme, idet prisen runder de 400.000 kr. Til den pris er der mange andre biler, der gør det bedre.
På dieselsiden er Tucson midt i et skifte, hvor nye dieselmotorer med mild hybriddrift er på vej. Her er der tale om enten 1.6-liters eller 2.0-liters udgaver, men de er endnu så nye, at vi ikke har praktiske erfaringer med dem, ligesom de endelige forbrugstal endnu ikke foreligger.
Her vil billigste dieseludgave med samme udstyr som denne testede benziner koste omtrent det samme og kan derfor være et godt alternativ. Den fås også med denne testede dobbeltkoblingsgearkasse.
God garanti på fem år
Hyundai Tucson fremstår som en stor bil med masser af udstyr, der imponerer. En lækker ting er varme i både sæder og rat, og det gør bilen populær på en råkold morgen.
Men også den store skærm med let styring af mobiltelefonen via Apple CarPlay er med til at øge begejstringen for bilen. Bakke-manøvrer bliver lette med det indbyggede bakkameras dynamiske streger, der viser, hvor man er på vej hen.
Men den helt store gevinst får man fra den indbyggede alarm, der lyder, hvis en bil kører på tværs, mens man er ved at bakke ud af en p-bås. Det er virkelig noget, der kan modvirke kollisioner.
Tucson sælges med en fin garanti på fem år uden km-begrænsning. Udgangspunktet er, at man skal følge det serviceprogram, der er lagt for bilen, men gør man det, venter et trygt ejerskab.