Kia Ceed SW set forfra
Biltest

Kia Ceed SW – fornuftig klassisk stationcar

Et lille facelift og mildhybrid-teknologi giver Kia Ceed nyt liv. Den er ikke perfekt, men vil tilfredsstille mange bilkøbere, som søger en klassisk stationcar uden bøvl. Men prisen er ikke helt så imponerende, som den har været.
Kia Ceed SW set bagfra

Motors vurdering

Kia Ceed SW

17,5 km/l
Benzin
314.000 kr.
  • Køreassistenter
  • Betjening
  • Lang garanti
  • Benplads
  • Dækstøj
  • Gammeldags gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    253 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.320 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.410 kg
  • Bagagerum
    512 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti højst 150.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:180 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Kia har med Ceed ramt lige ind i hjertet på de bilkøbere, der ikke vil have for mange dikkedarer. Med en betryggende lang garanti på op til syv år, teknik som sjældent giver problemer og i seneste generation også en meget vellykket indretning.

Nu har den fået et facelift midt i modellens levetid, og mens der udvendigt kun er tale om små forandringer på bilen, så er der sket en del mere i kabinen og motorrummet.

Ceed findes også som plugin-hybrid, men det nye i forbindelse med faceliftet er, at de to benzinudgaver nu også har fået en mildhybrid-teknologi. Det vil sige, at du får lidt mere el-hjælp ved igangsætning og under kørslen. Det er ikke en revolution, hvor du kan køre alene på el.

Men fordi hybriddelen gør det muligt at starte motoren meget hurtigt, så bliver det muligt for hybridsystemet at slukke motoren ofte under kørslen, og dermed sparer du benzin.

Kia Ceed kabine
Indretningen er intuitiv og det gør Ceed nem i hverdagen. Et eksempel er, at sæde- og ratvarme er samlet i et lille panel lige under klimaanlægget, let at se og let at trykke på. Der er også god fralægning til eksempelvis nøgler, separat mobilhylde og gode kopholdere.

Ny teknik i Kia Ceed

Testbilen er udstyret med en ny og ret kraftig 1.5-liters benzinmotor med 160 hk, hvilket giver en god trækkraft. Samspillet med automatgearet er forbilledligt. Netop den lille el-hjælp er med til at gøre gearskiftene mere gnidningsfrie.

Gearkassen er af dobbeltkoblings-typen, og selvom selve gearskiftene er gode, så kan manøvrering ved lav fart kræve en let speederfod, da bilen her kan koble til lidt pludseligt. Det mærker man særligt, hvis man skal parkere tæt på en anden bil.

Mere hverdagsirriterende er, at gearvælgeren ikke er et drejehjul som på Kias elektriske modeller, men af den gammeldags type, hvor man selv skal flytte gearvælgeren efter hver tur. Her er den nye type smartere, idet den automatisk kan gå i P, når du standser motoren, og samtidig har en smartere funktion til at skifte kørselsretning.

Kia Ceed skærm
Standard skærmen er på 8” og den fungerer godt, denne større 10” skærm er naturligvis af lidt højere kvalitet, men den mindre model passer fint til Ceed.

Hvordan kører Kia Ceed?

Køreegenskaberne er generelt upåklagelige. Kia Ceed gør, som man forventer det af en bil i mellemklassen. Komforten er god uden at være imponerende, opførslen er agil uden at være sportslig, og generelt er den meget omgængelig, uanset om du kører i byen, på landevejen eller på motorvejen.

Det mest påfaldende er, at Ceed ligesom mange af Kias mindre modeller lider under markant dækstøj. Det er ærgerligt, at Kia ikke har større fokus på dette område.

Kia excellerer i at udvikle køreassistenter, hvor især vognbaneassistenten er blandt de bedste på markedet. Især på motorvej hjælper den dig, uden at den griber for hårdt om rattet, og det giver en god aflastning. På smalle veje kan den dog have svært ved at finde ro.

Den adaptive fartpilot fungerer også godt, og det er let at ændre afstand til de forankørende. Men den kan kun fås til udgaver med automatgear og kun til topmodellerne.

Kia Ceed bagagerum
Et at Ceeds svage punkter i forhold til konkurrenterne er benpladsen på bagsædet. Der er ganske enkelt ikke så meget plads, og er både børn og voksne høje, så bør du kigge efter en af konkurrenterne i stedet.

Hvor god plads er der i Kia Ceed?

Med den tredje generation af Ceed ændrede Kia kabineindretningen. Den har nu trykskærmen placeret højt, hvilket er den mest sikre placering, og samtidig gør det den let at betjene.

Der er stadig mange knapper, så du ikke behøver at gå ind i et hav af undermenuer for at slå selv simple funktioner til eller fra. Der er også en fin fralægningsplads omkring føreren, hvor især en lille hylde til mobilen med trådløs opladning fortjener en applaus. I det hele taget er betjeningen af Ceed det bedste af den gamle skole, før alt om nogle år sikkert overgår til stemmestyring.

Da faceliftet ikke har ændret på selve karrosseriet, er der fortsat ikke særlig god plads i kabinen. Her tænkes især på benpladsen på bagsædet. For selvom der er god fodplads foran alle tre pladser, og der er friskluftdyser mellem forsæderne, så er Ceed ikke skabt til familier, hvor både børn og voksne har lange ben.

Kia Ceed gear
Selve gearskiftene går godt, men gearvælgeren er af den gammeldags type, hvor du skal hive i en stor pind. Kia har udviklet den bedste gearvælger til deres mere elektriske modeller, den må de gerne introducere i deres brændstofbiler.

Lillebror Kia Rio mere moderne

Heller ikke i bagagerummet imponerer pladsen, idet der kun er 512 liter til rådighed. Det lyder af meget, men modellen uden mildhybrid-teknologi har 100 liter mere, og det har konkurrenterne også. Værre er, at Ceeds bagagerum har mange liter gemt i små rum under bagagerumsgulvet. Så reelt virker bagagerummet mindre end det officielle tal.

Nyt i kabinen er muligheden for en 10”-trykskærm. Den fungerer godt og har naturligvis både Apple CarPlay og Android Auto. Desværre ikke i den trådløse variant, så du skal have et kabel i for at få app-forbindelse til din mobil. Det virker lidt underligt, når det netop er blevet standard i den tillige faceliftede lillebror Rio, og ikke mindst når bilen har trådløs opladning til mobilen.

Der er navigationsanlæg i topmodellen, men selve søgefunktionen imponerer ikke, og dermed ender man med i stedet at bruge mobilens navigation til hverdag. Testbilen havde også digitale instrumenter, men når den første begejstring har lagt sig, er der ikke mange muligheder for at personalisere, hvad det skal vise, og så virker det som et dyrt tilkøb til 10.000 kr.

Kia Ceed bagagerum
Kia Ceed praler af 512 liters bagagerum, men mange af literne er gemt væk under bagagerumsbunden og er reelt ikke så lette at pakke. Vælger du modellen uden mild-hybrid teknik er bagagerummet cirka 100 liter større.

Hvilken Kia Ceed er det bedste køb?

I det hele taget er udstyrsniveauet ikke imponerende på modellen. For der er meget udstyr, som er tilkøb. Eksempelvis har den ikke LED-forlygter (+13.000 kr.), og vil du have blindvinkelalarm, skiltegenkendelse og advarsel for tværgående trafik bag, så koster en sådan sikkerhedspakke yderligere 9.000 kr.

Når startprisen er 314.000 kr., bliver disse tilkøb især iøjenfaldende, når du kan få en Ceed som plugin-hybrid, hvor man får mere udstyr, for en pris, der er 20.000 kr. lavere. Bagagerummet bliver ganske vist en anelse mindre, men de store afgiftslettelser for plugin-hybrider betyder, at det næsten er tosset at købe en bil med den konventionelle teknik. Især hvis du går efter modellerne med meget udstyr.

Vil du gerne købe en benzinbil, så står Ceed svagt over for VW Golf eller Seat Leon, hvor du får LED-forlygter, digitale instrumenter og en langt mere rummelig bil til samme penge. Kia Ceed startede med at være et prisbilligt alternativ med en lang garanti, men her og nu er det kun garantien som skiller sig ud.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning