Land Rover Defender set forfra
Biltest

Land Rover Defender – offroader overrasker med komfort

Selvom den seneste generation af Land Rover Defender fortsat er meget kantet, så er den blevet langt mere omgængelig og er en overraskende komfortabel langtursbil. Lige til at drage ud på eventyr i.
Land Rover Defender set bagfra

Motors vurdering

Land Rover Defender

8,8 km/l
Benzin
1.437.000 kr.
  • Komfort
  • Offroad-egenskaber
  • Stærk motor
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Glat bagagerumsgulv
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    257 g/km
  • Effekt
    400 hk
  • Moment
    550 Nm
  • Topfart
    191 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.579 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    646 liter
  • Akselafstand
    302 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:502 cm B:200 cm H:197 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 12,30 kr./km
Luk

Den første Land Rover Defender var nærmest en landbrugsmaskine. Kantet og skabt til hårdt brug på gården, marken og ude i skoven. Den helt nye Defender er stadigvæk ganske firkantet, men henvender sig nu mere til kapitalstærke eventyrere.

Væk er den dårlige komfort, ringe kørestilling med knæ mast mod instrumentbordet og fornemmelsen af at køre traktor. Defender kan nu byde på luftundervogn, lækker komfort, oceaner af plads både i kabinen og omkring føreren.

Testbilen havde endda et lille køleskab i midterarmlænet. Ganske handy, når man skal på eventyr til Sahara, men også til hverdag er det rart med en kølig flaske vand ved hånden.

Land Rover Defender kabine
I modsætning til den gamle Defender, er der nu god afstand ud til dørkarmen og i det hele taget rundt om føreren. Man sidder umådeligt komfortabelt bag rattet.

For stor til danske p-pladser

Det mest påfaldende ved Defender er størrelsen. Langt fra ser den kasse-agtig ud. Tæt på er den overvældende. Den er høj, lang og bred.

Når man skal rense forruden, er det svært at nå midten af forruden. Når man skal ind bag rattet, må man tage trinbrættet i brug, og når man skal ud, så ender man ofte med at springe ned fra førersædet.

Det er svært at finde p-pladser og derefter at komme ud af bilen, fordi den er så bred, at dørene ofte har svært ved at åbne helt.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8

Fordelen ved at køre rundt i en stor kasse er, at du har plads til det meste. Forsæderne er herskabelige, bagsæderne byder på plads til de fleste, et fladt gulv foran bagsædet og friskluftdyser. Lige det man søger i en bil til lange ture.

Bagagerummet har officielt plads til 646 liter, hvilket er blandt de største på markedet. Gulvet har en plastoverflade, der skal være nem at rengøre, men den glatte overflade betyder også, at bagagen kurrer rundt på gulvet.

Land Rover Defender skærm
I forhold til andre biler er menuen lidt speciel. Du kan eksempelvis vælge vaderegistrering, så du ikke ender på for dybt vand, eller bilens dimensioner for at sikre, at du kan komme igennem en trang passage. Sidstnævnte tager dog ikke højde for den påmonterede tag-platform.

Luftundervogn løfter køreoplevelsen

I den lange Defender, kaldet 110, er luftundervogn standard, og den er værd at gå efter. Ikke blot gør den affjedringen utrolig komfortabel, når man kører til hverdag. Men luftfjedrene kan også løfte bilen enten 75 eller hele 145 mm. Dertil kan den også sænkes 40 mm i forhold til standardhøjden, hvilket anvendes ved motorvejskørsel.

Til hverdag har man ikke brug for at ændre bilens frihøjde, men har du brug for at krydse en lille flod. så er det rart at vide, at bilen er bygget til at kunne køre i op til 90 cm dybt vand.

Gør man det, får man hjælp af 3D-kameraet, der benytter bilens øvrige sensorer til at måle afstanden under bilen og advare, hvis man er på vej ud på for dybt vand.

Land Rover Defender fartpilot
Vi savner en adaptiv fartpilot, som bør findes i alle biler skabt til lange ture. Rart, at man nemt kan slå styrehjælpen fra, da den kan være lidt for pågående.

Stærk benzinmotor – men overvej diesel

Dieselmotorer er ikke de mest populære i denne tid, men køber du en bil til at køre på eventyr, så kan dieselteknikken give lidt ekstra rækkevidde og en anelse bedre økonomi i hverdagen.

Testbilen har den kraftige sekscylindrede treliters benzinmotor med 400 hestekræfter. Den sikrer, at man hele tiden har rigeligt med kraftoverskud, samt energi nok til at klatre over nærmest alle forhindringer.

Men den kørte også kun godt 8 km/l over testrutens godt 1.000 km, hvoraf en del var motorvejskørsel. Det er et højt forbrug, men faktisk svært at gøre meget bedre, når bilen vejer over 2,5 tons og er stor som en lade.

Land Rover Defender bagsæde
Der er fladt gulv foran bagsædet, så der er god fodplads ved alle tre pladser. Midtersædet støtter ikke optimalt, så trods bilens enorme størrelse, er den bedst egnet til fire personer.

Opgraderet – med enkelte påfaldende mangler

Testbilen er en First Edition, der er et af de højeste udstyrsniveauer med digitale instrumenter, stor trykskærm med Apple CarPlay og masser af stik og lademuligheder.

Til gengæld var der ikke adaptiv fartpilot, og vi savnede også trådløs opladning samt at CarPlay også var trådløst forbundet.

Skærmen er lidt lille i forhold til offroad-visningerne med 3D-kameraet. Og den styrehjælp, som er en del af en ellers god assistentpakke, kan opleves som irriterende aktiv. Det sidste skyldes givetvis bilens enorme bredde kombineret med smalle danske landeveje.

Land Rover Defender bagagerum
Der er masser af plads i bagagerummet, og det er let at rengøre. Til gengæld kurrer bagagen rundt på gulvet. Så køb en gummimåtte, så du ikke bliver forstyrret at dette. Samt en lastsikring og afdækning af bagagerummet.

Vil du på eventyr?

Defender er som skabt til at opleve verden. I skarp kontrast til den første Land Rover, der handlede om at komme rundt på gården.

Defender findes også i en kortere 90-model, men selvom du sparer 100.000 kr., så har den ikke luftaffjedring, og den er hverken lavere eller smallere. Så gå hellere efter denne 110-model, hvor der er plads til at drage på eventyr.

Læs også: Motors test af Range Rover Evoque

Et sidste fif for købere, inden oplevelsesrejsen kan påbegyndes: Undlad at tilkøbe Explorer Pack, som du ser på testbilen. Trods det lokkende navn, består det af tagrælinger, der ganske vist må bære 132 kg, men som larmer vildt meget, når man kører blot 90 km/t.

Og det samme gælder den udvendige opbevaringskasse på 24 liter, der med sin ikke så geniale konstruktion nærmest kan drive en til vanvid. Og det er ikke en god start på et eventyr.

Læs flere biltest