Renault Captur – fransk pladsmester
Motors vurdering
Renault Captur
- Ind-/udstigning
- Motor
- Udsyn
- Ingen nødbremse
- Apple CarPlay fås ikke
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning125 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart182 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.195 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum377 liter
-
Akselafstand261 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:412 cm B:178 cm H:157 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 3,15 kr./km
Renault Captur er trods sin alder en moderne SUV-bil. Den byder sig til med let ind- og udstigning, god plads og en skarp pris.
Men den har et alvorligt problem, når det handler om sikkerhed. Den fås ikke med den vigtige nødbremse, og det er en alvorlig mangel i 2018.
Uden det sikkerhedsudstyr mister man simpelthen den sikkerhedsmæssige fordel, og det kan koste dyrt i længden. Motor vil derfor ikke anbefale køb af Renault Captur, før der er rettet op på denne mangel.
Det er ellers ærgerligt, for man finder et af klassens bedste adgangsforhold til førersædet, og man sidder pænt højt i førerstolen, hvilet giver et godt udsyn.
Stærk og stille motor
Motoren er støjsvag og trækker godt, omend turboen til tider lader kræfterne udfolde sig i klumper. Instrumentgruppen er simpel, og bl.a. er der kun et digitalt speedometer. Vi savner også Apple CarPlay og et navigationsanlæg, der har et bedre/nyere kort over det danske vejnet.
På plus-siden finder vi en dejlig tyst motor, der trækker godt. F.eks. kan den trække fra 80 km/t. i sjette gear helt uden problemer. Vi noterer os dog et ret højt benzinforbrug med et testforbrug, der kun tillader 16 km/l. Det trækker ned.
Ellers er der plusser for gode fralægningsforhold, herunder en skuffe i stedet for det traditionelle lille handskerum.
Forældet GPS-kort
Instrumenthuset er let at overskue, idet Renault har valgt at erstatte det traditionelle viser-speedometer med en digital udlæsning af hastigheden.
På den store skærm i midten finder vi mulighed for at benytte et navigationsanlæg, der dog ikke imponerer med sine kortopdateringer. Bl.a. savnede vi fortsat motorvejen ved Silkeborg, selvom den i skrivende stund har været åbnet i halvandet år.
Man kan koble telefonen til skærmen med et kabel, der dog skal helt op til skærmen, hvilket ser lidt usmart ud. Der er dog ikke mulighed for at bruge Apple CarPlay, idet det ikke er indbygget i systemet.
Alt i alt virker Captur som en fornuftig, men aldrende SUV, der har lagt den bedste del af sit liv bag sig.