Renault Captur set forfra
Biltest

Renault Captur – fransk pladsmester

Renault Captur vinder på sine gode pladsforhold og sin høje siddeposition. Men manglen på en nødbremse holder alligevel begejstringen nede.
Renault Captur fra siden

Motors vurdering

Renault Captur

18,2 km/l
Benzin
226.880 kr.
  • Ind-/udstigning
  • Motor
  • Udsyn
  • Ingen nødbremse
  • Apple CarPlay fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    120 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.195 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    377 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:412 cm B:178 cm H:157 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Renault Captur er trods sin alder en moderne SUV-bil. Den byder sig til med let ind- og udstigning, god plads og en skarp pris.

Men den har et alvorligt problem, når det handler om sikkerhed. Den fås ikke med den vigtige nødbremse, og det er en alvorlig mangel i 2018.

Uden det sikkerhedsudstyr mister man simpelthen den sikkerhedsmæssige fordel, og det kan koste dyrt i længden. Motor vil derfor ikke anbefale køb af Renault Captur, før der er rettet op på denne mangel.

Det er ellers ærgerligt, for man finder et af klassens bedste adgangsforhold til førersædet, og man sidder pænt højt i førerstolen, hvilet giver et godt udsyn.

Renault Captur interiør
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Det traditionelle speedometer er afløst af et digitalt et af slagsen.

Stærk og stille motor

Motoren er støjsvag og trækker godt, omend turboen til tider lader kræfterne udfolde sig i klumper. Instrumentgruppen er simpel, og bl.a. er der kun et digitalt speedometer. Vi savner også Apple CarPlay og et navigationsanlæg, der har et bedre/nyere kort over det danske vejnet.

Bliv medlem og få Motor

På plus-siden finder vi en dejlig tyst motor, der trækker godt. F.eks. kan den trække fra 80 km/t. i sjette gear helt uden problemer. Vi noterer os dog et ret højt benzinforbrug med et testforbrug, der kun tillader 16 km/l. Det trækker ned.

Ellers er der plusser for gode fralægningsforhold, herunder en skuffe i stedet for det traditionelle lille handskerum.

Renault Captur siddeposition
Renault Captur er blandt de biler i klassen af små SUV’er, hvor man sidder højest, og hvor ind- og udstigningen er lettest.

Forældet GPS-kort

Instrumenthuset er let at overskue, idet Renault har valgt at erstatte det traditionelle viser-speedometer med en digital udlæsning af hastigheden.

På den store skærm i midten finder vi mulighed for at benytte et navigationsanlæg, der dog ikke imponerer med sine kortopdateringer. Bl.a. savnede vi fortsat motorvejen ved Silkeborg, selvom den i skrivende stund har været åbnet i halvandet år.

Renault Captur bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 73 cm ret høj. Vores testbarnevogn finder lige akkurat plads og skal kantes ind.

Man kan koble telefonen til skærmen med et kabel, der dog skal helt op til skærmen, hvilket ser lidt usmart ud. Der er dog ikke mulighed for at bruge Apple CarPlay, idet det ikke er indbygget i systemet.

Alt i alt virker Captur som en fornuftig, men aldrende SUV, der har lagt den bedste del af sit liv bag sig.