Seat Leon ST - sporty familieflytter

Motors vurdering
Seat Leon ST
- Stille og stærk motor
- Højt udstyrsniveau
- Gode pladsforhold
- Adaptiv fartpilot
- Kvalitetsfornemmelse
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning117 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart212 km/t.
-
Acc. (0-100)8,7 sek.
-
Køreklar vægt1.462 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum587 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:455 cm B:182 cm H:145 cm
Motors tal
- Målt forbrug 24 km/l
- Beregnet økonomi 3,55 kr./km
Motor, gearkasse og pladsforholdene i en Seat Leon er stort set identiske med Skoda Octavia og VW Golf. Alligevel er der forskel på de tre biler. For selvom de deler mange komponenter, som man ikke lige ser, er der en meget klar forskel på kvalitetsfornemmelsen i bilerne.
I Seat Leon er det mest iøjefaldende den store ottetommers trykskærm, der i modsætning til de to søstermodeller ikke har et blankt smartphone-look. Det har den fordel, at der er mindre genskin, men det visuelle udtryk er ikke lige så moderne.
Skærmen er højt placeret i midterkonsollen, så man ikke skal fjerne øjnene for langt fra trafikken.

Underlige kopholdere
Ligeledes har Seat Leon andre kopholdere, en stor og en lille. Det vil sige, at man ikke kan have to standardkopper tank-kaffe med i bilen, det kan du i Leons to søstermodeller. Dermed må passageren nøjes med en espresso eller en Red Bull, der kommer i mindre emballage.
Et plus omkring fralægningspladsen får Leon for sin mobilopbevaringsplads foran gearstangen. Man kan tilkøbe trådløs ladning, som testbilen havde. Her ligger mobilen uden for synsvidde, men inden for rækkevidde for chaufføren. Ganske smart.
En anden mærkbar forskel er betjeningen af fartpiloten. VW har den dyre løsning med knapper i rattet, Skodas betjenes for enden af blinkerarmen, og Seat Leon har en separat betjeningsarm til fartpiloten.
Umiddelbart er Skodas løsning den dårligste, og VW’s ser smartest ud. Men Leons løsning er nemmest at aktivere, dog lidt sværere at justere afstand på, hvis man tilvælger adaptiv fartpilot.

Den sportslige model
Da Seat blev relanceret under VW, talte de om at skulle være det spanske Alfa Romeo. Men hvor temperamentet og designet ikke helt kan matche italienerne, så er køreegenskaberne ganske sportsligt afstemt.
En Leon kører ikke, så det hele sitrer, men affjedringen er mere fast og følger underlaget tæt. Den er ikke så hård, at det bliver ubehageligt, men er ens ønske udelukkende komfort, bør man se på andre modeller.
Styretøjet er også både direkte og præcist. Det er godt vægtet, så det ikke er for nervøst over midterstillingen. Dermed fungerer Leon også som en god langtursbil og ikke kun som boulevardracer.
Leon fås i eksplosivt hurtige 300 hk-udgaver, men denne 2-liters motor med halvt så mange hestekræfter føles også ganske hurtig. Det understreges af en 0-100 km/t.-tid på under ni sekunder, og mellemaccelerationerne føles også ganske kraftfulde. Kombineret med det meget blødt skiftende dobbeltkoblings automatgear giver det en ukompliceret fremfærd. Især hvis du opgraderer lidt på udstyr og tilkøber en adaptiv fartpilot.

Delvis veludstyret
Xcellence er højeste udstyrsniveau i Leon, og du får bl.a. klimaanlæg, nøglefri betjening, den store 8”-trykskærm, dellædersæder og p-sensor bag. Men vi savner adaptiv fartpilot, bakkamera, LED-forlygter og smartphone-integration med bl.a. Apple CarPlay.
Det kan tilkøbes for rimelige 23.000 kr., men idet udstyret ikke er standard, skal du bestille en bil fra fabrikken og kan ikke bare tage en ny bil i rækken hos forhandlerne.
LED-forlygterne er i øvrigt ikke adaptive, så de kan maske modkørende biler af. Dermed er der tale om kraftigere og hvidere lys, men ikke mere intelligent lys. Det kan tilkøbes til eksempelvis Opel Astra og VW Golf til rimelige penge.
Der findes en særlig pakke med udstyr til Xcellence-udgaven, hvor du får smartphone-integration, digitale instrumenter, navigationsanlæg og LED-forlygter til 19.000 kr. Det er en attraktiv pakke, men det virker lidt underligt, at den ikke også rummer adaptiv fartpilot.

Til den glade familiefar eller -mor
Seat har fået attraktive priser på Leon-modellen. Men for at den kan matche både konkurrenter og søstermodeller, skal der sættes nogle krydser. Så får du også en velfungerende familiebil, hvor der er god plads til alle og alt, og den køreglade familiefar eller -mor kan sidde med et smil på læben.
Leon er prismæssigt sat billigt. Det er blevet muligt, fordi der er skruet lidt ned for kvalitetsfornemmelsen i forhold til især søstermodellerne. Det er helt fint på basis- og volumenmodellerne, men når man som i testebilen kører i en af de dyreste varianter af Leon, savnes der lidt mere finesse, når prisen tages med i regnestykket.
