Skoda Fabia - bilen du pakker og pakker
Motors vurdering
Skoda Fabia Combi
- Kæmpe bagagerum
- Komfort
- Økonomi
- Kopholdere
- Ikke tre års garanti
- Ikke friskluftdyser til bagsæde
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning133 g/km
-
Effekt110 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart195 km/t.
-
Acc. (0-100)10,2 sek.
-
Køreklar vægt1.256 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum530 liter
-
Akselafstand247 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:426 cm B:173 cm H:149 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 2,85 kr./km
Du får ikke en gang sved på panden, når du pakker to store kufferter og fire kabinekufferter i den netop faceliftede Skoda Fabia Combi. En bagagemængde selv større biler har svært ved at sluge. Det officielle bagagerumsmål er på 530 liter, og her holder Skoda hvad de lover. Der er ganske enkelt plads i helt uhørte mængder, bilstørrelsen taget i betragtning.
Og det er primært derfor, man bør gå efter Skoda Fabia Combi. For den er ikke baseret på samme platform som søstermodellerne Seat Ibiza og VW Polo, og dermed har den ikke klassens bedste benplads ved bagsædet. Men o.k., ikke helt udvoksede teenagere kan stadig sidde bag ved en voksen på 185 cm.
Det bedste fra i går
Fabia fik allerede for et par år siden VW’s nye 1.0-liters turbobenzinmotor, der kører langt på literen. Vi opnåede 20 km/l i vores standardiserede forbrugsmåling, hvilket er bedre end det nye WLTP-forbrugstal på bare 16,9 km/l.
Den trecylindrede motor trækker fint, har rigeligt med kræfter selv med fuldt læsset bil og er dertil ganske stille, selv når man kører med 130 km/t. på motorvejen. Testbilen var også udstyret med DSG-automatgear, og selvom skiftene går eksemplarisk, så skifter den nogle gange gear ved så lave omdrejningstal, at der kommer små vibrationer fra motoren. Det kan genere, hvis man går meget op i motorens gangkultur.
Testbilen havde adaptiv fartpilot, og den spiller godt sammen med automatgearet, så bilen automatisk holder sikker afstand til forankørende biler helt ned til stilstand. Den kræver, at man tilkøber en teknikpakke til 10.000 kr. Mere om den senere.
Ærlig Fabia
Ellers er Fabia meget ligetil. Det er en bil for de praktisk indstillede bilister og har eksempelvis en holder til p-billetter i forruden. Den har også store ruder hele vejen rundt, og det giver godt udsyn både lige og skråt bagud.
Det giver også meget lys i bilen, og vil man have mere lys, kan man tilkøbe et panoramaglastag til 9.000 kr. En rimelig pris, men man skal passe på med at købe for meget udstyr på så billig en bil, da det ikke altid smitter af på gensalgsprisen.
Klimaanlæg er standard på Ambition-versionen, men der er kun én temperaturzone. Desværre er der ikke friskluftdyser til bagsædet. Selvom det sjældent ses i minibiler, vil man gerne have det i en lille familiebil.
Til gengæld byder Fabia på god komfort. Køreegenskaberne er neutrale, og retningsstabiliteten er god. Og på langtur vil man nyde, at støjniveauet er lavt, og at undervognen tackler alle ujævnheder med ophøjet ro. Fabia er på den måde overraskende god som feriebil.
Lille og billig bil
Stationcarpriserne starter ved 135.000 kr., og den ret så lave pris fornemmes i bilen, hvor der er sparet på grundkonstruktionen. Ikke overraskende er kabinen smal, så man sidder lidt tæt foran, og passagerne skal ikke være for brede over hofterne, hvis der skal sidde tre på bagsædet.
Vi savner også lidt ekstra fralægningsplads til punge, nøgler og mobiler. Dertil kommer, at der kun er 1 ½ kopholder. En normal kopholder, og en som knapt passer til en espressokop.
Samtidig sidder betjeningen til den adaptive fartpilot på en stilk bag rattet. Smart når den skal slås til og fra, men ikke smart, når man vil indstille afstanden til den forankørende bil.
Nødbremsen et must
Fabia Combi starter på 135.000 kr. for en noget sløv basismotor uden turbo, men dog med en opgraderet nødbremse. Testbilen starter ved 204.000 kr. og forkæler med automatgearet og det højere udstyrsniveau.
Dog bør man kraftigt overveje teknikpakken, der udover adaptiv fartpilot også har Apple CarPlay, bakkamera, læderrat med knapper og bedre lydanlæg for 10.000 kr. En lille pris for at komme ind i den moderne tidsalder.
Synes man, prisen er lige høj nok, og kan automatgearet undværes, så fås 1.0-liters turbomotoren i en rigeligt kraftig 95 hk-udgave til 175.000 kr. Her får man rigtig meget bil og ikke mindst et stort bagagerum for pengene.