Motor mener
Skoda Octavia har altid været en rigtig dansker-bil, der byder på usædvanlig meget bil for pengene. Som plugin-hybrid kan den også køre miljøvenligt.
WIEN Med batteriet ladet helt op kan den nye Skoda Octavia iV køre op til 60 km, uden at benzinmotoren starter. Dermed vil den snildt kunne fungere som en daglig elbil for de mange danskere, der sjældent kører mere end den distance hver dag.
Læs også: Motors stortest af Seat Leon
Og med muligheden for at købe den som en stationcar, der må trække op til 1.500 kg på krogen, og som kan fortsætte med en ret kraftig benzinmotor, hvis man skal køre længere, end strømmen rækker, er der for alvor tale om en bil, de fleste danskere vil kunne bruge uden at indskrænke sit liv.
Video: Kig med på Skoda Octavia
Attraktive priser
Den nye udgave af den ligeledes ret nye Skoda Octavia kommer til Danmark til efterårsferien og vil kunne købes for omkring 300.000 kr. i en femdørs version, der er flot udstyret. Den traditionelt populære stationcar koster 15.000 kr. ekstra.
Det er bl.a. den flotte miljøprofil, der er årsagen til den lave pris, da det lave benzinforbrug holder afgiften nede. Hvordan det bliver med nye afgifter, er dog for tidligt at sige noget om.
Læs også: Oversigt over Motors test af plugin-hybrider
Octavia kører officielt over 90 km pr. liter benzin, men dette tal er som for alle plugin-hybrider en teoretisk værdi, der er sammensat af en måling, hvor bilen først kører på el alene, og en anden, hvor benzinmotoren alene trækker bilen.
I praksis kan man køre op til 60 km uden at bruge benzin, og skal man længere, kan man regne med et forbrug, der tillader omkring 20 km pr. liter. Det viste vores målinger, da vi kørte i bilen med et tømt batteri på en blandet rute uden for Wien.
Det viser, at Skoda Octavia iV md god rimelighed kan betragtes som en miljøvenlig bil under alle forhold.
Avanceret teknik
Bilen er udstyret med en 1.4-liters benzinmotor, der er bygget sammen med en kombineret gearkasse og elmotor, og det hele trækker altid på forhjulene.
Et batteri er placeret under bagsædet og under gulvet i bagagerummet. Det rummer 13 kWh, og giver som nævnt op til 60 km kørsel på el. Batteriet lades op med en enkelt strømfase, og det tager dermed 3,5 time at lade op ved hjælp af en ladeboks, mens en mindre avanceret medfølgende lader bruger det meste af en nat for at få strøm på bilen. Det havde været rart med en hurtigere ladefunktion, så man kunne lade ved indkøbscentre og sportsanlæg, men det findes endnu ikke.
Placeringen af batteriet stjæler noget af bagagepladsen under gulvet i bagagerummet, og den samlede bagageplads er reduceret til 490 liter fra normalt 640 liter.
Komfortabel kørsel
Køreoplevelsen af Skoda Octavia iV er overordentlig positiv. Når man kører på strøm, er støjniveauet lavt, og vil man hurtigt afsted, kan man træde speederen ned, så man udnytter både elmotorens og benzinmotorens ressourcer. Så føles Octavia vildt hurtig.
I de udgaver, vi kørte, var der justerbar affjedring, og den var god til at dæmpe bilens øgede vægt som følge af det tunge batteri. Om grundudgaven kan klare det lige så godt, er endnu ikke til at sige, men Skoda har formået at gøre kørslen meget komfortabel i denne udgave.
Læs også: Motors test af Kia Ceed stationcar som plugin-hybrid
Octavia kommer også i en sportslig afstemt version, der hedder RS til efternavn. Det er grundlæggende samme teknik, der er tale om, men en ændret software øger den maksimale motoreffekt til 245 hk i stedet for de normale 204 hk.
Den udgave kørte vi også, men det var næsten som om, der var flere kræfter, end bilen brød sig om. Så vores råd er at gå efter den almindelige version. Så slipper man også for at høre på den kunstige motorlyd, der er lagt ind i RS-udgaven (den kan heldigvis slås fra).
Flot udstyret
Den version, der ligger mest til højrebenet, er Style-udgaven af stationcaren til ca. 330.000 kr. Den indeholder bl.a. den meget flotte 10-tommerskærm og en adaptiv fartpilot, der fint arbejder sammen med automatgearet helt ned til stilstand.
Derudover er der udstyr med, der tegner et billede af en yderst vellykket bil, der snildt kan tage kampen op med konkurrenterne, som på den ene side er VW Golf og Seat Leon, og på den anden side er de mange nye plugin hybrider fra f.eks. Opel, Peugeot, Renault og Ford.