Motor mener
Det er dejligt at se, hvordan den moderne SUV mødes med den moderne plugin-teknik på en brugbar og økonomisk måde. Men rækkevidden på el måtte gerne være større.
GILLELEJE Med en startpris for Ford Kuga som plugin-hybrid på bare 270.000 kr., skiller den nye SUV sig ud som et slagtilbud.
Den stiller op i en klasse, hvor der er masser af konkurrenter, men hvor priserne typisk ligger et stykke på den anden side af 300.000 kr. Og ofte endnu højere, hvis vi taler om plugin-hybrider.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Men den lave pris har sin pris. Det er tydeligt, at Ford har skabt en prisleder, der nok er prisbillig, men som også savner vigtigt udstyr, som først kommer med i en førerassistentpakke, der kan koste mellem 12.000 og 25.000 kr. alt afhængig af bilens samlede pris og dermed registreringsafgift. Man skal derfor lidt op i pris, før Kuga står som en veludstyret bil.
Så glimter den til gengæld også for alvor, og en Titanium plugin-hybrid med den store sikkerhedspakke, dellæder, LED-forlygter og B&O-musikanlæg til et pænt stykke under 300.000 kr. er virkelig imponerende.
Lyt til FDMs podcast om Ford Kuga
Bygger på teknik fra Toyota
Plugin-udgaven af Ford Kuga er bygget op omkring en 2.5-liters benzinmotor og et trinløst CVT-gear, der også er koblet til en elmotor, der yder op til hele 130 hk.
Det giver i alt en samlet effekt på op mod 225 hk, og plugin-hybriden er derfor både mere økonomisk og mere stærk end de fleste af de andre modeller i Kuga-familien.
Den stærke elmotor er kraftig nok til at drive bilen frem ved hastigheder op til 135 km/t., men skal det gå hurtigt, arbejder benzin- og elmotoren side om side, og så har man de mange kræfter til rådighed.
Læs også: Motors test af Skoda Karoq
Teknikken er udviklet med udgangspunkt i Toyotas hybridteknik, som bl.a. ses i plugin-hybriden Toyota RAV4. Fords udgave er dog knap så kraftig, og selve styreprogrammet er udviklet af Ford selv.
Det sidste mærkes faktisk ved kørslen, hvor det ellers lidt hidsige trinløse CVT-gear i Ford Kuga opfører sig helt eksemplarisk og ligefrem lokker med lækker skifteteknik og tilhørende god motorlyd.
Op til 60 km på el
Batteriet, der leverer strøm til elmotoren, er på godt 14 kWh, og det giver i teorien energi nok til 60 km kørsel på strøm alene. Vores første møde med bilen viste dog, at det er et tal, der er svært at nå i praksis.
For det første oplever man, at benzinmotoren starter med det samme, selvom batteriet er ladet helt op. Det sker for at skabe varme i bilen og for at motionere selve benzinmotoren. Det er en ærgerlig løsning, og fjerner fornemmelsen af at køre i en elbil.
Læs også: Motors test af Ford Puma
Men man kan tvinge den til at køre på el, og gør man det, slukker benzinmotoren efter nogle få kilometer, og så triller man afsted som i en lydløs elbil. Det tærer dog kraftigt på batteriets ressourcer, og efter 35 km kommer man ikke meget længere, før benzinmotoren må i gang igen.
Vi kørte en tur på 67 km fra fuldt opladet batteri, og herefter kunne vi aflæse, at batteriet var tomt, at de 38 km var foregået på ren el, og at de 29 km var afviklet med benzinmotoren i gang.
Læs også: Motors test af VW Tiguan
Det samlede benzinforbrug svarede til 28 km pr. liter plus den brugte strøm. Så at køre udelukkende på strøm synes ikke at være muligt. I hvert fald ikke ved udendørstemperaturer på omkring 10 grader.
Batteriet lades op via et indbygget Type 2-stik. Man kan lade med én fase med op til 16 Ampere, og det giver en maksimal ladeeffekt på 3,7 kW, hvilket medfører knapt fire timers ladetid. Der medfølger også en nødlader, der kan lade med 1,4 kW, og så tager det 10 timer at lade bilen op fra et godkendt strømudtag.
Meget rummelig bil
Kabinen i Ford Kuga er stor ved både for- og bagsæder. Omkring førerpladsen er der masser af fralægningspladser, og der er mulighed for at bestille bilen med digitale instrumenter, headup-display, trådløs opladning og lækre sæder.
Bagsædet er i alle tilfælde justerbart i længde og ryglæn, og det medfører en meget fin siddekomfort. Bagagerummet er stort, og let at komme til.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai
Plugin-hybriden må desværre kun trække op til 1.200 kg på krogen, men har man behov for mere, er Kuga godkendt til op til 2.100 kg i dieseludgaven med firehjulstræk.
Køreindtrykket er grundlæggende præget af en komfortabel undervogn, en meget høj siddeposition og en generelt let betjening af bilen. Særligt i udgaven med den store sikkerhedspakke er den adaptive fartpilot i kombination med den næsten selvkørende funktion virkelig rar at køre med.
Læs også: Motors test af Peugeot 3008
Men styretøjet er slet ikke på højde med det, vi oplever i mange andre modeller fra Ford. Her er det upræcist og lidt indirekte i den fornemmelse, man har af forbindelsen mellem rat og forhjul. Det mindsker oplevelsen af Ford Kuga som en dynamisk køremaskine, og understreger i stedet, at Kuga er skabt som en flyder, der er bedst til at køre glidende ligeud på gode veje – halvt på strøm og halvt på benzin.
Men samlet set er Kuga en bil, der imponerer – ikke så meget på grund af hybrid-teknikken, men mere på grund af det samlede forhold mellem pris, udstyr, køreoplevelse og brugsværdi.