Motor mener:
Der er køreglæde og lækre løsninger for alle pengene, men spørgsmålet er, om en så ukendt bilmodel kan holde prisen i det lange løb.
KGS. LYNGBY Der er fuld fart på det relativt nye spanske bilmærke Cupra, der er et undermærke til Seat. Men hvor bilerne tidligere blot var særudgaver af Seats egne modeller, er der nu tale om modeller, som Cupra selv har udviklet, og som kun findes som netop en Cupra.
Første rendyrkede model i denne nye verden er Formentor, der er opkaldt efter de særlige Formentor-klipper på Mallorca. Der er tale om en SUV, der er bygget på samme platform som lægger teknik til bl.a. VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3.
Med Formentor er det første gang, at der er bygget en SUV på denne platform, og det er der kommet en flot og velkørende bil ud af.
Hvad er rækkevidden på Cupra Formentor?
Vi har tidligere præsenteret Formentor i en ret hidsig udgave med 310 hk, der var renset for enhver grøn tanke. Dengang efterlyste vi lidt flere grønne ambitioner fra det nye bilmærkes side.
Og Cupra synes at have hørt efter, for nu er de klar med denne plugin-version af Formentor.
Drivlinjen er den samme som den, vi møder hos VW, Skoda og Audi, og det betyder, at Formentor fås i to udgaver med enten 204 eller 245 hk. Begge udgaver er udstyret med en elmotor på 116 hk og et batteri på 13 kWh.
Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider
Det giver en rækkevidde på el alene op til 58 km ifølge den officielle WLTP-målemetode. Batteriet lades op via en ladeport, men kan kun trække strøm fra én fase, og så tager det omkring fire timer at få strøm på bilen, hvis man anvender en ladeboks.
Med fuldt opladet batteri kan man vælge enten at køre på strøm alene, og så er præstationerne begrænset af elmotorens moderate 116 hk. Gør man det, skal man nok ikke forvente at køre mere end 30-40 km i praksis, viser vores første indtryk af bilen.
Men undervejs kører man så som i en elbil, og det er der mange, der godt kan lide.
Hvordan kører Cupra Formentor?
Vælger man i stedet at slippe både strøm og benzin løs samtidigt, får man hele 245 hk til rådighed, og det giver en overraskende dynamisk kørsel. Bilen spurter afsted, og da igangsætningen understøttes af elmotoren, får man en blød kørsel, trods de mange kræfter.
Med brug af bilens mange ressourcer skal man ikke forvente at køre meget længere end 12 km pr. liter, når batteriet er tømt.
Man kan vælge mellem flere køreprogrammer, og i det særlige Cupra-program akkompagneres motorernes kræfter med kunstig lyd i bilens højttalere. Selvom det altså er kunstigt, så må man bare sige, at det lyder godt. Det kan dog slås til og fra efter forgodtbefindende.
Den høje siddeposition giver et godt overblik over trafikken og en let ind- og udstigning. På den måde virker Cupra Formentor som en mere moderne bil end sine søskende fra VW-koncernen.
Hvad koster Cupra Formentor?
Den nye Formentor plugin-hybrid kommer lige efter, at regeringen har ændret afgifterne på nye biler. Og det har været godt for Cupra, der dermed kan tilbyde den lette udgave af Formentor e-Hybrid for 325.000 kr. og denne lidt kraftigere VZ-udgave for 360.000 kr.
Det er i begge tilfælde skarpe priser, der nok skal få en del Skoda-, VW- og Audi-kunder til at overveje denne mulighed.
Men selvom prisen er skarp, bilen er flot, og køreindtrykket er positivt, kan man ikke lade helt være med at tænke på, hvordan det bliver at sælge en Cupra videre. Så kan et relativt ukendt bilmærke vise sig at give et mindre bagslag, så økonomien ikke ender helt så attraktiv, som det her og nu ser ud til.
Men det kan selvfølgelig også være, at den bliver en eftertragtet model på brugtvognsmarkedet – det er pt. svært at sige præcist. Er man stadig usikker på denne del af regnestykket, kan det være værd at afvente muligheden for at lease bilen.