Det bliver nu sværere at taste sin nummerplade forkert ind i de københavnske p-automater.
At Københavns Kommune nu ændrer sin godkendelsesproces på p-automaterne, mener vi er en anerkendelse af, at den hidtidige godt har kunnet være bedre
Efter flere sager om tastefejl er Københavns Kommune nemlig gået i gang med at opdatere softwaren i kommunens 890 p-automater. Opdateringen betyder, at automaterne fremover henter oplysninger om bilen i det digitale motorregister også kaldet DMR.
Bilister vil derfor ikke længere kun skulle bekræfte nummerpladen, men også om den passer på det bilmærke og den model, der er angivet i DMR.
Læs også: Ulovligt at fastholde p-afgift for tastefejl
Minimerer risiko for fejl
De ekstra sikkerhedstrin forventes at mindske risikoen for, at bilister kommer til at godkende en ’forkert’ nummerplade. Det har i flere tilfælde ført til ærgerlige p-afgifter.
Den ekstra sikkerhed ventes at forlænge ekspeditionen med 10-15 sekunder, oplyser Københavns Kommune, der opdaterer automaterne etapevis fra december måned.
Læs også: Kommune taber ny p-sag om tastefejl
Oplysninger er stadig bilistens ansvar
”Det er fortsat bilisten, der skal indtaste og godkende oplysningerne. Dermed er det også bilisten, der i sidste ende selv har ansvaret for, at indtastningen er korrekt, men med denne ekstra kontrol håber vi, at vi kan hjælpe til at minimere antallet af p-afgifter, hvor folk har betalt, men har lavet en tastefejl og godkendt et forkert registreringsnummer,” siger enhedschef Jesper Borch fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Læs også: Landsret enig med FDM i sag om tastefejl
FDM-medlemmer fik medhold i landsret
FDM har på vegne af medlemmer ført flere sager om tastefejl mod Københavns Kommune.
Her har både Østre og Vestre Landsret givet FDM-medlemmerne medhold i, at der ikke er hjemmel til at fastholde en p-afgift alene fordi, der er indtastet et ciffer for lidt eller for meget. Derfor er FDM også tilfredse med, at kommunen nu indfører en anden godkendelsesproces.
Læs også: Sådan er reglerne for offentlig parkering
”Selvom langt de fleste betjeninger sker uden problemer, har vi set flere tilfælde, hvor bilister har fået en p-afgift, fordi de har tastet deres nummerplade forkert ind. Også selvom de faktisk havde betalt for parkeringen. At Københavns Kommune nu ændrer sin godkendelsesproces på p-automaterne, mener vi er en anerkendelse af, at den hidtidige proces godt har kunnet være bedre. Derfor er vi naturligvis glade for, at kommunen har lyttet til vores kritik og nu ændrer godkendelsesprocessen. Forhåbentligt minimerer det risikoen for tastefejl,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh.
Få hjælp af FDM i parkeringssager:
P-apps skal opdateres
Udover p-automaterne har Københavns Kommune også ændret sine krav til udbyderne af de p-apps, som mange i dag bruger. Det betyder, at brugerne vil få mulighed for at verificere oplysningerne om den indtastede nummerplade fra DMR. Opdateringerne af de apps, der er koblet op på kommunens digitale p-system, skal være sket senest 1. januar 2020, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Læs også: Kommunale p-indtægter tæt på 1 milliard kroner
Dur kun for danske nummerplader
Den nye godkendelsesproces vil i første omgang kun gælde biler med dansk nummerplade. Udenlandske bilister vil fortsat alene kun skulle godkende den indtastede nummerplade som i dag.
”Den løsning, vi får nu, er i første omgang til biler på danske nummerplader. Så må vi senere hen vurdere, om kommunen også skal bruge penge på adgang til udenlandske motorregistre. I så fald skal vi både se på, hvad der er muligt, og om det overhovedet er nødvendigt. Det er kun omkring 7,5 procent af parkeringerne i København, der betales ved en automat, mens resten betales via en app,” skriver enhedschef Jesper Borch fra Københavns Kommunes Center
Af samme årsag vil DMR-kontrolsiden i starten kun være på dansk men vil blive oversat til engelsk, oplyser kommunen.