Selvom mange taler om elbiler, og endnu flere køber nye biler, så er der flest, der køber brugt! Til trods for at nybilsalget er tæt på at være rekordhøjt, så sælges der fortsat dobbelt så mange brugte biler.
I takt med at bilfabrikkerne har udviklet et væld af modelvarianter, og der er sket en eksplosiv udvikling inden for SUV-modeller, er udbuddet af brugte biler ganske uoverskueligt.
Her hjælper kåringen af Årets Brugtbil med at finde modeller, der er oppe i tiden, og hvor du som bilkøber får meget bil for pengene.
Her hjælper kåringen af Årets Brugtbil med at finde modeller, der er oppe i tiden, og hvor du som bilkøber får meget bil for pengene. De senere år har Årets Brugtbil inkluderet mere eksklusive modeller, men i år er finalefeltet meget tæt på de mest populære modeller. Årets Brugtbil bliver kåret af en jury på 17 fagpersoner herunder to fra FDM.

To Skodaer i finalen
Skoda overrasker med hele to finalister, både den populære Octavia og den mindre kendte, men ekstremt rummelige Superb.
Nissan Qashqai er den model, der har været i finalen flest gange uden at vinde, men i år er der tale om den seneste generation, der har en bedre fejlstatistik.
Feltet afrundes med den billige og velkørendee minibil Ford Fiesta og VW Golf, der vinder titlen som Årets Brugtbil 2019. En ret sikker sejr, da VW Golf er førstevalget både blandt juryen og i den offentlige afstemning, der foregik på Bilbasens Facebook-side.
– Det har været svært at vælge en vinder i år, så hvis vinderen ikke passer til dine behov, så kan du søge inspiration blandt de andre finalister. Med fire hatchbacks, heraf en minibil og tre stationcars, og en SUV-model, er der nærmest en bil til ethvert behov, siger Jørgen Jørgensen.
Læs også: Biltest af Ford Fiesta (fra 2013)
Læs også: Stortest af Nissan Qashqai (fra 2014)
Læs også: Stortest af Skoda Octavia (fra 2013)
Læs også: Biltest af Skoda Superb (fra 2015)
Læs også: Stortest af VW Golf VII (fra 2013)
Resultat: Årets Brugtbil 2019
1. VW Golf VII – 155 point
2. Ford Fiesta – 120 point
3. Skoda Octavia – 105 point
4. Nissan Qashqai – 75 point
5. Skoda Superb – 55 point
Sådan foregår afstemningen
Juryen består af 17 fagpersoner med speciale i brugte biler. Fra FDM deltager seniortekniker Jørgen Jørgensen samt biljournalist Karsten Meyland Lemche. Derudover blev der afholdt en online afstemning blandt Bilbasens brugere. Hvert jurymedlem skal afgive henholdsvis 15, 10 og 5 point til deres favoritter i finalefeltet. Afstemningsresultatet er kontrolleret af eBays danske revision.
Sådan stemte Jørgen Jørgensen, seniortekniker, FDMs rådgivning
Skoda Octavia 15 point
VW Golf 10 point
Ford Fiesta 5 point
Jørgen Jørgensens begrundelse:
- Ikke alle brugtbilkøbere kan nøjes med mikro- og minibiler. Etablerede familier med børn, og hvad deraf følger af transportlogistik, har behov for en rummelig og driftssikker bil. Her kommer Skoda Octavia oplagt ind i billedet med enorme mænger af plads, med et motorprogram for enhvers smag og behov og med en driftssikkerhed, der sjældent skuffer. Skal oplevelsen være fuldkommen, kan man med fordel gå efter en udgave med DSG-automatgearet. Skoda Octavia er mere afdæmpet og traditionel end banebrydende i sit design. Men vi ved fra FDMs rådgivning, at netop det appellerer til mange bilejere.
Sådan stemte Karsten Meyland Lemche, journalist, FDM Motor
VW Golf 15 point
Nissan Qashqai 10 point
Ford Fiesta 5 point
Karsten Meyland Lemches begrundelse:
- Golf er både et konventionelt og et kontroversielt valg. Konventionelt, fordi bilen løbende er blevet udviklet og forfinet og på mange praktiske områder klart er klassens mest komplette bil. Kontroversielt, fordi VW-skandalen satte fokus på en virksomhed, hvor værdierne var forkerte i toppen. Golfen er stadig et af de bedste bilvalg hos brugtbilforhandleren. Dieselmotorerne er opdateret, så der ikke længere er snydesoftware i, og du kan vælge mellem benzinbil, plugin-hybrid og en ren elbil – og mellem hatchback og stationcar. Nissan Qashqai er et spændende valg, men priserne er i den høje ende. Ford Fiesta er billig og sjov, men ikke helt fejlfri.

Portræt af en vinder
VW Golf VII, årgang 2012-2016
Antal til salg: 471 biler
Heraf benzin/diesel: 287/180 biler
Billigste brugtbil til salg: 104.500 kr. (1,4 TSI)
Gennemsnitspriser: 168.000 kr. (afrundet)
Jørgen siger …
- Taktkædeproblematikken gælder ikke for VW Golf VII, der har tandrem. Til gengæld skal man være opmærksom på skifteintervallerne, der er på 10 år/240.000 km for benzinvarianterne. De fleste problemer med syvtrins DSG-gearkassen er blevet løst ved softwareopdateringer og/eller ved at skifte til en ny koblingstype. Her oplever vi, at importøren kan være kulant, forudsat at bilen er serviceret efter forskrifterne. Så det er vigtigt med komplet servicehistorik, når du køber brugt.
Karsten siger …
- Umiddelbart ligner de fleste Golf-generationer hinanden, men teknisk skete der et stort spring med den syvende generation af Golf. Den er baseret på en ny teknisk platform inklusive en helt ny motorgeneration. Bilen er forfinet over tid og er derfor meget intuitiv at betjene. Og så findes der en Golf, uanset om du vil køre benzin-, diesel- eller elbil. Der er en GTI til entusiasten, en stationcar til den pladshungrende og en Sportsvan, hvis du vil sidde højt. Nødbremse blev desværre først standard ved faceliftet i 2016.

Tidligere vindere af Årets Brugtbil
2018: BMW 1-serie, årgangene 2011-2015
2017: Ford C-MAX, årgangene 2010-2015
2016: BMW 3-serie, årgangene 2008-2012
2015: Mercedes C-klasse, årgangene 2007-2011
2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012
2013: Toyota Avensis, årgang 2007
2012: Honda Accord, årgang 2009
2011: Kia cee'd, årgang 2007
2010: Opel Astra, årgang 2005
2009: Ford Focus, årgang 2005
2008: Ford Mondeo, årgang 2004
2007: Mazda6, årgang 2003
2006: Škoda Fabia, årgang 2001