Du store kineser! Elbil til 7 personer

Endnu et kinesisk bilmærke gør sin entre i Danmark. Maxus specialiserer sig i varevogne, men har også en del personbiler i programmet. Den første i Danmark bliver en syvsæders MPV. Ingen leveringsproblemer lover den danske importør.

Maxus Euniq er klar i Danmark til september.
Nyt om biler

For første gang bliver det nu muligt at få en eldreven, stor familiebil med syv sæder til rimelig pris.

Det er kinesiske Maxus, der allerede til september introducerer MPV’en Euniq (udtales ’unik’).

Den 4,83 meter lange bil har plads til syv, har en officiel rækkevidde på 325 km og kan både fås med trækkrog og tagboks. Prisen er 360.000 kr.

Hidtil har kunder til denne biltype kun haft den varevognsbaserede Nissan E-NV200 Evalia som mulighed samt senest den væsentlig dyrere Mercedes-Benz EQV.

Alle Motors test af elbiler

Maxus Euniq er en fuldvoksen, syvpersoners MPV.
Maxus Euniq er en fuldvoksen, syvpersoners MPV. Rækkevidden angives til 325 km.

Maxus er højt udstyret

Euniq har temmelig meget udstyr (findes kun i én version). Det gælder også alt i gængs sikkerhedsudstyr, men det vides endnu ikke, hvor godt det virker, og hvordan bilen vil klare sig i en Euro NCAP-sikkerhedstest.

Se mere: Lynkineser er Danmarks nye bilmærke

Maxus angiver ikke ladeeffekt, men oplyse at en fuld opladning med hjemmelader kan klares på otte timer, mens en halv opladning (30-80 pct.) tager en halv time med hurtiglader. Batteriet kan indeholde 52,5 kWh energi.

Bilen kan tilsyneladende fås med anhængertræk - påhængsvægt dog begrænset til 400 kg.

Førerpladsen i Euniq er indrettet med 12,3 tommer midterskærm og syv tommer digitalt instrumenthus.
Førerpladsen i Euniq er indrettet med 12,3 tommer midterskærm og syv tommer digitalt instrumenthus.

Det burde ikke blive svært at få fat i en Euniq. Den danske importør, som indgår i den norske RSA-gruppe, har nemlig store ambitioner.

Skal sælges via traditionelle bilforhandlere

- Vi vil sælge bilerne på god, gammeldags manér, siger den danske landechef, Steffen Vilstrup.

Med det mener han via traditionelle forhandlere, som både skal sælge bilen og yde service.

Steffen Vilstrup skal lede lanceringen af Maxus i Danmark. Muligvis også BYD.
Steffen Vilstrup skal lede lanceringen af Maxus i Danmark. Muligvis også BYD.

Se mere: Kineser lokker med luksus og leasing

- Vi har mødt meget stor interesse fra branchen og forventer at have omkring 30 forhandlere på plads til september, siger Steffen Vilstrup.

Han tror, at mærket kan få solgt ’flere hundrede’ biler allerede i år. Og bilerne vil også kunne blive leveret.

Euniq har tre sæderækker og plads til syv. Panoramataget er åbenbart en del af de europæiske standard-specifikationer.
Euniq har tre sæderækker og plads til syv. Panoramataget er åbenbart en del af de europæiske standard-specifikationer.

Kort leveringstid

- Leveringstiden vil i værste fald være fem uger, men når vi kommer rigtig i gang, vil der altid være biler på lager i Drammen (Norge, red.), lyder løftet fra den danske landechef.

Maxus, som indgår i Kinas største bilkoncern, SAIC, specialiserer sig i varevogne, men har også flere personbiler, og den danske importør forventer at introducere mindst en model mere i Danmark i 2021.

Fra begyndelsen vil mærket også tilbyde to elektriske varevognsmodeller i Danmark, Maxus EV80 og e-Deliver 3. De findes hver i flere udgaver, bl.a. en minibus med syv sæder. Det er biler i den store afdeling, bl.a. i klasse med biler som Mecedes-Benz Sprinter.

Maxus er også klar med elektriske varevogne, EV80 og e-Deliver 3.
Maxus er også klar med elektriske varevogne, EV80 og e-Deliver 3.

Måske også BYD til Danmark

Importøren af Maxus, RSA-gruppen, har også agenturet på BYD og har netop introduceret dette kinesiske mærke i Norge.

Se mere: Endnu et elbilmærke: Ioniq

Det er derfor oplagt, at BYD også snart lanceres i Danmark, men den danske repræsentant kan dog ikke bekræfte noget. 

Kinesisk mærke med britiske rødder

Maxus-navnet kan virke bekendt for nogen, idet LDV Maxus engang var et britisk varebilmærke med rødder i British Leyland (LDV stod for Leyland DAF Vans). I begyndelsen af årtusindet kunne LDV Maxus købes i Danmark.

Som så meget andet i britisk bilindustri skrantede virksomheden og via russiske GAZ blev Maxus i 2010 købt af SAIC (Shanghai Automotive), og allerede i 2011 indledtes bilproduktionen i Kina.

Livet med elbil