Tesla – nu Made in China

Tesla Model 3, der kommer til europæiske kunder til december, er for første gang bygget i Kina. Adskillige andre bilmærker sender også biler fra lavprislandet til Europa.

Tesla-fabrikken i Shanghai åbnede i 2019.
Nyt om biler

Der kommer til at stå ’Made in China’ på mange af de Tesla Model 3, der får europæiske nummerplader på til december. Eller mere korrekt: Bilernes VIN-nummer vil være lidt anderledes end de amerikansk-byggede biler.

Tilsyneladende vil der stå ’C’ som det 11 tegn i nummeret – hvis det skulle interessere nogen.

Tesla-fabrikken i Shanghai holdt en lille ceremoni 26. oktober, da 7.000 Model 3 dagen efter ville blive afskibet til Europa. De ventes at ankomme til Belgien allersidst i november.

Tesla ændrer menig

Det var oprindelig planen, at alle kinesisk byggede Tesla’er kun skulle sælges i Kina. Det er uklart, hvad der har fået Tesla til at skifte mening. Kina-fabrikken er nu oppe på at bygge 250.000 biler pr. 12 måneder, og det tyder på, at det overgår den indenlandske efterspørgsel på Model 3.

Motors test af Model 3 Long Range AWD

Kina er ellers verdens største bilmarked og det største for elbiler.

Tesla er ved at bygge en fabrik i Tyskland, som ventes klar midt i 2021.

Tesla bygger Model 3 på sin fabrik i Shanghai, men tilsyneladende er der ikke lokale kunder til de 250.000 biler, som fabrikken kan producere pr. år. Nu kommer mindst 7.000 af dem til Europa.
Tesla bygger Model 3 på sin fabrik i Shanghai, men tilsyneladende er der ikke lokale kunder til de 250.000 biler, som fabrikken kan producere pr. år. Nu kommer mindst 7.000 af dem til Europa.

Ifølge kinesiske medier er bilerne tiltænkt kunder i 12 europæiske lande. Danmark er ikke direkte nævnt, men som en relativ stor aftager af Model 3 virker det sandsynligt, at de kommer her til landet.

Modeller med lille batteri

Bilerne fra Kina er altid Standard Range Plus-varianten, dvs. med det lille batteri. De kinesisk fremstillede batterier er af LFP-typen, som stadig er et litium-ion-batteri, men er fri for det problematiske kobolt,. Energiindholdet pr. liter er derimod mindre.

Globale bilproducenter har ingen bekymringer med at eksportere biler fra Kina til Vesten. Ikke når det gælder kvalitet, i hvert fald. Til tider har der været en vis nervøsitet over, om kunderne ville opfatte det som dårligere biler, men erfaringerne er, at bilkøberne enten ikke er opmærksomme på det eller har accepteret, at kvalitet ikke behøver at have noget med geografi at gøre.

Se mere: Du vilde kineser!

Tværtimod, måske, har Tesla i Kina for nylig måtte tilbagekalde 48.000 Model S og X, fordi hjulophængene muligvis er fejlbehæftede og kan være usikre. Begge modeller bygges i USA.

Det er Tesla Model 3 Standard Range Plus, der nu er på vej fra Kina til Europa.
Det er Tesla Model 3 Standard Range Plus, der nu er på vej fra Kina til Europa.

Mange modeller fra Kina

Tesla Model 3 er langt fra den første kinesisk fremstillede bil solgt i Europa. Volvo har i et stykke tid importeret S90 fra Kina, og MG og Aiways er rent kinesiske biler.

Se mere: Volvos elbil kommer fra Kina

Også Polestar fra Volvo-Geely-koncernen bygges kun i Kina, og det samme gælder Lynk & Co fra samme koncern.

Når den elektriske BMW iX3 lanceres midt i 2021, sker det også med import fra Kina.

Den første ’kinesiske’ bil i Danmark kom dog for godt ti år siden. Nogle varianter af forrige generation Honda Jazz, fra 2009, blev bygget i Kina.

Se FDMs guide til elbiler