Fortiden skal skyde Renault ind i fremtiden

Flere elbiler, flere store biler og brug af retro-design er nogle af Renaults midler til at komme i omdrejninger og ind i fremtiden. 14 helt nye modeller vil Renault lancere frem til 2025. Halvdelen bliver rene elbiler. Men samtidig vil Renault sælge færre biler.

Renault 5 hedder denne elektriske nostalgi-bil, som bliver til virkelighed inden for fem år.
Nyt om biler

Nostalgi er et af de våben, der skal bringe Renault ind i den elektriske fremtid – og i det hele taget få den franske koncern på ret køl.

Denne genopstandne Renault 5 er alvorligt ment som en af syv nye elbiler, der de næste fem år skal forny modelprogrammet og være med til at gøre Renault profitabelt.

Det er en del af den nye Renault-chefs store plan, kaldet Renaulution, der skal sætte nyt liv i koncernen, gøre produktionen mere strømlinet, skære i udgifterne og øge overskuddet.

14 nye Renaulter 

Ud over de syv nye elbiler vil der i samme periode komme syv andre nye modeller, der alle i forskelligt omfang får hybridteknik. Om andre nyheder, ud over Renault 5, skal bygge på nostalgiske toner, er uvist.

Renault 5-prototypen har klare nostalgi-træk, men har også fået et moderne tilsnit.
Renault 5-prototypen har klare nostalgi-træk, men har også fået et moderne tilsnit. Den oprindelige Renault 5, som var i produktion fra 1970erne til 1990erne, var en kæmpe kommerciel succes for Renault og har efterhånden nærmest opnået kult-status.

I alt vil hele Renault-gruppen lancere 24 nye biler frem til 2025. De øvrige kommer fra Dacia/Lada og Alpine. Gruppens koreanske mærke, Samsung Motors, bliver ikke nævnt.

Renault-mærket skal i højere grad fokusere på biler i den lille og store mellemklasse. Halvdelen af de 14 biler skal tilhøre de større klasser, hvor der er flere penge at tjene pr. bil.

Se mere: Koreanere klar med elektrisk kvantespring

Koncernchef Luca de Meo, som i 2020 kom til Renault fra Seat, vil skære kraftigt i antal platforme – fra seks til tre – og reducere den samlede produktionskapacitet fra 4 til 3,1 mio. biler årligt.

Ny start med elbiler

Renault har været en af elbil-prionerne, men må i dag nøjes med et noget forkølet elbil-udbud med primært den lille Zoe. Den nye, men nostalgiske Renault 5, som sandsynligvis får et andet navn, skal ses som en helt ny model i programmet - en designer-livsstilbil som supplement til den mere rationelle og futuristiske Zoe.

Med retro-designet vælger Renault samme vej som Fiat, der er trådt ind i den elektriske tidsalder med retrobilen 500. Renault 5 er blot en klasse større.

Se mere: Fiat 500 - elektrisk italiener med himmelkik

Renault 4-prototypen kommer kun som ren elbil. Den kunne blive en afløser for den futuristiske Zoe, men Renault er ikke specifik om sine planer.
Renault 4-prototypen kommer kun som ren elbil. Den kunne blive en afløser for den futuristiske Zoe, men Renault er ikke specifik om sine planer.

Zoe stammer grundlæggende fra 2012, men fik et stort facelift i 2019. Trods alderen klarer Zoe sig godt. Den blev Europas mest solgte elbil i 2020.

En ny generation elbil er præsenteret i form af Mégane eVision. Den indgår i de syv nye elbiler og ventes klar i Danmark i begyndelsen af 2022. En tredje model bliver en crossover med samme teknik og ca. samme størrelse som eVision.

Renaults forslag til et køretøj til delebiltjenesten Møbilize.
Renaults forslag til et køretøj til delebiltjenesten Møbilize. Det nye mærke skal delebilsmarkedet – både direkte til private og i samarbejde med private virksomheder og offentlige aktører, der har behov for en mobilitetsløsning.

Ud over at dele Groupe Renault tydeligt op i Renault, Dacia/Lada og Alpine (som overtager al motorsport) lancerer topchef Luca de Meo en ny forretningsenhed kaldet Møbilize. Det skal stå for bl.a. delebiler, salg af strøm og høste den værdi, der kan samles op fra brugernes data.

Mobilize, som Renault også skriver det, skal efter planen står for mindst 20 procent af Renaults indtægter i 2030.

Se mere: Volkswagens nye mærke: Moia

Fra bilfirma til teknologifirma

Med dette nye fokus på mobilitet og ikke kun selve bilerne går Renault i samme retning som især Toyota, men også Volkswagen, Peugeot-Citroën og Hyundai-Kia taler i stigende grad om mobilitet og tjenesteydelser.  

- Vi vil gå fra at være et bilfirma, der arbejder med teknologi, til at blive et teknologi-firma, som arbejder med biler, siger Luca de Meo.

Mégane eVision bliver snart til Renaults næste elbil, en af de syv nye elbiler, der lanceres de næste fem år. Elbilen ventes klar i Danmark i begyndelsen af 2022.
Mégane eVision bliver snart til Renaults næste elbil, en af de syv nye elbiler, der lanceres de næste fem år. Elbilen ventes klar i Danmark i begyndelsen af 2022.

Bliv medlem og få Motor