Grøn og gratis er to glimrende egenskaber ved den strøm, som elbilister fra nu af kan lade deres bil op med langs Fynske Motorvej. Det første er permanent og måske endda ’ekstra grønt’, mens det sidste kun varer uger eller måneder.
Det store danske energiselskab OK har indviet sin første lynlader, og yderligere otte stationer kommer til resten af året.
Dermed melder OK sig ind i en voksende klub af benzinselskaber, der vil tilbyde lynladning på sine brændstofstationer. Circle K, Q8 og Shell er andre.
Gratis indtil videre
Den første station, som har to ladere med hver op til 175 kW, ligger ved frakørsel 50 på E20, lige ved det kommende regionshospital i Odense.
Det er indtil videre gratis at lynlade på stationen. Det kræver OK’s egen app for at aktivere ladningen (f.eks. via en QR-kode på standeren) og afslutte den.
Betaling bliver først nødvendig, når OK en gang efter sommerferien har færdigudviklet app’en og fået nogle erfaringer med, hvordan bilisterne benytter stationen. Den kommende pris er ikke besluttet, men OK forventer, at det bliver med en fast pris pr. kilowatttime, ens for alle.
Stor bevågenhed
Med til indvielsen var ikke blot OK’s ledelse, men også Odense Kommunes by- og kulturrådmand og transportminister Benny Engelbrecht – samt repræsentanter for den danske vindmøllegigant Vestas.
Det store og fine opbud skyldtes, at ladestationen ved Odense er unik og med rådmandens ord ’ekstra grøn.’
Som den første i Danmark får den sin strøm fra et gigantisk batteri på stationen. Med sine 650 kWh er det det største i kommerciel drift i Danmark og på størrelse med 10 mellemstore elbilbatterier.
Idéen er, at strømmen dermed i langt højere grad end ellers kan være CO2-fri. I stedet for at der – i teorien – skal skrues op for et kulkraftværk, når en bilist beder om at få 100 eller 175 kW leveret, tappes strømmen fra batteriet, som har fået sin strøm fra en vindmølle.
Får strøm fra 'egen' vindmølle
I OK-Vestas-projektet lades kæmpebatteriet, når OK’s egen vindmølle ved Billund (som kan yde op til 3.000 kW) snurrer.
Hvis mange biler lader, og det ikke blæser i lang tid, vil den store ’powerbank’ blive tømt. I så fald kommer strømmen direkte fra nettet som almindelig certificeret grøn strøm. Hvor ofte det vil ske, skal forsøget være med til at afdække.
Forlods anslår OK, at omkring 70 procent af strømmen vil kunne komme direkte fra vindmøllen.
Ud over at sikre en højere andel af grøn strøm kan metoden spare OK noget af den dyre tilslutningsafgift til forsyningsselskabet (som for alle andre betaler man for det maksimale antal ampere). Til gengæld er batteriet dyrt.
Godt for miljøet og elnettet
I et større samfundsperspektiv kan det gøre elnettet mere robust og sikre højere andel af grøn strøm. Det er det, Vestas er interesseret i med pilotprojektet.
Batteriet i Odense kan afgive 900 kW (og oplades lige så hurtigt), så det kan drive de seks lynladere, der er gjort klar til på stationen. I første omgang er der kun to ladere (CCS), da hver af dem koster omkring en million kr.
OK forventer at udvide nettet af lynladere kraftigt i 2022 og senere. Det eksakte tempo er ikke besluttet. Alle de planlagte stationer er forberedt til, at de kan forsynes fra et kæmpebatteri.