Brintbiler gør stærkt comeback

Efter en stille periode med et faldende antal brintstationer i Danmark er der nu kraftig fremgang med en ny generation stationer. Samtidig vokser den danske flåde af brintbiler markant, først og fremmest i kraft af mange nye brint-taxier.

Brinttankstationen på Amager blev indviet midt i november.
Nyt om biler

Brintbiler har længe levet stille. De er kommet i skyggen af de batteridrevne elbiler, som buldrer frem i modeludbud og salg, og som har kurs mod at blive hvermandseje.

Stilheden har været forstærket af, at antal brintstationer er faldet helt ned til fire, efter at der har været hele ti, og Danmark dermed havde et af verdens tætteste netværk. Men nu vejrer den danske brintbranche morgenluft, og både stationer og biler er i markant vækst.

Et markant skifte er kommet nu med indvielsen af Danmarks første højkapacitets-anlæg. Det nye selskab Everfuel er klar med et tankanlæg mellem Københavns centrum og lufthavnen, og der er masser af kunder fra dag ét.

Antallet af brintdrevne taxier hos Drivr har netop rundet 100. Flere er på vej.
Antallet af brintdrevne taxier hos Drivr har netop rundet 100. Flere er på vej.

167 brintbiler

Sådan er de danske brintbiler pr. 1. november fordelt.
Toyota Mirai   120
Hyundai iX35   36
Hyundai Nexo   11

Der er ingen Honda Clarity på danske plader.

Taxaselskab har 100 brintbiler

Taxatjenesten Drivr (sådan staves det) har nemlig oprustet sin bilflåde til 100 brintdrevne Toyota Mirai og forventer at øge antallet endnu mere næste år.

Med hyrevognenes store kørselsbehov skal der nu tankes mange kg brint dagligt, og Drivr ser en stor fordel i, at taxierne kun skal bruge fem minutter på at tanke, hvorefter de kan køre op mod 600 km. Alle nye taxier skal efter planen være nul-emissionsbiler fra 2025.

De mange brinttaxier har ellers haft en trist sensommer, efter at den sidste brintstation i Storkøbenhavn til manges overraskelse lukkede tidligere på året, og der gik mange uger, før en mindre station var etableret ved Fisketorvet i København S.

Den nye brintfyldestation har to standere til personbiler og en til tunge køretøjer. Indtil videre er taxatjenesten Drivr den langt største kunde.
Den nye brintfyldestation har to standere til personbiler og en til tunge køretøjer. Indtil videre er taxatjenesten Drivr den langt største kunde.

I mellemtiden var taxierne ikke i stand til at køre, og Drivr måtte låne et stort antal almindelige biler hos Toyota.

Personbiler og tunge køretøjer

Den nyåbnede brintstation, i fagsproget en fyldestation, har to standere til personbiler samt én til busser og lastbiler – som der endnu ikke er nogen af i hovedstaden.

Både biler og tankanlæg har fået støtte fra flere EU-puljer.

Brinten er grøn – ellers giver det ifølge Everfuel-direktør Jakob Krogsgaard ikke mening at bruge brint – og den leveres i begyndelsen fra Tyskland. Men inden længe skal brinten komme fra et nyt elektrolyse-anlæg ved Brande, drevet af Siemens Gamesa.

Her leverer vindmøller energien til at spalte vand til brint og ilt. Det sker uden om elnettet, så brinten er helt konkret grønt fremstillet.

Brinten er fremstillet direkte fra vindmøllestrøm. Brinten kommer til fyldestationen i en sættevogn, som bliver stående, indtil den er tom. Vognen indeholder ét ton brint, som rækker til de mange taxaer i tre døgn.
Brinten er fremstillet direkte fra vindmøllestrøm. Brinten kommer til fyldestationen i en sættevogn, som bliver stående, indtil den er tom. Vognen indeholder ét ton brint, som rækker til de mange taxaer i tre døgn.

15 stationer i 2023

Brintenergien lagres i tanke, indtil den køres med lastbil til København. Inden længe åbner Everfuel i Aarhus landets syvende brintstation, og i løbet af 2023 vil antallet komme op på 15.

Everfuel opererer under mottoet ’Yesterday’s wind. Today’s fuel.’, og det henviser til styrken ved brint: At strøm fra de ustabile energikilder, vind og sol, kan omdannes til brint og dermed nemt opbevares.

Nye navne at lære - i hvert fald hvis man kører brintbil. H70 er brint under et tryk på 70 hectopascal (eller 700 bar). Tunge køretøjer tanker med H35.
Nye navne at lære - i hvert fald hvis man kører brintbil. H70 er brint under et tryk på 70 hectopascal (eller 700 bar) og er standarden for personbiler og varevogne. Tunge køretøjer tanker med H35.

Everfuel peger således på, at der allerede med det nuværende elsystem mistes vindmøllestrøm, der kunne have drevet alle bybusser i Danmark. I takt med udbygningen med flere vindturbiner bliver det potentielle spild større.

Ulempen er, at der er tab ved hver proces i forhold til den mere simple løsning med at sende strømmen direkte til et batteri.

Renault lancerer i 2022 sin Master som brintbil under navnet Hyvia. Bilen kommer både som varevogn og minibus.
Renault lancerer i 2022 sin Master som brintbil under navnet Hyvia. Bilen kommer både som varevogn og minibus.

Varevogne kommer nu

Everfuel ser især muligheder for brint til ’intensiv transport’ som lastbiler og busser samt flåder af køretøjer. f.eks. kørselsservice og vareudbringning, hvor der er brug for lang rækkevidde på én optankning.

Det er da også på dette område, at der for tiden sker mest i europæisk bilindustri. Både Renault og Stellantis er på vej med brintdrevne varevogne.

Stellantis er ved årsskiftet 2021/2022 klar med brint-udgaver af Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Opel Vivaro. Der er ingen oplysninger om, at Toyota får en brintudgave af Proace. I løbet af 2022 lancerer Renault en Master med brændselsceller.

Hyundai-Kia har vist denne prototype på en brintdrevet sportsvogn, Vision FK.
Hyundai-Kia har vist denne prototype på en brintdrevet sportsvogn, Vision FK.

Koreanerne på vej

Foruden Toyota er også koreanske Hyundai-Kia tilhænger er brintteknologien. Koncernen er langt fremme med femte generation brændselsceller, som skulle give højere ydelse, fylde mindre og være billigere end tidligere generationer.

Hyundai-Kia har planer om at bruge brint til busser, lastbiler, sporvogne og selvkørende redningskøretøjer. Også en sportsvogn er under udvikling - tilsyneladende kun som prototype og mest for at vise, at teknologien fint kan bruges i en sportslig personbil.  

Få FDMs nyhedsbreve