Tyndt tysk bilshow med kinesisk accent

Den store tyske biludstilling, IAA, er langsomt ved at komme på benene. Tyske mærker samt et fransk og et amerikansk viser nye biler, der er spændende for bilkøberne. Men de mange kinesiske mærker på messen varsler hårde tider for europæisk bilindustri. Uanset herkomst. Alle nyheder er elektriske.

BYD's stand på IAA-messen
Nyt om biler

Den store tyske IAA-biludstilling er tilbage. Eller rettere: IAA er tilbage, men stor er ’Internationale Automobil-Ausstellung’ ikke ligefrem, når det kommer til antal bilmærker og bilnyheder.

Den traditionsrige biludstilling sank i knæ i 2019, mens den stadig var i Frankfurt. Derefter har IAA forsøgt at genopfinde sig selv under det nye navn IAA Mobility og ved at flytte til München.

Første gang var i 2021 i coronaens skygge, og nu i 2023 ruller så anden udgave i begyndelsen af september.

BMW Neue Klasse på scenen.
BMW har en stor nyhed på IAA: Neue Klasse. men 3-serie-forløberen er to år borte.

Fuldt hus fra Tyskland

De tyske bilmærker er næsten alle til stede, og der er bestemt spændende nyheder fra mange af dem, selv om standenes størrelse er krympet til ukendelighed:

BMW’s kommende, elektriske 3-serie (Neue Klasse), to eldrevne Mini-modeller, en kommende elektrisk VW GTI, Audis længe ventede Q6 E-tron (også en elbil) og Porsches ekstreme Mission X-konceptbil.

Opel viser også visioner med det noget luftige koncept Experimental, og Mercedes-Benz afslører en elektrisk forløber for den næste CLA i form af Concept CLA Class. Mærket havde dog ’glemt’ at tage bilen med på selve messen, men viste den kun ved et lukket arrangement inden udstillingen og på en plads i Münchens centrum efter pressedagen.

Opel Experimental på standen.
Opel Experimental giver et indblik i kommende teknologier og designstil hos Opel.

Biler og cykler - messe og gadeudstilling

IAA Mobility er nemlig blevet en spøjs hybrid, hvor de fleste store nyheder og den mere business to business-del er i byens store messehaller, mens andre biler og nyheder er udstillet udendørs i byens centrum en halv time fra messen.

Desuden blander udstillingen - som navnet antyder – flere slags mobilitet med betydeligt fokus på elcykler. Men de udstillere, der fylder allermest på udstillingen, er underleverandører til bilindustrien.

Blandt ikke-tyske mærker holdt Renault en markant verdenspremiere på sin nye Scenic-familiebil, og Tesla deltog for en gangs skyld på en almindelig biludstilling. Standen var ualmindelig lille og ydmyg, men nyheden havde betydelig interesse: Den kraftigt opdaterede Model 3. Også Cupra viser en relevant nyhed: SUV-coupéen Tavascan.

Den opmærksomme læser vil have bemærket, at samtlige de markante nyheder er rene elbiler. Men en del af dem er koncepter, som først er klar om et par år.

En model fra Forthing.
Forthing er et af de helt nye bilmærker fra Kina. Det har tilhørsforhold til Dong Feng og Seres.

Kina kommer

Og det var et andet tema i kulisserne på udstillingen – at europæerne i høj grad skal til at se sig over skulderen. For i bakspejlet kommer kineserne buldrende. Sådan kan det i hvert fald se ud.

Et begreb er dukket op: ’China-speed. Altså det fænomen, at kinesiske bilmærker meget hastigt a) udvikler mange biler, b) satser benhårdt på elbiler, c) ændrer og opdaterer modellerne på få måneder, når de møder negative reaktioner i Europa og d) nu fokuserer stærkt på Europa.  

Med en håndfuld mærker på IAA-udstillingen er de kinesiske mærker meget synlige. Og de får en del opmærksomhed. Først og fremmest viser de etablerede mærker, MG og BYD, muskler.

Rød MG Cyberster på standen.
MG har en opsigtsvækkende nyhed med på IAA-udstillingen: den elektriske roadster Cyberster, der kommer på markedet midt i 2024. 

BYD og MG vil frem

BYD har på sin kæmpestand den anmelderroste nye sedan, Seal, og en mellemstor SUV kaldet Seal U. MG sprudler med den elektriske roadster Cyberster foruden nye udgaver af MG 4.

Men derudover fortæller nye mærker, at de har tænkt sig at sælge biler til europæiske bilkøbere. Vi skal (måske) til at vænne sig til mærker som Seres, XEV, Leap Motor, Forthing og Hi Phi.

Hi Phi (skal nok udtales hi-fi) har ligefrem åbnet et stort prestige-showroom i München lufthavn – lige over for Audis mangeårige placering. Det fire år gamle bilmærke sælger angiveligt meget avancerede og i hvert fald meget dyre biler.

Elcykel på IAA-messen.
Cykler, særligt elcykler, er blevet lukket ind på biludstillingen. Nogle af dem koster da også næsten lige så meget som en bil - denne her har en prislap på lige knap 100.000 kr.

'Show-off'?

Når det kommer til stykket, skal vi ikke forvente at se alle de nye kinesiske bilmærker til salg i Danmark. Det er umiddelbart svært at se, at mange af dem har noget unikt at byde på, der kan skaffe dem et lille hjørne af det eftertragtede europæiske bilmarked.

Seres er et af de nye og har allerede etableret sig i enkelte europæiske lande, men deres elektriske SUV’er og crossovers minder meget om så mange andres.

Det er muligt, at Kina-mærkerne mener det alvorligt, men der er også en god portion prestige for en kinesisk producent at kunne sige, at den deltager på en europæisk biludstilling – over for hjemmepublikum og over for aktionærer.

Indgangen til IAA-messen.
IAA Mobility er den moderne udgave af den klassiske tyske biludstilling. Den blander biler, underleverandører, elcykler og anden mobilitet samt spreder sig ud over messecentret i München og gader og pladser i byens centrum, en halv time væk.

Mange kinesere er døgnfluer

Det spiller også ind for deres appetit på Europa, at det kinesiske marked – ganske vist verdens største bilmarked – oplever stagnation på grund af økonomiske og politiske usikre tider.

Kinesiske bilmærkers pres på Europa er dog omvendt også større, end det kan syne på IAA Mobility. Mange af de mere fremadstormende bilmærker fra Riget i Midten har nemlig sprunget messen over. Det gælder Great Wall Motors, Zeekr, Lynk & Co, Hongqi, Nio, Xpeng, Voyah, JAC og Maxus.

Men man skal heller ikke glemme, at nogle af de kinesiske mærker, der førte sig frem for få år siden, er forsvundet. Vi kan bl.a. nævne Qoros, Faraday Future, Byton og Borgward.

Denza MPV på IAA-messen.
BYD viser denne D9 MPV fra sit premiummærke Denza i München. 'Forhåbentlig' kommer den også ud til de europæiske kunder, sagde BYD's europæiske direktør, Michael Shu, på BYD's pressekonference.

Hvem vinder det globale bilslag?

Mens kineserne er risikovillige, omstillingsparate og ofte siksakker – og fejler en del gange – har tyske og europæiske mærker i det hele taget en mere forsigtig og langsom tilgang.

Kampen om bilkøberne er i fuld gang på den globale scene (og den i Bayern). Men udfaldet er langt fra givet.

Er ’China-speed’ den sejrende opskrift, eller kan europæisk grundighed og en – indtil videre – loyal kundebase sikre europæisk bilindustri en betydelig plads i solen – med Tesla som en insisterende og irriterende terrier? Eller er der plads til begge dele?

På IAA-udstillingen blev fronterne trukket op, men svaret kender vi først, når støvet har lagt sig sidst i dette årti.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve