Spørgsmål og svar

Her kan du få svar på nogle af dine spørgsmål om ladeboks, serviceaftale og installation via Spirii.

Hvad er refusion og hvordan foregår det?

Med en serviceaftale via Spirii, kan du få refusion på den del af din el, som bruges til at oplade din elbil eller plugin- hybrid. Ved at betale et service gebyr til Spirii på 79 kr./md. vil man kunne modtage refusion. Det er ikke muligt at få refusion, hvis du har solceller, varmepumpe eller en anden form for proces strøm.

Spirii udbetaler refusion svarende en refusionssats på 75,7 øre ekskl. moms pr. kWh for den strøm, der er brugt på ladeboksen. Det er SKAT, der fastsætter, hvor meget du kan få i refusion. Reglerne betyder, at Spirii kun udbetaler refusion eksklusiv moms og du betaler derfor stadig moms på elafgiften. Dit forbrug bliver fjernaflæst, og refusionen udbetales automatisk hver måned til din bankkonto. Den foreløbige aftale om refusion af elafgiften løber til og med 2030. 

Du kan få afgiftsrefusion uanset, om du oplader din elbil med ladeboksen i din almindelige bolig eller sommerhus.

Læs mere om serviceaftalen hos Spirii

Hvornår kommer elektrikeren og installerer min ladeboks?

Når du har bestilt ladeboksen, kontakter elektrikeren dig for at afklare installationens omfang og aftaler en dato med dig. Omfanget kan have betydning for, hvor hurtig de kan komme i gang.

Kan jeg få en ladeboks, når jeg bor i lejlighed?

Det vil skulle vedtages af ejerforening eller udlejer. Kontakt din ejendomsadministrator, som vil vide, hvem du skal rette spørgsmålet til.

Køber jeg strøm gennem Spirii?
Nej, du oplader din elbil eller plugin hybrid med den el-aftale, du allerede har på adressen. Afgiftsrefusionen får du derimod fra Spirii. Den udbetales hver måned.
Hvor længe kan jeg få refusion for elafgiften?
Den foreløbige aftale om afgiftsrefusion løber til og med 2030. Hvad der herefter sker er uvist. 
Hvad gør jeg med ladeboksen, hvis jeg flytter?

Du skal selv afholde omkostninger for nedtagning og opsætning.

Hvis du ønsker at afslutte din service aftale med Spirii, skal du blot opsige via Spiriis hjemmeside. Bemærk at du herefter ikke vil modtage afgiftsrefusion eller få udøvet service på boksen

Du kan til enhver tid opsige din service aftale. Dog er du bundet i min. 6 mdr. fra køb af ladeboks og serviceaftale via Spirii.

Følger der kabel med ladeboksen?

Nej, der følger som regel et egnet kabel med bilen. Hvis ikke i dit tilfælde, kan du købe et på FDMshop.dk

Hvordan lader jeg op på farten?

Du har flere muligheder for at lade din elbil op på farten. Du kan lade din bil op fra alle offentligt tilgængelige ladestandere uden at have abonnement til udbyderen. Via Spiriis mobil app, ”Spirii Go” kan du oplade på tundsindvis af ladepunkter i Europa. Se priser og betingelser i appen.

Oplad din elbil uden abonnement

Forventer du, at store dele af din opladning skal ske fra en offentlig;ladestander, skal du overveje, hvilken løsning der i så fald er økonomisk bedst for dig.
Fleksafregning: Sådan skifter du til en billigere elpris
Hvis du er ejer af en elbil eller en plugin-hybrid kan elpriser have stor betydning. Flere el-udbydere er begyndt at tilbyde variable timepriser i forbindelse med indførsel af fleksafregning. Det betyder, at der kan være penge at spare på at oplade din bil på de tidspunkter, hvor strømmen er billigst.

Vi har samlet nogle tips til dig, så du kan skifte til billig el.

Læs mere her: Sådan skifter du til en billigere elpris
Hvem skal jeg kontakte, hvis min ladeboks ikke virker?

Kontakt Spirii via tlf: 38171500 eller e-mail: support@spirii.com. Man kan også få hjælp via Appen Spirii Go, hvor udstyr kan fejlmeldes.

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at skifte ladeboksen?

Du kan når som helst vælge at købe en anden ladeboks, hvis du ikke ønsker Zaptec Go-modellen. Boksen er din, og måske kan du sælge den brugt.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har klager vedr. ladeboksen, installation, regning og app?

Du kan sende den direkte til Spirii. Hvis du ønsker at klage over FDMs håndtering eller over Spirii, kan klagen sendes til Medlemsservice hos FDM, som vil tage sig af den.

Har du spørgsmål om opladning?

Der er mange spørgsmål til opladning, når du får elbil eller plugin-hybrid. Som medlem af FDM kan du få rådgivning, så tit du har behov for det.

Kontakt os