Jaguar I-Pace set forfra
Biltest

Jaguar I-Pace – nu lader den, som den skal

Vi har tidligere kritiseret Jaguar I-Pace for sin lange ladetid. Nu er den indbyggede lader blevet tre gange så hurtig, og det klæder elbilen, der blev Car of the Year 2019. Også nyt digitalt bakspejl imponerer.
Jaguar I-Pace set bagfra

Motors vurdering

Jaguar I-Pace

El
774.900 kr.
  • Komfort
  • Letkørt
  • Udstyr
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Vægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer - firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    400 hk
  • Moment
    696 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.260 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    505 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    415 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
  • Mål
    L:468 cm B:201 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 290 km

Sikkerhed

2018
Luk

Jaguar I-Pace blev kåret til Car of the Year 2019 og fik dengang megen ros i de internationale biltest på grund af elbilens lækre indretning og kørestil. Herhjemme var begejstringen på mange måder også stor, men på et vigtigt punkt kunne I-Pace ikke imponere: lademulighederne.

Bilen er konstrueret i England, og der anvender man kun et enfaset elnet, og det var bilen derfor designet til. I Danmark passede den konstruktion ikke særlig godt til vores trefasede elnet, og man måtte derfor vente over et døgn på, at bilen kunne lades op derhjemme.

Det har fabrikken endelig ændret, og man kan nu lade bilen op ved hjælp af tre faser, hvilket har bragt ladetiden ned til omkring otte timer. Og så er alt, som det skal være.

Jaguar I-Pace kabine
Instrumentbordet er lækkert udformet og ganske intuitivt at betjene. En stor skærm er placeret i instrumenthuset, og yderligere to skærme tjener som betjeningspaneler i midterkonsollen. Gearvælgeren er erstattet af tre trykknapper: D, N og R.

Hvad er ladetiden på Jaguar I-Pace?

For at afprøve den nye lademulighed har vi testet en I-Pace SE i 2021-udgaven. Og det første, vi afprøvede, var naturligvis muligheden for at lade med tre faser og 11 kW. Og det fungerer fint.

Batteriet er på 90 kWh, og det kunne lades op fra tom til fuld på lidt over 8,5 timer. På farten kan man fortsat kun oplade med op til 100 kW.

Læs også: Motors første test af Jaguar I-Pace

Rækkevidden er af fabrikken angivet til 415 km ifølge WLTP-normen. Helt så langt nåede vi ikke på vores test. Det skyldes ikke mindst, at vi tester rækkevidden ved motorvejskørsel med konstant 110 km/t. og ikke ved blandet kørsel.

Under en sådan måling nåede vi 290 km på en opladning, og det er nok det, man kan regne med som et realistisk bud på en rækkevidde, når man kører langt i koldt vejr. Ved blandet kørsel når man naturligvis længere, og her pegede vores mellemmålinger på noget der ligner 330 km.

Alt er målt ved vintervejr med ca. fem graders varme. Vi har tidligere målt rækkevidden ved konstant 110 km/t. til 330 km i varmere vejr.

Jaguar I-Pace fralægningsplads
I hullet under skærmen kan man nu lægge sin mobiltelefon under kørslen, og har man tilkøbt trådløs opladning, får man både strøm på telefonen og et bedre mobilsignal via den udvendige antenne.

Hvor avanceret er Jaguar I-Pace?

I forbindelse med overgangen til 2021-modelåret er I-Pace også blevet forbedret på andre områder. Det mest synlige er sket ved skærmen i midten, der har fået et nyt styresystem, der er med til at øge hastigheden på skærmbillederne.

Jaguar kalder det nye styresystem for Pivi Pro. Tanken har været, at det skal være lige så intuitivt at bruge som en smartphone, og det er lykkedes langt hen ad vejen.

Nyt er også, at det indbyggede navigationsanlæg, der nu kan vise, om ladestationer i nærheden er i brug, hvad prisen for opladning ved de enkelte ladestationer er, og hvor lang tid opladningen varer.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler

Den store skærm i instrumenthuset er på 12,3 tommer, mens de to skærme i midten er på 10-tommer øverst og 5-tommer nederst. Man kan selv vælge, hvilke elementer der skal vises i startskærmen, så de funktioner, der bruges regelmæssigt, kan tilgås via startskærmen med blot et enkelt klik.

Man behøver ikke længere at bekymre sig om databrug eller købe et SIM-kort til bilen, idet I-Pace nu er udstyret med et integreret elektronisk SIM-kort med gratis datatrafik, så man kan få ubegrænset streaming via f.eks. Spotify, Deezer eller TuneIn samt opdatering af kort, vejr, kalender og trafik. Derudover er der mulighed for at spejle telefonens funktioner i enten Apple CarPlay eller Android Auto, ligesom to telefoner nu kan være koblet op via bluetooth samtidigt.

Jaguar I-Pace bagsæde
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og en person på 192 cm finder plads til både hoved og knæ uden at støde på.

Smart nyt digitalt bakspejl

Lige som i den nye Range Rover Evoque, så fås Jaguar I-Pace nu også med et elektronisk ’Clear Sight’ bakspejl og et ’3D Surround Camera’. I kabinen forbedrer det elektroniske bakspejl udsynet bagud, så føreren altid har uhindret udsyn til vejen bag ved bilen, selv med tre personer på bagsædet eller bagagerummet lastet til taget.

Det digitale bakspejl er opbygget som en skærm, der er koblet til et bagudvendt kamera, der er integreret i antennen på taget. Skærmen er indbygget i et rammeløst bakspejl i glas. En lille skiftekontakt på bakspejlet giver mulighed for at skifte ubesværet mellem bakspejlets traditionelle spejlvisning og kameraets billedvisning.

Det elektroniske bakspejl er ikke standard, men koster 6.400 kr. ekstra.

Jaguar I-Pace bagagerum
Bagagerummet er nydeligt beklædt, og under gulvet er der et lille rum. Bagsædets ryglæn er delt i tre dele, der alle kan foldes forover individuelt.

Hvordan kører Jaguar I-Pace?

Vores køreindtryk berettiger fortsat til en meget høj karakter. Bilen er simpelthen rar at have med at gøre hele vejen igennem. I vores testbil var der ganske vist monteret luftaffjedring, hvilket er ekstraudstyr til små 20.000 kr., og det giver bilen en blød og behagelig affjedring.

Elmotoren sørger for en meget dynamisk kørsel, hvis man ønsker dette, og undervejs føles bilen godt støjdæmpet.

Man kan indstille bilen til enten normal eller kraftig motorbremsning, og vælger man det sidste, kan bilen stort set køres med blot højre fod, idet bilen så bremser ret kraftigt, når man slipper speederen. Det er en rar egenskab ved bykørsel, mens den mere glidende, normale indstilling passer bedst til motorvejskørsel.

Et par minusser blev det også til i testbogen: Drejeknapperne til at styre enten temperatur i bilen eller sædernes indbyggede varmelegemer er lidt langsomme og kræver flere handlinger end normalt. Og de særlige dørhåndtag, der vipper ud, virker mere særlige end egentlige smarte.

Og så savner vi mere avancerede forlygter og måske også en mulighed for at koble mobiltelefonen trådløst op til Apple CarPlay.

Men alt i alt er Jaguar I-Pace blevet forbedret i en grad, så den nu bedre kan tage kampen op mod de konkurrerende elbiler fra både Audi, BMW, Mercedes-Benz, Tesla og Volvo.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs tema