Suzuki Swift set forfra
Biltest

Suzuki Swift – lidt hybrid og meget plast

Suzuki Swift er kommet i en ny udgave med mere udstyr og en opdateret benzinmotor med mildhybrid-system. Bilen ser på papiret ud som et godt køb, men har i praksis svært ved at imponere.
Suzuki Swift set bagfra

Motors vurdering

Suzuki Swift

20,4 km/l
Hybrid
176.990 kr.
  • Udstyr
  • Pris
  • Forbrug
  • Styretøj
  • Plastic-agtig
  • Støjende
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    111 g/km
  • Effekt
    83 hk
  • Moment
    107 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,1 sek.
  • Køreklar vægt
    988 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    245 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:385 cm B:174 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Hybridbiler er kendetegnet ved at have to motorsystemer, der skiftevis eller sammen kan drive bilen frem. Typisk er det en benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor, og almindeligvis er hybridbiler udstyret med en form for automatgear.

Biltypen blev for alvor kendt, da Toyota lancerede hybridbilen Prius for over 20 år siden. Nu er en ny type af hybridbiler dukket op. De er kendetegnet ved at have en meget lille elmotor samt et meget lille batteri.

Ideen er egentlig den samme som før, men bidraget fra elmotoren er næsten umærkeligt. Og da elmotoren er meget lille, kan denne nye biltype ikke køre på strøm alene, ligesom bilerne har manuelt gear.

Man kalder dem ofte mildhybrid-biler, og det er lige præcis sådan en, vi her ser nærmere på i form af denne nyeste udgave af Suzuki Swift.

Suzuki Swift kabine
Førerpladsen rummer meget udstyr, men virker ret plastic-agtig i materialevalget. Man sidder fint bag rattet.

Hvordan kører Suzuki Swift som hybrid?

I Swift har Suzuki opgraderet størrelsen på det batteri, der er en del af hybridsystemet. I lighed med de første modeller, der kom frem for et par år siden, er der stadig tale om et 12-volts batteri, men kapaciteten er øget fra 3 til 10 Ah. Dermed kan systemet assistere oftere og længere end før, f.eks. under acceleration på motorvej.

Hybridsystemet består af en lille elmotor, det omtalte 12-volts lithium-ion-batteri samt et styresystem, der regulerer funktionen af elmotoren. Hver gang bilen nedbremses fungerer elmotoren som en generator, og den samler dermed energien op og sender den til lagring i lithium-ion-batteriet.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i samme klasse som Suzuki Swift

Når bilen derefter sættes i gang, henter elmotoren strømmen tilbage fra batteriet, så den derved kan assistere benzinmotoren. Det er i øvrigt også elmotoren, som starter benzinmotoren, når start/stop-systemet har været aktiveret.

Man mærker ikke meget til hybridsystemet under kørslen, hvilket i og for sig er godt, men det betyder også, at man ikke har fornemmelsen af at køre i en hybridbil. Set i det lys virker det noget overdrevet, at der er store Hybrid-skilte bag på bilen. Men den modificerede benzinmotor virker fint og trækker villigt, omend de kun fem gear medfører en noget høj motorstøj ved motorvejskørsel.

Suzuki Swift sæder
Der er tre siddepladser ved bagsædet og isofix-beslag ved de to yderpladser. Pladsen er relativ god, men vi savner både friskluftdyser og usb-udtag.

Hvilken Suzuki Swift er bedst?

I forbindelse med seneste opdatering har hele Swift-programmet fået en hel del ekstra udstyr. Alle udgaver har nu automatisk nødbremse, aktiv fartpilot og LED forlygter.

Fra Action-modellen til 160.000 kr. får man også vognbaneassistent, advarsel for biler i den blinde vinkel, skiltegenkendelse og automatisk op/nedblænding af LED-forlygterne.

Derudover er Swift i Action og Elegance-udstyrsniveauerne også udstyret med Rear Cross Traffic Alert, der advarer om krydsende trafik bag bilen, f.eks. når man bakker ud fra en parkeringsplads eller indkørsel med dårlige udsigtsforhold.

Læs også: Motors test af Suzuki Swift i ren benzinudgave

Og på nær den billigste udgave har alle udgaver af Swift nu også et multimedie-system med Apple CarPlay og Android Auto. Derudover er der bakkamera med parkeringssensor, 16”-alufælge og sorte ruder bag.

Det koster 10.000 kr. at gå fra Action op til denne testede Exclusive-model. For den merpris får man bl.a. klimaanlæg, nøglefri betjening med startknap, navigation, længdejusterbart læderrat samt elruder for og bag. Ingen tvivl om at denne testede Exclusive-udgave dermed er sin merpris værd.

Suzuki Swift bagagerum
Bagagerummet rummer 265 liter og er dermed ikke stort. Men bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Hvordan kører hybridbilen Suzuki Swift?

Men selvom Swift på papiret ser ud som et rigtig godt køb, så kniber det alligevel for os at være helt begejstret for bilen. Den primære årsag findes ved styretøjet, der aldrig falder helt til ro. Det kræver i hvert fald en hel del tilvænning, og kort og godt findes der mange andre bilmodeller, der gør det bedre på dette punkt. Det er ærgerligt.

Et andet punkt, der trækker ned, men som man bedre kan leve med, er kabinens righoldige brug af stenhård plast i en lidt tarvelig kvalitet. Det får Swift til at se lidt gammel ud, og det er synd.

Den store skærm i midten af bilen har mange funktioner, og i denne udgave er den endda udstyret med indbygget navigationsanlæg. Det hele fungerer bare lidt langsomt, og det betyder, at der går en rum tid, fra man trykker på et ikon, til der sker noget.

Lidt bedre er det, hvis man benytter muligheden for at spejle telefonen i Apple CarPlay eller Android Auto. Det gøres i begge tilfælde med kabel og fungerer hæderligt.

Alt i alt er Suzuki Swift en flot udstyret bil med en fin motor og rimelige pladsforhold. Køreglæden er moderat på grund af styretøjet, og interiøret virker gammeldags. Men kan man leve med det, får man en ellers fin bil med Suzukis tryghedsskabende garanti på tre år eller 100.000 km.

Overvejer du ny bil? Få rådgivning hos FDM

FDM Rådgivning