VW Tiguan set forfra
Biltest

VW Tiguan – SUV med plads til alt og alle

VW Tiguan er den model fra det tyske mærke, der sælges flest af i den store verden. I Danmark lander den rummelige SUV længere nede på listen. Kan en opdateret 2021-årgang øge interessen for den herhjemme?
VW Tiguan set bagfra

Motors vurdering

VW Tiguan

13,7 km/l
Benzin
545.995 kr.
  • Førerplads
  • Plads
  • Udsyn
  • Gearstang
  • Bagagerumsgulv
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    165 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.436 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.200 kg
  • Bagagerum
    615 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:451 cm B:186 cm H:168 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,80 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Det er først og fremmest den gode plads, den lette ind- og udstigning og det fremragende udsyn, der bidrager til den samlede oplevelse af den nye VW Tiguan. Her er en bil, der i den grad kan leve op til drømmen om et køretøj, der leverer gode forhold ved alle pladser.

Der er tale om den faceliftede udgave af den VW-bilmodel, der på verdensplan er mere populær end Golf og Passat, som den deler en del teknik med. I Danmark har den hidtil ikke kunnet markere sig lige så overbevisende i salgsstatistikken, men det skal denne nye udgave forsøge at ændre.

Midlet til at nå det mål er mere udstyr og skarpe priser. Billigste udgave koster således lige under 400.000 kr., mens den mest oplagte version med automatgear og et meget flot udstyrsniveau koster 470.000 kr.

VW Tiguan kabine
Digitalt instrumenthus er standard, mens den store navigationsskærm er ekstraudstyr til 25.000 kr. i en pakke med headup-display. Man sidder fremragende i de høje sæder, og udsynet er glimrende hele vejen rundt.

Er VW Tiguan miljøvenlig?

Mens VW satser på en stor grad af elektrificering i VW Golf, er der skruet ned for de grønne ambitioner i Tiguan. Der er således kun valg mellem rendyrkede benzin- og dieselmotorer.

Senere i år udvides motorprogrammet dog med plugin-hybriden Tiguan eHybrid, og den kan – lidt afhængigt af prisen – ende med at blive den mest interessante version. Indtil den dukker op, peger flaskehalsen på denne benzinudgave med den velkendte 1.5-liters benzinmotor med turbolader og et avanceret system, der kan koble to af cylindrene fra, når der ikke er behov for så mange kræfter, at alle fire er nødvendige.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er

I denne udgave er motoren koblet til en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), og der er udelukkende forhjulstræk. Er man mere til diesel, fås Tiguan også med en toliters dieselmotor med 150 eller 200 hk. Sidstnævnte har altid firehjulstræk.

VW Tiguan instrumentbord
Man kan selv bestemme store dele af visningen i det digitale cockpit. Her vises store instrumenter, men ved tryk på en knap på rattet kan man gøre de runde ure mindre, så f.eks. landkortet kommer til at fylde mere. Det er godt lavet!

Hvor sikker er VW Tiguan?

Sammen med faceliftet, der er særlig tydeligt for og bag på bilen, har Tiguan fået opdateret alle sikkerheds- og hjælpesystemer. Adaptiv fartpilot er standard, og med den følger en ret avanceret travel assist, der fastholder bilen midt i vognbanen og selv drejer rattet, når vejen drejer. Det fungerer vildt imponerende og er noget af det bedste, vi har oplevet af den slags.

Systemet er koblet sammen med en pulsføler, der registrerer, om man har en hånd på rattet. Men selvom vejen er snorlige, mærker bilen stadig, at man har hænderne på rattet, og det er dermed langt rarere at anvende end i mange andre biler, vi har prøvet.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er 

Hjælpesystemet er endda koblet op til det standardmonterede navigationsanlæg, og så kan bilen selv bremse lidt ned, hvis vejen drejer skarpt, eller hvis man nærmer sig f.eks. en rundkørsel. Og da fartpiloten også arbejder sammen med skiltegenkendelsen, kan den løbende tilpasse den indstillede hastighed til den aktuelle fartgrænse.

Også det fungerer overordnet rigtig godt, selvom man stadig kan opleve steder, hvor kortmaterialet ikke har de rigtige fartgrænser lagt ind.

Et andet fint sikkerhedssystem finder vi ved forlygterne, der er af Matrix-LED-typen, hvor man hele tiden får maksimalt lys på vejen uden at genere andre trafikanter. De er standardudstyr og fungerer på imponerende vis.

VW Tiguan stor skærm
Midterskærmen kan bl.a. vise mobilens informationer via f.eks. trådløs Apple CarPlay. Der er fine drejeknapper til volumen, og under skærmen styres klimaanlægget med touch-knapper.

Sidder man godt i VW Tiguan?

Hører man til dem, der foretrækker at styre både rat, speeder og bremse selv, er der heldigvis også god mulighed for det i Tiguan. Førerpladsen er godt indrettet, og man sidder godt i sæderne.

Instrumenthuset består af en stor digital skærm, der kan indstilles til at vise de nødvendige oplysninger i forskellige layouts. Mellem forsæderne er der gode fralægningspladser, og der er et separat rum, hvor mobiltelefonen kan placeres. Som ekstraudstyr kan man tilkøbe trådløs opladning af mobilen, men det er dyrt: knap 8.000 kr.! Den høje pris skyldes, at man samtidig får bedre antenne forhold til mobilen, der henter signalet fra antenne på taget af bilen, når den ligger til trådløs opladning.

Gearstangen er desværre af den gammeldags type, hvor man selv skal flytte selve gearvælgeren mekanisk for at vælge mellem P, R, N og D. Men selve gearkassens funktion er fin, og man oplever generelt fine gearskift. Kun ved igangsætning kan man til tider opleve en lidt pludselig tilkobling, men stadig med en bedre udførelse, end mange bilister er i stand til. Der er skiftegreb bag rattet, og de øger køreglæden for dem, der holder af at deltage mere aktivt i selve kørslen.

Affjedringen føles meget komfortabel, og man kan næsten beskylde den for at være lidt for blød. Men det er nok mest et spørgsmål om temperament, og da bilen lægger mere op til komfortkørsel end sportslig kørsel, føles det egentlig o.k. Af samme grund har denne R-Line-udgave sat sig lidt mellem to stole, og vi peger derfor på den mere komfortorienterede Elegance-version som bedste køb.

VW Tiguan bagsæde
Der er glimrende plads til både knæ og hoved ved bagsædet. Det kan køres frem og tilbage, og ryglænets vinkel kan justeres. Kardantunnellen generer ved midterpladsen.

God plads bagi i VW Tiguan

På bagsædet er der tre regulære pladser. Det er opdelt i to afsnit, der hver især kan forskydes i længden, ligesom ryglænets hældning kan justeres. Sammen med et stort midterarmlæn og friskluftdyser med separat temperaturregulering bliver opholdet på bagsædet rigtig komfortabelt, og det kalder nærmest på lange ture.

Der er isofixbeslag til autostole ved begge yderpladser ved bagsædet. Udsynet er godt takket være de ret store ruder, og også her er ind- og udstigningen nem.

Bagagerummet rummer 615 liter, og det opleves stort. Men vi savner en højdejusterbar bund, der kunne skabe et plant gulv, når bagsæderne er foldet forover. Man kan tilkøbe en sådan bund i en pakke med enten lappekit, nødhjul eller et rigtigt reservehjul. Men den koster fra 6.700 kr. op til ca. 13.000 kr.

Vores anbefaling er en pakke med højdejusterbar bund og et lodret bagagenet til i alt 11.400 kr. Så følger også et 230-volts strømudtag med i prisen.

VW Tiguan bagagerum
Der er fin plads i bagagerummet, der rummer 615 liter. Vi savner dog en justerbar bund, der ville kunne øge brugsværdien betydeligt. Til gengæld er bagklappen elektrisk betjent.

Tag højde for ringe garanti på VW Tiguan

Selvom oplevelsen af VW Tiguan er positiv, er selve købet ikke i samme kategori. De kun to års reklamationsret kan slet ikke måle sig med det, man bl.a. oplever hos de koreanske konkurrenter.

Man kan dog selv kompensere noget for den dårlige dækning ved enten at købe en garantilignende dækning i yderligere to år for et engangsbeløb på 6.000 kr., eller endnu bedre kan man tegne et abonnement på service og reparationer for ca. 600 kr. pr. måned, hvis det skal løbe i en periode på fem år og i alt 100.000 km.

Det koster 4,80 kr. pr. km at holde denne udgave af Tiguan kørende i fem år. Selvom det er mange penge, er det på et konkurrencedygtigt niveau. Men hold øje med plugin-hybridudgaven – den kan meget vel vise sig at blive mere økonomisk attraktiv.

Læs bilnyheder her