Motor mener
Skoda skalerer op med Scala. Kompaktmodellen er særdeles vellykket som allround familiebil. Flot, behagelig, rummelig og sikker. Indtil videre er det dog svært at få overblik over, hvad det vil koste at gøre Scala så lækker, som den har potentiale til.
SPLIT: Se, det her er en spændende ny bil. Masser af plads til den krævende familie, komfortabel kørsel, smarte detaljer og uanede muligheder for at gøre den ekstra lækker. Og så vil de fleste synes, at den ser godt ud. Mere frisk og emotionel end hidtidige Skoda’er.
Skoda Scala er sådan set en konventionel bil – en femdørs hatchback i den lille mellemklasse, hvor VW Golf fra samme koncern hersker. Ikke noget SUV-stræben her. Og, desværre, slet ingen form for elektrificering.
Læs også: Motors test af 10 biler i Golf-klassen
Men hov, hvad med Skoda Octavia? Den har jo været Skodas tilbud i klassen. Jo, men Octavia har pladsmæssigt altid været større end konkurrenterne, hvorimod Scala rammer knivskarpt midt ind i en klasse, der står for en fjerdedel af det danske bilsalg.
Video: Se Skoda Scala her
Lidt større end Golf
Størrelsen passer nu lige med en Golf. Nå ja, faktisk er også denne Skoda en smule mere rummelig. Og så hører vi, at den nye Octavia, der kommer i 2020, bliver større end dagens model.
Motors første, korte møde med Scala, der betyder trappe eller skala, giver et meget positivt indtryk hele vejen. Designet har fået et skub over mod det mere emotionelle især med de nye lygter for og bag.
Læs også: Motors test af Ford Focus
Formen på bilen kan være svær at sætte i bås. Det er mest en femdørs hatchback, men når man ser den i profil eller bagfra, er det halvvejs en stationcar. Givetvis en god mellemløsning, for der kommer ingen Scala stationcar, og formen giver god plads agterude.
Masser af plads bagi
Lad os begynde bagfra, bagagerummet i en Skoda er vigtigt. Scala skuffer ikke. Rummet er reelt, med dobbelt bund og praktiske kroge, og så sluger det 467 liter. Det fås vist ikke større. Dog klarer Octavia 590 liter, men den har vi jo lige smidt ud af klassen. Og så er der enkelte stationcars som Kia Ceed og Toyota Corolla.
Bagklappen fås med elektrisk åbning og lukning, og operationen går hurtig. Har man sat kryds de rigtige steder, kan anhængertrækket tages frem og pakkes væk delvist elektrisk.
Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er
Rummelighed i stor skala fortsætter ved bagsædet. Masser af benplads, reelt som i Octavia, får man, og voksne sidder godt på sædehynden. På midterpladsen trækker det ned, at kardantunnelen er særdeles høj. Lidt mærkeligt, nu når bilen ikke fås med firehjulstræk.
Luftdyser og to af de nye usb-c-stik er der her, i hvert fald i nogle udgaver.
Avanceret ekstraudstyr
Det fine fortsætter ved forsæderne. Også her kan bilen klædes flot på. Det gælder bl.a. trykskærmen på op til ni tommer (godt og vel) og muligheden for digitalt instrumenthus. Så kan førerinstrumentet få mange udformninger og f.eks. vise navigationskortet.
Scala har – tilsyneladende som standard – indbygget SIM-kort, så den som første Skoda altid er online. Det inkluderer automatisk nødkald og mulighed for wifi-spot i bilen.
Læs også: Motors test af Kia Ceed
Mængden af avanceret ekstraudstyr er overvældende, særligt for en Skoda, men også for de fleste mellemklassebiler. Her er noget af det, man kan forkæle sig med:
- adaptive LED-forlygter (LED nærlys og kørelys er standard)
- løbende blinklys bag
- gigantisk glastag
- app-kontrol/fjernbetjening af bilen
- fire usb-stik af den nye type C
- varme i forruden og rattet
- sportsopsætning af undervogn, rat m.v.
Sikkerhedsudstyret omfatter, afhængigt af udstyrsniveau, bl.a. radarbaseret blindvinkel-alarm, der rækker langt bagud. Der er også advarsel ved bakning, men ikke med bremsefunktion. Nødbremsen kan registrere fodgængere, men tilsyneladende ikke cyklister og ikke i mørke. Op til ni airbags kan Scala få.
Praktisk hverdagshjælp
Oveni kommer klassiske Skoda-dyder som paraplyholder i førerdøren, solide kroge i bagagerummet til poser og isskraber med dækmønstermåler. En ny Simply Clever-ting: sprinklerbeholderen har fået en folde ud-krave, så det er nemt at hælde fra en stor sprinklerdunk uden at spilde.
Det er svært at sætte en finger på Scala – ud over det med strømmen – efter det første korte møde.
Dertil mulighed for en række ret omfattende styling-pakker, der kan indbefatte andre sidespejle. Der er ikke noget med at tilvælge tofarvet karrosseri bortset fra en stylingpakke med ekstra sorte overflader på bagklappen.
Køreoplevelsen er helt uden anmærkninger. Bilen er behagelig at køre og særdeles komfortabel, både hvad angår støjniveau og undervogn. Dog er det ikke til at sige, om det opleves anderledes i biler uden justerbar undervogn – det havde alle de første testbiler.
Overvej automatgear
Motorerne kendes fra andre Skoda’er og Volkswagen-modeller og holder sig i det fornuftige spektrum. Et godt valg til Danmark er den 115 hestes 1.0 benzin og gerne i kombination med dobbeltkoblingsgear. Også den velkendte 115 hestes diesel, manuel eller automatisk, passer godt til bilen.
En lille anke kunne være automatversionens tilbøjelighed til at skifte op for tidligt. Tilsvarende for manuelle udgaver: Følger man skiftepilene, opleves det som om, at bilen sejtrækker for meget. Ikke så dynamisk en oplevelse.
Desuden fås en lille (95 hk) og en stor (150 hk) benzinmotor.
Bygget på forlænget platform
Scala er første Skoda, der benytter Volkswagens nye MQB-A0-platform. Det er en (i princippet) skrumpet udgave af MQB-platformen, som f.eks. VW Golf og Octavia benytter.
Den mindre A0-variant er indtil videre brugt til Seat Ibiza og Arona samt VW Polo, men strækkes nu til det yderste i Scala. Helt bogstaveligt. Akselafstanden – en god indikator for rummeligheden i kabinen – er nemlig helt oppe på 2,65 meter – tre cm mere end den nuværende Golf.
Læs også Motors test af Citroën C4 Cactus
Valget af den mindre og billigere platform giver enkelte begrænsninger. F.eks. bliver firehjulstræk ikke en mulighed. Platformen giver i sin nuværende form heller ikke mulighed for mildhybrid. Heller ikke nogen anden form for elektrificering ligger i kortene, om end konceptudgaven af Scala blev vist som plugin-hybrid.
217.000 kr. for en god model
Det er svært at sætte en finger på Scala – ud over det med strømmen – efter det første korte møde. Det er detaljer. F.eks. sidder startknappen akavet der, hvor en mekanisk tændingslås normalt er placeret, skjult på ratstammen.
Desuden er bilen overivrig med at fortælle, at motoren er i gang, når man åbner døren. Hyletonen så ikke lige ud til at kunne slås fra.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai
Skoda Scala, som er en slags afløser for Rapid, kommer til Danmark til juni. Prisen begynder ved 190.000 kr., mens den 'rigtige' model, 115 hk benzin med Ambition-udstyr, koster 217.000 kr. Hertil kan f.eks. lægges 20.000 kr. for automatgear.
Topmodellen er den 150 hestes med Style-udstyr, og den holder sig på rimelige 265.000 kr. Hertil kan stadig lægges 20.000 kr. for automatgear. Vælger man næsten alt andet fra udstyrslisten (hver ting er ikke voldsom dyrt), kommer Scala noget op ad prisstigen. Omkring 350.000 kr. kan man ende på, men så er der også panoramaglastag, elbagklap, digitalt instrumenthus og alt sikkerhedsudstyr.
Opdateret 25. april med priser