Maxus Euniq 5 – elbil med plads til syv

Kinesiske Maxus Euniq 5 er unik, da det er en elbil med plads til syv personer. Det er en stor og rummelig MPV, der dog ikke er helt billig.

Maxus Euniq 5 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er de syv siddepladser, der gør Maxus Euniq 5 relevant. For grundlæggende er der tale om en ret dyr bil, der ellers ikke giver oplevelser, der modsvarer den høje pris.

KASTRUP Der er tre sæderækker med i alt syv sæder, bilen må udstyres med anhængertræk, og så er der tale om en elbil, der kører fint.

Så kort kan den nye kinesiske elbil fra Maxus beskrives. Den hedder sjovt nok Euniq 5 (og altså ikke 7!), men er da også unik på den måde, at den findes i blot én udstyrsversion til 360.000 kr.

Så får man dog også en ret veludstyret udgave, der byder på noget så sjældent i MPV-klassen som eljusterbare lædersæder, glastag, el-bagklap og smarte finesser som trådløs oplader til mobilen.

Maxus Euniq 5 kabine
Førerpladsen er traditionelt MPV-indrettet med en ret opretsiddende kørestilling. Der er både viserinstrumenter og et digitalt display i instrumenthuset og en ret stor skærm i midten. Gearvælgeren er mekanisk og skal sættes i P efter hver tur.

Hvad er rækkevidden på Maxus Euniq 5?

Elbilen er udstyret med et batteri med en bruttokapacitet på 53 kWh, og det giver en teoretisk rækkevidde ved blandet kørsel på 260 km. Vi vurderer, at man ved en måling, hvor man kører med konstant 110 km/t. ikke kan nå meget længere end 180 km, idet den store bil yder en ret stor køremodstand.

Den korte rækkevidde kan derfor blive et problem for nogle, idet bilen ikke kan oplades særlig hurtigt. Hjemme kan den lades med op til 3,7 kW, og det betyder en ladetid på over 14 timer, og kommer man forbi en hurtiglader, kan man lade bilen med i teorien op til 50 kW.

Det prøvede vi, og vi kunne ikke komme over 30 kW, hvilket dermed kræver en times ladetid blot for at komme op på ca. 80 procent. Selv angiver fabrikken, at det kan klares på 45 minutter, men det skal nok være på en god dag.

Maxus Euniq 5 bagsæder
Udstyrsniveauet er ret højt med blandt andet lædersæder og glastag. Pladsforholdene virker overbevisende, og man sidder udmærket på række to, hvor sæderne kan længdeforskydes, og ryglænet kan indstilles i vinklen.

Hvordan kører Maxus Euniq 5?

Den store bil virker ellers letkørt, og den er let at betjene. Gearvælgeren er traditionel som i en gammeldags bil med automatgear, og med den i D er det blot at træde på speederen.

Man kan vælge blandt tre niveauer af motorbremsning, men der er ikke stor forskel på niveauerne, og man kan ikke køre med „one-pedal-drive“, som man ser i mange andre elbiler.

Motoren yder officielt 177 hk, men den føles ingenlunde af så meget. Men mindre kan også gøre det, og man savner egentlig ikke kræfter ved daglig kørsel.

Læs også: Komplet oversigt over alle Motors tests af elbiler

Udsynet er glimrende fra førerpladsen, og i de ca. fem plusgrader, vi kørte i, var der ikke problemer med at holde varmen i bilen. Der er ikke varmepumpe i bilen, og man kan ikke kommunikere med bilen via en app, så den begynder først at varme, når man har startet bilen og kører afsted.

Affjedringen føles til den komfortable side, og støjniveauet er lavt ved bykørsel, mens man ved højere hastigheder oplever en tydelig vindstøj, der indikerer, at aerodynamikken ikke er bilens spidskompetence.

Maxus Euniq 5 bagagerum
Bagagerummets volumen er ikke angivet i liter, men som det ses, er pladsen begrænset med tre rækker i brug, mens det er enormt med kun to rækker i brug.

Er der god plads i Maxus Euniq 5?

Ved anden sæderække er der fin plads, og her kan man køre sæderækken frem og tilbage, ligesom ryglænets vinkel kan justeres. Der er tre separate stole, med god plads, og med i alt tre isofix-beslag.

På rigtig MPV-maner er der klapborde bag de forreste stole, og man kan indstille varmen til bagsædet separat. Der er friskluftdyser til de to bageste sæderækker via indbyggede luftkanaler i loftet.

Adgangen til tredje sæderække foregår ved at vippe et sæde frem på række to, og det kræver derfor lidt smidighed at nå om på de to separate sæder. Vel ankommet kan man dog konstatere rimelige pladsforhold, og det går rent faktisk an at køre syv mand i bilen.

Maxus Euniq 5 foldesæder
Der er tre rækker sæder i bilen, hvoraf de to på række tre kan foldes ned i gulvet hver for sig. Adgangen er besværlig og foregår ved, at man vipper sædet på række to frem.

Sælges med god garanti

Kinesiske Maxus sælges herhjemme via en lang række nybilforhandlere fordelt over hele landet. Garantien på bilen er på fem år eller 100.000 km, og selve batteriet er støttet af en garanti på otte år eller 200.000 km.

Man kan ikke tilkøbe meget udstyr til bilen. Metallak koster noget overraskende næsten 10.000 kr., mens et anhængertræk ellers er eneste udstyrsmulighed. Bilen må trække op til 400 kg, hvilket modsvarer f.eks. en lille havetrailer.

Den oplevede kvalitet af bilen imponerer ikke, men der er heller ikke dele, der direkte utiltalende. Det er dog svært at blive vildt begejstret for bilen, når man tager prisen i betragtning. Så det skal primært være behovet for de syv sæder, der retfærdiggør bilens position på markedet for elbiler.

Her befinder den sig dog også i smult vande. De to eneste konkurrenter er den aldrende, men lidt billigere Nissan E-NV200 Evalia og den helt nye og noget dyrere Mercedes-Benz EQV.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

Maxus Euniq 5 forfra

Maxus

El
359.900 kr.
  • Syv sæder
  • Rummelig bil
  • Udstyr
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Ladetid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    177 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.885 kg
  • Maks. påhængsvægt
    400 kg
  • Akselafstand
    280 cm
  • Officiel rækkevidde
    260 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 5
    Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år (Maks. 200.000 km)
  • Mål
    L:483 cm B:183 cm H:180 cm
Luk