Hyundai Bayon – moderne og gammeldags mini-SUV

Helt nye Hyundai Bayon er en forhøjet og mere rummelig udgave af i20. Design og skærme følger moden, men andet halter bagud.

Hyundai Bayon set forfra
Forpremiere

Motor mener

Hyundai Bayon er en konventionel, men absolut velfungerende og rar mini-SUV med god bagageplads til den lille børnefamilie. 

HELLERUP Det er sjældent, at en helt ny bilmodel dukker op – i hvert fald uden for elbilernes verden. Men nu er Hyundai på banen med en lille SUV, som ikke har nogen direkte forgænger.

Bayon hedder bilen, som kan ses som en crossover-udgave af Hyundai i20 eller en afløser for den for længst udgåede Hyundai iX20, som var en MPV.

 

 

Med en længde på 4,18 meter kommer Bayon, opkaldt efter den franske by Bayonne, i selskab med mange andre små SUV’er som Renault Captur, Peugeot 2008 og den kommende VW Taigo.

Den gnubber sig også gevaldigt op ad Hyundais egen Kona. Dimensionerne er næsten ens, men Bayon adskiller sig ved at have en anelse mindre bagsædeplads og væsentlig større bagagerum – over 400 liter er meget i klassen.

Hyundai Bayon kabine
Førerpladsen er helt som i Hyundai i20. Her er det med 8”-skærm i midten og digitalt instrumenthus.

Hvad koster Hyundai Bayon?

Samtidig er Bayon an anelse billigere – men mest opnået ved at gøre grundmodellen af Bayon skrabet og hæve prisen på Kona en anelse med en smule mere udstyr.

Bayon begynder ved 195.000 kr., når man ser bort fra den udstyrsfattige grundmodel, Pure. Den er 10.000 kr. billigere, men har ingen skærm i midten, og instrumenthuset er primært analogt.

Bayon er samtidig mere moderne teknologisk og i kabinen – det kan den takke platformen fra den nye i20 for. Førerpladsen er helt ens i de to, dog har Bayon fået mere sportslige og støttende forsæder.

Til gengæld er Bayon lige så „umoderne“ som i20, når det gælder motorer. Bilen fås med valg mellem to (glimrende) benzinmotorer og ikke andet. Bayon er slet ikke elektrificeret – en version med mildhybrid-teknik er ligefrem fravalgt i Danmark.

Hyundai Bayon bagsæder
Bagsædepladsen er en anelse dårligere end i Kona, men to voksne sidder faktisk udmærket.

Hvordan kører Hyundai Bayon?

SUV’en er også konventionel på andre punkter: Parkeringsbremsen er mekanisk, automatgearet er mekanisk styret, og LED-lys er der stort set ikke – hverken inde eller ude. LED-baglygter fås som ekstraudstyr til topmodellen. Og selv den veludstyrede mellem-model, Essential, nøjes med 15-tommers stålfælge.

Motorer er der to af. 1.2 med 84 hk og 1.0 med 100 hk. Sidstnævnte fås med automatgear (dobbeltkobling – plus 20.000 kr.).

Bayon er behagelig og ukompliceret at køre, og med den prøvede 100-hestes motor kommer man fint frem. Mindre kan muligvis også gøre det. Den „kraftige“ motor klarer officielt 18,5 km pr. liter, den lille 17,9.

Hyundai Bayon bagagerum
Bagagerummet er rigtig fint – det klarer op til 411 liter. Der er dobbeltbund, og hattehylden kan stilles lodret bagryglænet, hvis bagagen kræver det.

Hvilken Hyundai Bayon er bedst?

Den 100 hestes med Essential-udstyr til 210.000 kr. virker som et godt valg i modelprogrammet. Med det udstyrstrin får man bl.a. en fin 8”-skærm i midten og digitalt instrumenthus. Midterskærmen kan opgraderes til 10,25 tommer, men så forsvinder muligheden for trådløs Apple CarPlay.

Der er en del muligheder for tilvalg af udstyr. Det gælder bl.a. sort tag, varme i bagsædet, trådløs telefon-oplader, soltag, nøglefri adgang og en mere avanceret nødbremse samt andet sikkerhedsudstyr.

Bayon er en bil kun til Europa, og den fremstilles på Hyundais fabrik i Tyrkiet. Er klar hos forhandlerne nu.

 

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks:

Få FDMs nyhedsbreve

Hyundai Bayon set bagfra

Hyundai Bayon

18,5 km/l
Benzin
209.995 kr.
  • Pris
  • Komfortudstyr
  • Garanti
  • Ingen elektrificering
  • Næsten intet LED-lys
  • Skrabet grundudgave
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    123 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.217 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    411 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:418 cm B:178 cm H:149 cm
Luk