Danske bilafgifter de højeste i Europa

Den danske stat tjener mere på bilafgifter end noget andet land i Europa. Resultatet er, at danskerne kører i mindre sikre og mere forurenende biler.

Staten tjener 40 mia. kr i bilafgifter årligt
Bilist

Den danske stat tjener 210.922 kr. i bilafgifter på en gennemsnitsbil, når den har kørt på vejene i 12 år. Det er dobbelt så meget som gennemsnittet i de europæiske lande, vi normalt sammenligner os med, og næsten fire gange så meget, som en spansk bilejer betaler i bilafgifter i den samme periode.


40 mia. kr. i bilafgifter

At det er dyrt at eje bil i Danmark, kommer nok ikke som en overraskelse for nogen. Den høje danske registreringsafgift er skyld i den helt store forskel mellem Danmark og de andre lande. Men tal fra de europæiske bilproducenters organisation, ACEA, viser, at det ikke kun bare er registreringsafgiften, der ligger i top. Danmark er faktisk også det dyreste land at eje bilen i efterfølgende, da både ejerafgifterne (vægt- og grøn ejerafgift) og forsikringsafgifterne er de højeste. Den danske stat indkasserer årligt omkring 40 mia. kr. i bilafgifter.


Fra billigst til dyrest




Tryk og se illustration af bilafgifterne for en Volvo V60 1.6 DRIVe
Tryk og se illustration af bilafgifterne for en Volvo V60 1.6 DRIVe

En bil i familiebilsklassen f.eks.Volvo V60 1.6 DRIVe har i Danmark en listepris på 399.980 kr. En svensker skal derimod kun af med 208.000 kr. ? eller altså godt halvdelen af en dansker. De dyre danske biler kan være medvirkende årsag til, at vi i Danmark har en af de ældste bilparker i EU. Danskerne må også nøjes med mindre biler, der ikke rummer det nyeste inden for sikkerhed og miljøbeskyttelse. Selv om den høje danske registreringsafgift blev fjernet, ville Danmark stadig ligge i topfem over de dyreste lande i EU over 12 år. Det skyldes de høje ejer-, forsikrings- og brændstofafgifter. Hertil kommer, at danske bilejere også betaler ekstraordinært meget i moms både i forbindelse med bilkøbet og ved reparation og service. Danmark har sammen med Sverige den højeste momssats på 25 procent, samtidig med at prisen på reparation og service ? før momsen er lagt til ? er væsentlig højere i Danmark.

Omlægning af afgift i 2007

En ringe trøst er at tingene faktisk har stået endnu værre til tidligere. Efter omlægningen af registreringsafgifterne i 2007 er små, miljøvenlige biler blevet billigere. Det har betydet, at registreringsafgifterne pr. nyregistreret personbil er faldet. Dermed er det blevet lidt billigere at være bilejer -  hvis du vel at mærke køber en lille bil.