Danske bilafgifter de højeste i Europa

Den danske stat tjener mere på bilafgifter end noget andet land i Europa. Resultatet er, at danskerne kører i mindre sikre og mere forurenende biler.

Staten tjener 40 mia. kr i bilafgifter årligt
Bilist

Den danske stat tjener 210.922 kr. i bilafgifter på en gennemsnitsbil, når den har kørt på vejene i 12 år. Det er dobbelt så meget som gennemsnittet i de europæiske lande, vi normalt sammenligner os med, og næsten fire gange så meget, som en spansk bilejer betaler i bilafgifter i den samme periode.


SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

40 mia. kr. i bilafgifter

At det er dyrt at eje bil i Danmark, kommer nok ikke som en overraskelse for nogen. Den høje danske registreringsafgift er skyld i den helt store forskel mellem Danmark og de andre lande. Men tal fra de europæiske bilproducenters organisation, ACEA, viser, at det ikke kun bare er registreringsafgiften, der ligger i top. Danmark er faktisk også det dyreste land at eje bilen i efterfølgende, da både ejerafgifterne (vægt- og grøn ejerafgift) og forsikringsafgifterne er de højeste. Den danske stat indkasserer årligt omkring 40 mia. kr. i bilafgifter.


Læs mere om ejerafgift på fdm.dk

Fra billigst til dyrest




Tryk og se illustration af bilafgifterne for en Volvo V60 1.6 DRIVe
Tryk og se illustration af bilafgifterne for en Volvo V60 1.6 DRIVe

En bil i familiebilsklassen f.eks.Volvo V60 1.6 DRIVe har i Danmark en listepris på 399.980 kr. En svensker skal derimod kun af med 208.000 kr. ? eller altså godt halvdelen af en dansker. De dyre danske biler kan være medvirkende årsag til, at vi i Danmark har en af de ældste bilparker i EU. Danskerne må også nøjes med mindre biler, der ikke rummer det nyeste inden for sikkerhed og miljøbeskyttelse. Selv om den høje danske registreringsafgift blev fjernet, ville Danmark stadig ligge i topfem over de dyreste lande i EU over 12 år. Det skyldes de høje ejer-, forsikrings- og brændstofafgifter. Hertil kommer, at danske bilejere også betaler ekstraordinært meget i moms både i forbindelse med bilkøbet og ved reparation og service. Danmark har sammen med Sverige den højeste momssats på 25 procent, samtidig med at prisen på reparation og service ? før momsen er lagt til ? er væsentlig højere i Danmark.

Omlægning af afgift i 2007

En ringe trøst er at tingene faktisk har stået endnu værre til tidligere. Efter omlægningen af registreringsafgifterne i 2007 er små, miljøvenlige biler blevet billigere. Det har betydet, at registreringsafgifterne pr. nyregistreret personbil er faldet. Dermed er det blevet lidt billigere at være bilejer -  hvis du vel at mærke køber en lille bil. 

FDM anbefaler også:

 

Alt om biløkonomi på fdm.dk