Halogenpærer, projektorforlygter, xenonlys og senest LED-forlygter er alle milepæle i udviklingen af lyset på bilerne, og de har medført øget komfort og sikkerhed ved kørsel om natten. Men nu kommer en helt ny type forlygter, der får de fleste andre teknologier til at ligne små vågelys.
BMW er først med den nye forlygte, der baserer sig på brug af laserlys. Lygten kommer første gang i brug på den nye BMW i8. I denne bil har man nemlig også behov for en af de andre fordele ved den nye teknik: Den fylder kun en tiendedel af en moderne xenon- eller LED-forlygte.
Selve lyskilden i de nye forlygter består af tre laserstråler, der i en linse samles til en enkelt kraftig stråle af blåt lys. Den stråle er yderst farlig for det menneskelige øje, og det er derfor ikke den, der kommer ud af forlygterne. I stedet afbøjes den 90 grader, så den rammer en fosforbelagt overflade, og det er her, det synlige lys dannes.
Det sker i form af en kemisk reaktion mellem laserlyset og fosforen, og den blå laserfarve og den gule fosfor danner tilsammen et næsten kridhvidt lys. Det er det, der kommer ud af forlygterne via en reflektor. For at sikre, at laserlyset ikke pludselig slippes løs ved f.eks. en kollision, er lygterne udstyret med en cut off-funktion, der straks lukker for laserlyset ved driftsforstyrrelser.
Tre lysniveauer
Da lyset fra laserkilden er voldsomt kraftigt, kan man ikke benytte det på samme måde, som man gør med det lange lys i almindelige biler. Forlygterne er derfor koblet til en automatik, så laserlyset først sættes i gang, når man kører over 70 km/t.
I bykørsel benytter forlygterne LED-lygter som nærlys, og mellem 50 og 70 km/t. er der andre LED-enheder, der står for det lange lys. Først over 70 km/t. tændes laserlyset som en slags boostfunktion, og så er der lys foran bilen, lige så langt øjet rækker. Det har Motor som eneste danske medie prøvet, og vi kan hilse og sige, at det virker!