Det er syv vidt forskellige biler, der er nået til finalen i kampen om at blive årets bil i Europa 2020 – eller som titlen rigtigt hedder: Car of the Year 2020.
Ved udgangen af februar skal 60 jurymedlemmer fra 23 europæiske lande vælge, hvilken af de syv biler der skal hædres med den titel, der siden 1964 er blevet uddelt til den bil, der kunne begejstre mest.
Følg afstemningen
Mandag den 2. marts kl. 15:00 begynder offentliggørelsen af jurystemmerne, og ca. kl. 15:30 ventes det endelige resultat at være klar. Du kan følge afstemningen online her, eller du kan kort efter læse om afstemningen her på Motor.dk
Selve prisuddelingen og dermed offentliggørelsen af vinderen foregår mandag den 2. marts i forbindelse med åbningen af årets store internationale biludstilling i Genève.
Elbiler er i stødet
Indtil det sker, er det stadig Jaguar I-Pace, der bærer titlen, idet den luksuriøse elbil vandt titlen i fjor. Dermed blev indvarslet en ny æra, hvor elbilerne ser ud til at få en større og større opmærksomhed.
I år er der således hele tre elbiler med i finalen, hvor der derudover er to hybridbiler og en mildhybrid og en enkelt bil med traditionel motorteknik.
Læs også: Her er Car of the Year-vinderne gennem tiderne
Om det igen i år bliver en elbil, er dog svært at sige, for mens elbiler i den nordlige del af Europa nok er attraktive, ser det anderledes ud i de sydligste og østligste lande, hvor elektriske køretøjer ikke er lige så udbredt.
1.500 point skal fordeles
Juryen består af 60 medlemmer fra 23 europæiske lande. Danmark har kun ét medlem, og det er Motors Søren W. Rasmussen.
Hvert jurymedlem skal fordele 25 point mellem de syv biler.
I alt uddeles 1.500 point mellem de syv biler.
Her er de syv finalister
Motor har nedenfor listet de syv finalister op sammen med en kort præsentation og en video om bilen. Derudover er der et link til tidligere test eller omtaler af bilerne. Og nederst kan du se fotos af bilerne.
Se sidste års vinder af Car of the Year
BMW 1-serie
Den nye 1-serie fra BMW er radikalt ændret, og med forhjulstræk og en ny platform er der mere plads end før og mere teknik ombord. Køreegenskaberne er bilens helt store trumf, for endnu er der hverken hel eller delvis eldrift.
Læs testen af BMW 1-serien her
Ford Puma
Den er knapt kommet til Danmark, men den nye Puma er en mini-SUV bygget på basis af Ford Fiesta. Motorvalget er endnu kun en trecylindret mildhybrid med manuelt gear, men der er både dieseludgaver og versioner med automatgear på vej senere på året. God plads og fine køreegenskaber har bragt Puma i finalen.
Læs om Ford Puma her
Peugeot 208
Den lille minibil er helt fornyet fra ende til anden og byder nu på teknik og en førerplads, der er hentet hos de langt større modeller. Nyt er, at bilen også fås i en helt elektrisk udgave, og det skal blive spændende at se, om det er noget, den ellers dansker-venlige model kan lokke danskerne over i. Køreegenskaberne er fine, designet flot, og priserne er attraktive.
Læs Motors test af Peugeot 208 her
Porsche Taycan
Den første elbil fra den tyske sportsvognsproducent skuffer på ingen måde, når det handler om køredynamik. Sagt med andre ord: Den er lynhurtig! I Danmark er prisen attraktiv, da elbiler endnu er fri for fuld afgift, men spørgsmålet er, om prisen trods alt er for høj i andre lande til, at Taycan når til tops.
Læs Motors forpremiere af Porsche Taycan her
Renault Clio
Det er den mest solgte franske bilmodel nogensinde, der her er fornyet fra top til tå. Interiøret er nu løftet til et meget flot niveau, og bilen har meget lækre og komfortable køreegenskaber. Nyt er, at en ret avanceret hybridudgave er på vej. Den kører langt på literen og byder på meget komfortable køreegenskaber.
Læs Motors test af Renault Clio her
Tesla Model 3
Danmarks mest populære elbil er uden sammenligning den mindste elbil fra Tesla. Den blev endda den mest solgte bilmodel i december sidste år. Den imponerer gang på gang og vandt da også sikkert titlen som Årets Bil i Danmark 2020. Bilen er løbende forbedret og opdateret og fremstår nu meget attraktivt.
Læs Motors stortest af Tesla Model 3 her
Toyota Corolla
Det gamle Corolla-navn er vendt tilbage sammen med denne nye model, der fås som en rummelig stationcar eller som en lidt mindre hatchback. Samtidig er hybridteknikken fornyet og forbedret, og det gør Corolla til en interessant bil, der nåede flot til finalen om at blive Car of the Year.
Læs Motors test af Toyota Corolla her