Det blev en elbil, som kørte med den eftertragtede titel Car of the Year 2019.
Men kun efter fintælling og målfoto i kamp med den ærkeklassiske benzinsportsvogn Alpine A110 kunne Jaguar I-Pace kåres som vinder af årets bil i Europa.
I den mest spændende og lige optælling i Car of the Years historie fik I-Pace og A110 lige mange point, 250. Efter omtælling af førstepladser stod det næsten lige igen, men Jaguaren vandt 18-16.
I den mest spændende og lige optælling i Car of the Years historie fik I-Pace og A110 lige mange point, 250.
Kia Ceed tæt på
Om som om der ikke var spænding nok helt på toppen, lå andre fire kandidater ud af de syv finalister meget tæt på også.
Flere af dem førte i perioder, mens stemmerne fra de 60 jurymedlemmer på Melodi Grand Prix-stil blev talt op på Genève-udstillingen i Schweiz.
Se mere: Årets bil i Europa 2018: Volvo XC 40
Kia Ceed lå således blot tre point efter de to 'vindere' - og 12 point foran Ford Focus, der i januar vandt den danske titel.
- Jaguar I-Pace er et udmærket valg, men den var ikke min favorit, bl.a. fordi den er dyr, men jeg forstår godt, at folk bliver begejstret over den, siger det eneste danske medlem af den europæiske jury, Motors og FDMs Søren W. Rasmussen.
Se mere: Årets Bil i Danmark 2019 - en fornuftig familiebil
- Og så er I-Paces sejr en milepæl for den grønne omstilling. I år var der kun to elbiler med i det oprindelige felt (den anden var Nissan Leaf., red.), men til næste års Car of the Year vil det vrimle ind. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis alle syv finalister næste år er elektriske i en eller anden form.
- Vi står over for den største revolution, og det er Jaguars sejr et symbol på, siger Søren W. Rasmussen.
Motor: Citroën skulle have vundet
Bilteknisk redaktør, Søren W. Rasmussen havde Citroën C5 Aircross som sin favorit med denne begrundelse:
'C5 Aircross kombinerer på fineste vis egenskaberne ved en SUV og en MPV med høj komfort, en masse Citroën-DNA og mange moderne funktioner. Både benzin- og dieselmodellerne fås med et godt automatgear, men vejen til mine point går også via den kommende plugin-hybrid, som efter min mening er en nødvendighed for at kunne vinde.'
Elbil med stort smil
Han havde den britiske elbil som nr. fem. Søren W. Rasmussen har denne motivation for I-Pace:
'Ingen, der har kørt denne bil, forlader den uden et smil. Den kører fantastisk, den har høj komfort og en meget høj oplevet kvalitet. Jeg har blot to problemer med I-Pace: prisen og oplademuligheden hjemme. Den er simpelthen for langsom.'
Det store bilshow - alt fra Genève-udstillingen
Det er anden gang, at en elbil vinder den europæiske bilpris. Første gang var i 2011, hvor Nissan Leaf vandt.
For Jaguar, der får I-Pace fremstillet i Østrig, falder hæderen på et tørt sted. Jaguar Land Rover-producenten er for tiden i bakgear med dårlig økonomi, afskedigelser og faldende salgstal - især på grund af det faldende dieselsalg og Brexit.
Jaguar deltager ikke en gang i Genéve-udstillingen, der ellers betragtes som verdens vigtigste.
Det er første gang i prisens 56-årige historie, at Jaguar vinder. I tidernes morgen har britiske biler som Rover 2000, Austin 1800 og Rover 3500 vundet.
Placering |
Model |
Point i alt |
Motors point |
1 |
Jaguar I-Pace |
250 |
2 |
2 |
Alpine A110 |
250 |
0 |
3 |
Kia Ceed |
247 |
6 |
4 |
Ford Focus |
235 |
3 |
5 |
Citroën C5 Aircross |
210 |
8 |
6 |
Peugeot 508 |
192 |
5 |
7 |
Mercedes-Benz A-klasse |
116 |
1 |
Læs mere om de syv finalister:
Alpine A110
Pris fra: Fås ikke i Danmark
Læg mærke til: Køreegenskaber, design, motorlyd
Den franske sportsvogn produceres endnu kun i små styktal, og det var derfor en overraskelse, at den nåede helt til finalen. Bilen har en 1.8-liters turbomotor, der er placeret bag sæderne, og den trækker på baghjulene via en syvtrins gearkasse af dobbeltkoblingstypen. Den er meget let, idet al overflødig vægt er sparet væk. Den er vildt sjov at køre i, men må betragtes som en parentes i historien.
Læs mere om Alpine A110 her
Citroën C5 Aircross
Pris fra: 269.990 kr.
Læg mærke til: SUV med MPV-indretning, affjedring, avanceret teknik, kommer som plugin-hybrid
Den store franske SUV imponerer med overraskende komfortabel affjedring, en fleksibel indretning og masser af avanceret udstyr som f.eks. digitalt cockpit, avanceret fartpilot og et lækkert gearskifte i udgaver med en ottetrins automatgearkasse. Bilen er netop kommet til Danmark til ganske attraktive priser for udgaver med benzin- og dieselmotorer. Senere på året dukker en plugin-udgave op med en kombineret benzin- og elmotor, der tilsammen trækker på forhjulene. Et batteri under bagsædet sikrer op til 50 km kørsel på el alene. Prisen for denne udgave kendes endnu ikke.
Læs Motors test af Citroën C5 Aircross
Peugeot 508
Pris fra: 299.990 kr.
Læg mærke til: Design, førerplads, plugin-hybrid på vej
Designet fænger, interiøret skiller sig markant ud fra andre biler, og den kører rigtig godt. Alene det gør 508 til en naturlig deltager i finalen. Men den store firma- og familiebil kan også byde sig til med moderne grøn teknik. En plugin-udgave dukker op senere i år, og med den kan 508 køre helt elektrisk i op til 40 km på en opladning. En stationcar er netop præsenteret, og med en merpris på 15-20.000 kr., ventes den at blive den mest populære i Danmark. Det lille rat med instrumenthuset placeret ovenfor kræver lidt tilvænning, men herefter nyder man, at tallene med hastigheden hele tiden er tæt på synsfeltet.
Læs Motors test af Peugeot 508
Ford Focus
Pris fra: 191.585 kr.
Læg mærke til: Køreegenskaber, plads, ST-version på vej, mange varianter
Focus er netop kåret til „Årets Bil i Danmark 2019“, og det er ikke uden grund. Bilen kører virkelig godt, og man nyder hvert et sving på vejen. Motorprogrammet er omfattende, men hvor andre bilproducenter netop har lanceret en særlig grøn udgave, er Ford gået den anden vej og har lanceret en sportslig ST-version med en kraftig 2.3-liters motor. En lidt simpel hybrid-udgave er dog under udvikling. Focus fås både som hatchback og stationcar samt i en særlig Active-variant, hvor udseendet er peppet op med plast-skærmkanter og en lidt højere og blødere undervogn.
Læs Motors test af Ford Focus
Kia Ceed
Pris fra: 209.999 kr.
Læg mærke til: Fire karrosserivarianter, udstyr, 7 års garanti, plugin-hybrid på vej
Det går forrygende stærkt for koreanske Kia. Selvom Ceed-modelprogrammet kun er udviklet til Europa, har fabrikken alligevel allerede nu udviklet fire karrosseriversioner, med en usædvanlig vellykket crossover af Ceed, der dukker op til sommer, som den store nyhed. Det er en forhøjet og mere skulpturel udgave med plasticpaneler og et meget flot ydre. Interessant er også den stationcarlignende Proceed, der tilfører et eksklusivt udtryk til den populære brugsbil. Som noget nyt er en plugin-udgave også på vej. Den kan køre med ren eldrift i ca. 50 km på en opladning. En opdateret nødbremse, en enorm skærm og mulighed for et digitalt instrumenthus er ligeledes nogle af de nyheder, der dukker op hen over året.
Læs Motors test af Kia Ceed
Mercedes-Benz A-klasse
Pris fra: 334.900 kr.
Læg mærke til: Førerplads, sikkerhedssystemer, motorer
Den mindste bilmodel fra Mercedes-Benz kørte velfortjent i finalen. Bilen trækker på de store modellers avancerede teknik, og med mulighed for at få en førerplads med en enorm skærm på tværs af instrumentbordet glemmer man hurtigt, at der er tale om en lille bil. Motorerne er nye, og de passer rigtig godt til bilen. Pladsen er ikke imponerende, men har man ikke brug for mere, er A-klassen en bil, der giver en luksusfornemmelse til priser, der er til at betale. Desværre er der ikke hybridudgaver på vej, og det giver A-klassen en udfordring, når stemmerne skal tælles sammen.
Læs Motors test af Mercedes-Benz A-klasse
Jaguar I-Pace
Pris fra: 713.880 kr.
Læg mærke til: Elbil med lang rækkevidde (+400 km), luksusbil, lang ladetid
Den eneste elbil i finalen er denne Jaguar, der imponerer med sine lynhurtige accelerationer, sin flotte kabine og sin ret støjsvage kørsel. Endnu er der kun en topudgave med firehjulstræk, to motorer og 400 hk, der er i programmet, og det kaster en noget høj pris af sig. Rækkevidden er på op til 415 km efter den nye WLTP-norm, men som altid er det et spørgsmål om kørestilen. I-Pace kan oplades hurtigt ved f.eks. motorvejen, mens den hjemme skal stå til opladning i op til 26 timer. I-Pace er sjov at køre og fik nyligt titlen „Årets Bil i Norge 2019“.
Læs Motors test af Jaguar I-Pace