Mens EU diskuterer, om der skal komme et de facto-forbud mod nye benzin- og dieselbiler fra 2035, fortsætter bilindustrien racet mod at sætte en frivillig og tidligere slutdato for produktionen af forbrændingsmotorer. I hvert fald i Europa.
Den seneste uge har budt på tre sådanne farvel-til-benzin.
DS går helt elektrisk
Det franske nichemærke DS Automobiles har travlt. Allerede om tre år vil alle nye modeller, der lanceres, være helt elektriske. Hvornår den sidste benzinbil ruller af samlebåndet, siger DS ikke noget om.
Også i 2024 lancerer DS en ren elektrisk udgave af den kompakte DS 4, og kort efter gælder det første model på en helt ny platform fra moderfirmaet Stellantis, kaldet STLA Medium. Denne model får et batteri på op til 104 kWh og en rækkevidde på op til 700 kilometer.
Mini 100% elektrisk i 2030
Et andet niche- og premiummærke har samme planer. Blot lidt senere. På IAA-messen i München meddelte chefen for BMW Group i en bisætning, at Mini-mærket udelukkende vil tilbyde helt elektriske modeller fra og med 2030.
Det vil gælde globalt, og dermed strammer BMW-gruppen tidligere meldinger om udfasning af forbrændingsmotoren. Tidligere hed det 'kun elbiler fra begyndelsen af 2030'erne'. Mini har desuden sagt, at sidste helt nye model med benzinmotor lanceres i 2025.
Mini har i dag kun en enkelt, fuld elektrisk model, den tredørs Mini Cooper SE.
Der går dog nok et par år, inden den elektriske bølge ruller hos Mini. Mærket mangler en dedikeret elbil-platform. Den er på vej og vil ifølge uofficielle meldinger være klar fra 2023. Biler på den platform vil i første omgang blive fremstillet i Kina i samarbejde med Great Wall.
De to første elbiler af den nye generation vil være en lille og en mellemstor crossover.
På IAA-udstillingen gav Mini en antydning af den elektriske fremtid, omend en lidt vidtløftig en af slagsen. Konceptbilen Mini Vision Urbanaut er elektrisk, men samtidig også en vision for en ’klog udnyttelse af plads.’
Der er også lagt vægt på bæredygtige materialer i kabinen, bl.a. kork på gulvet og rattet samt genanvendt stof på sæderne.
Hyundai-Kia: slut i 2034
En af bilindustriens tunge drenge, Hyundai Motor Group, har også en plan for fuld elektrificering.
Fra og med 2035 vil firmaet, som omfatter mærkerne Hyundai, Kia og Genesis, kun sælge rent elektriske biler i Europa. Globalt vil udfasningen begynde fra 2040. Meldingen lader til at gælde alle mærker i koncernen.
Frem til da lyder planen, at 30 procent af firmaets globale bilsalg i 2030 vil være rene elbiler, og at andelen i 2040 er oppe på 80 procent.
Ud over det stigende salg af nul-emissions biler har Hyundai besluttet, at hele koncernens aktiviteter skal være CO2-neutrale fra 2045. Det er fem år tidligere end udmeldingen fra mange andre virksomheder.