Car of the Year 2022 er fundet. Det blev for første gang i historien en koreansk bil, idet Kia EV6 løb med flest point, da stemmerne blev talt op fra den 61 mand store jury fra i alt 23 lande.
Den rene elbil slog i opløbet både den franske elbil, Renault Megane E-Tech og den koreanske søsterbil, Hyundai Ioniq 5.
Det var et noget overraskende resultat, da mange iagttagere netop havde forudset, at de to koreanske biler populært sagt ville løbe i vejen for hinanden, når stemmerne skulle tælles op. Men det gjorde de ingenlunde, i stedet slog de mange af de andre konkurrenter langt tilbage i feltet.
Flest førstepladser til Hyundai Ioniq 5
I stemmeoptællingen er der som bekendt kun en ting, der gælder, og det er antallet af point.
Men da pointene tælles sammen land for land, får man undervejs i optællingen også et indtryk af, hvordan stemmerne er fordelt pr. land, og her var det interessant at se, at det var søsterbilen Hyundai Ioniq 5, der med 15 førstepladser formåede at blive den mest eftertragtede model pr. land, mens Renault Megane E-Tech fulgte lige bagefter med 14 førstepladser.
Kia EV6 fik til sammenligning 'kun' 12 førstepladser, men vandt til gengæld nogle af de store lande, hvor der er mange point at komme efter. Dermed vandt Kia EV6 også samtidig en velfortjent sejr over konkurrenterne.
Alle finalister var elektrificerede
Kåringen finder sted hvert år, og alle nye bilmodeller er som udgangspunkt med i den første og indledende runde, hvorfra jurymedlemmerne skal udvælge syv biler, der går i finalen. I år var alle syv finalister enten helt elektriske eller som i tilfældet med Peugeot 308 en model, der både findes med konventionel teknik og i udgaver med plugin hybrid-teknik eller senere som ren elbil.
Der var altså kun valg mellem elektrificerede bilmodeller i finalen, og det viser meget godt, hvor bilverden er på vej hen, siger Søren W. Rasmussen, der er Danmarks repræsentant i juryen:
- De elektrificerede biler er hastigt på vej ud på vejene, og Car of the Year-kåringen viser tydeligt, at det er en udvikling, der kommer til at ske med forstærket fart i de kommende år. Jeg kan ikke forestille mig, at en benzinbil nogensinde igen kan blive Car of the Year, siger han.
Dansk jurymedlem stemte på Hyundai Ioniq 5
Det er op til hvert enkelt jurymedlem at fastlægge, hvordan 25 point skal fordeles mellem de syv finalister, dog med maksimalt 10 point til en bil.
Fra Danmark valgte Søren W. Rasmussen at placere flest point til Hyundai Ioniq 5, hvilket er i tråd med den nationale kåring, hvor netop Hyundai Ioniq 5 blev valgt til Årets Bil i Danmark 2022.
Søren W. Rasmussen er dog godt tilfreds med, at Kia EV6 vandt:
- Kia EV6 er i lighed med Hyundai Ioniq 5 en flot repræsentant for det niveau, elbiler har nået i 2022, og EV6 er derfor en værdig vinder. Kia EV6 har da også allerede formået at blive en efterspurgt bil i Danmark, hvor bilkøbere i øjeblikket må imødese lange ventetider på den populære elbil.
Når Søren W. Rasmussen ikke gav Kia EV6 topkarakter, skyldes det, at han ikke ville bringe begge søsterbiler til tops, og i den kamp var det altså Hyundai Ioniq 5, der trak det længste strå hos ham.
Corona og Ukraine gav skygger ind over kåringen
Selve afstemningen foregik i næsten Melodi-Grand-Prix agtig stil med oplæsning af stemmer fra alle landenes jurymedlemmer.
Men i år foregik det som et TV-transmitteret show fra de haller i Genève, der plejer at huse en af årets store biludstillinger. Den var desværre aflyst i år på grund af Corona, i stedet kunne man følge afstemningen på Youtube.
Også den aktuelle krig i Ukraine kastede skygger over afstemningen, idet Ruslands medlemmer af juryen i år blev ekskluderet fra stemmeoptællingen.
Nedenfor ses resultatet for hver af de syv bilmodeller, ligesom de danske stemmer er at finde ved siden af de samlede antal point.
Placering | Bil | Point | Danmarks point |
---|---|---|---|
1 | Kia EV6 | 279 | 2 |
2 | Renault Megane E-Tech Electric | 265 | 5 |
3 | Hyundai Ioniq 5 | 261 | 8 |
4 | Peugeot 308 | 191 | 3 |
5 | Skoda Enyaq | 185 | 2 |
6 | Ford Mustang Mach-E | 150 | 1 |
7 | Cupra Born | 144 | 4 |
Se, hvordan de syv biler har klaret sig i Motors test:
Cupra Born – læs testen
Hyundai Ioniq 5 – læs testen
Kia EV6 – læs testen
Mustang Mach-E – læs testen
Peugeot 308 – læs om den nye bil
Renault Megane E-Tech – læs om den nye bil
Skoda Enyaq – læs testen
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks