Kampen om at blive årets bil i Europa, Car of the Year, er strammet til, efter at de 27 kandidater nu er skåret ned til syv.
Efter første afstemningsrunde blandt 60 førende, europæiske biljournalister er finalisterne nu fundet. Og det er et helt usædvanligt alsidigt felt, når det gælder motortyper og nationalitet. Dog kom ingen kinesiske mærker i finalen.
På et punkt er alsidigheden dog meget begrænset: De seks er af SUV- eller crossover-typen. Desuden er der en fuldvoksen MPV, men ingen hatchback eller stationcar.
De syv finalister
* Jeep Avenger (el/benzin)
* Kia Niro (el/hybrid/plugin-hybrid)
* Nissan Ariya (el)
* Peugeot 408 (benzin/plugin-hybrid/el)
* Renault Austral (benzin/hybrid)
* Subaru Solterra/Toyota BZ4X (el)
* VW ID. Buzz (el)
Listen indeholder reelt otte bilnavne, da Subaru Solterra og Toyota BZ4X er stort set identiske og betragtes som én kandidat.
En vigtig del af udvælgelsen af Car of the Year er den nordiske Tannistest, som FDM hvert år i september holdt i Nordjylland. Det kan du se i filmen her:
FDM-dommer: fint felt
For FDM’s Søren W. Rasmussen, der er det eneste danske medlem i Car of the Year-juryen, er det en spændende og opløftende samling af finalister.
- Jeg havde fem af de syv biler på min egen liste og glæder mig især over, at der er fem rene elbiler, en enkelt plugin-hybrid og en mere traditionel hybridbil i finalefeltet.
Blandt de syv finalister havde Søren W. Rasmussen ikke Kia Niro og Renault Austral på sin endelige liste, men derimod Toyota Aygo X og MG 4.
Læs Motor omtaler eller test af finalisterne til Car of the Year 2023
Jeep Avenger (forpremiere)
Kia Niro (test)
Nissan Ariya (test)
Peugeot 408 (forpremiere)
Renault Austral (forpremiere)
Subaru Solterra / Toyota BZ4X (forpremierer)
VW ID. Buzz (forpremiere)
- Valget af de syv finalister viser, at juryen samlet set har fingeren på pulsen og peger på biler, der afspejler det tekniske niveau, som biludviklingen i dag har nået, siger han.
- Jeg glæder mig meget til at teste de syv finalister mere indgående i de kommende uger, så vi er i stand til at vælge den helt rigtige vinder, når vi skal afgive vores endelige stemmer midt i januar, siger Motors biltekniske redaktør.
27 kandidater
Jurymedlemmerne skulle udpege de syv finalister blandt i alt 27 kandidater. Det oprindelige felt bestod af:
Alfa Romeo Tonale, BMW X1/iX1 og i7, Citroën C5 X, Dacia Jogger, Honda Civic, Jeep Avenger, Kia Niro og Sportage, Land Rover Range Rover/Sport, Lexus RX, Mazda CX-60, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-AMG SL, Mercedes-EQ EQE, MG 4 og 5, Nissan Ariya og X-Trail, Opel Astra, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X, Toyota Aygo X, Corolla Cross og GR86 samt VW ID. Buzz.
Vinderen findes 13. januar
Næste skridt i kåringen af Car of the Year 2023, er at juryen samles en sidste gang 12. januar for at genteste bilerne og diskutere bilernes egenskaber med repræsentanter fra de syv bilmærker.
Afstemningen sker umiddelbart efter, og allerede næste dag, 13. januar, offentliggøres vinderen ved Brussels Motor Show.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.