Beundret bilshow får forpjusket tilbagekomst

For første gang i fem år er det lykkedes at arrangere Geneva International Motor Show. Udstillingen har været den mest velansete bilmesse i verden, indtil Covid-19 og nye vaner hos bilproducenterne slog den knockout. Årets comeback var en ydmyg udgave, men der var rimeligt med nyheder og mange besøgende.

Vue over Geneve-udstillingen med logo til højre.
Nyt om biler

Biludstillinger over det meste af verden har det hårdt – hvis de da overhovedet har overlevet. Mange har ikke.

Den mest velanskrevne af alle, den som både mediefolk og bilbranchens medarbejdere havde som klar favorit globalt, burde have haft de bedste chancer.

Men Geneva International Motor Show, GIMS, fik et kolossalt knockout, da 2020-udgaven 28. februar det år måtte aflyses med tre dages varsel.

Video: Se nyhederne fra Geneva International Motor Show

Genève-show var lukket i fire år

Udbruddet af Covid 19-pandemien satte en brat stopper for udstillingen, der på det tidspunkt havde eksisteret i 115 år. Den formelle grund var et hasteindført forsamlingsforbud i Schweiz på maks. 1.000 personer, men skrækken var begyndt at rulle ind over Europa, og to uger senere lukkede verden.

Det samme gjorde Salon International de l'Auto, som den hed dengang. I årevis. Forsøg på genstart i 2022 og 2023 mislykkedes.

Først her i 2024 lykkedes det arrangøren, som ikke er den samme som i 2020, at stable en international biludstilling på benene. Det blev en forpjusket udgave af sit gamle jeg.

Udstillingshal med trækasser.
2020-udgaven af Genève-udstillingen blev aflyst med tre dages varsel. De næsten færdige stande måtte pilles ned. Det blev kostbart for den hæderkronede udstilling i økonomi og prestige.

Reddet af kinesiske mærker

Reelt er det kinesiske mærker, som redder om ikke æren så i hvert fald eksistensen af det nye GIMS. Eneste store europæiske deltager var Renault Group, som ’elsker biludstillinger’ og udgjorde et mentalt vigtigt basis ved at have en stor og flot stand med verdenspremierer hos både Renault og Dacia.

Men uden kineserne ingen udstilling. De to giganter, BYD og MG Motor, fyldte godt med både sine kendte kernemærker og flere nye luksus-aflæggere. Og jo, amerikanske Lucid var der med  en europapremiere og Isuzu var til stede uden nyheder.

Trækplaster: kåring af Car of the Year

Desuden kastede det glans over udstillingen, at den europæiske Car of the Year-jury med Motors Søren W. Rasmussen i spidsen afslørede 2024-vinderen ved udstillingens åbning 26. februar.

Inklusive Car of the Year og en stor udstilling af klassiske biler fyldte udstillingen knap nok to haller i messecentret Palexpo. Tidligere var alle syv haller i brug.

Biler under rødt klæde.
MG Motor gjorde et stort nummer ud Genève-udstillingen ved at vise fire nye modeller samt introducere sit nye premiummærke IM med også fire nyheder.

Alligevel blev antallet af europa- og verdenspremierer opgjort til 23, men så skulle absolut alt også tælles med. Arrangøren var tilfreds (det er arrangøren altid) og betegner udstillingen som en ’succesfuld og lovende frisk start.’ Men tallene er faktisk hæderlige, alt taget i betragtning.

Fra 600.000 til 168.000 besøgende

Besøgstallet over de syv dage er opgjort til 168.000 (to udsolgte dage), 2.000 mediefolk var akkrediteret, og flere end 60 tv-stationer var repræsenteret.

I 2019, hvor udstillingen var væsentlig større fysisk, var besøgstallet 602.000 og antallet af mediefolk ca. 10.000. Det år var der 151 verdens- og europapremierer.

Biludstillinger ramt af forandring

Men generelt er biludstillinger i krise. Kina og Danmark (eCar Expo) er blandt undtagelserne. Længe inden Covid-19 var det ikke længere en selvfølge, at en bilproducent deltog på en biludstilling. Den slags koster mange millioner euro og trækker store ressourcer hos bilproducenten.

Person i forgrunden, messehal i baggrunden
Motors nyhedsredaktør, Torben Arent, har dækket Genève-udstillingen i 20 år. Årets udgave var en skygge af sig selv med reelt kun tre store bilproducenter.

Derfor er den vestlige verdens bilfirmaer tilbageholdende. Og når de spenderer millioner, kan de godt lide at have pressen for sig selv.

Desuden er de digitale muligheder vokset vildt, og mange potentielle bilkøbere gider ikke betale høj entre til en biludstilling, når deres telefon og områdets bilforhandlere kan gøre meget. En stigende del af Europas bilister køber desuden deres bil online – i en del tilfælde uden prøvekørsel eller måske kun hos et mærke.

Tilskuere fulgte med online

Men netop den digital udbredelse har også hjulpet udstillingen. GIMS' har ifølge arrangøren fået 4,3 mio. visninger på sociale medier og knap 2 mio. videovisninger, og udstillingens eget tv-program, ’The Daily Show’ havde næsten 230,000 visninger.

Skilt med 'Auto Future Now.'
Geneva International Motor Show havde sloganet 'Auto Future Now, som også var navnet på en heldags-konference på stedet om bilbranchen og bilernes fremtid.

Arrangøren af Geneva International Motor Show tror på, at der er en fremtid og har allerede annonceret 2025-udgaven, der vil åbne 17. februar 2025.

Det er da også meget muligt, at flere bilproducenter hopper på næste år. De har kunnet se, at de meget få mærker fik uforholdsmæssig megen omtale i medierne.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her