Det er egentlig lidt af et paradoks. Langt de fleste danskere har en cykel, og hvis ikke de voksne selv har et kørekort, så bliver de fra tid til anden transporteret som passager i en privatbil eller taxa. De fleste bruger altså begge transportmidler, afhængigt af hvad de skal, og hvor de skal hen.
Alligevel bliver det hurtigt til en snak om os og dem, når talen falder på cyklister og bilister – og fodgængere – i byerne. Her kommer der nemlig flere indbyggere, og pladsen bliver mere trang, så der er stadig mere snak og kamp om, hvem der har ret til hvad.
Trængsel i de store byer
I Odense, Aalborg, Aarhus og København har alle en mening om, hvor meget – eller lidt – biler, busser, cykler og fodgængere må fylde på de fællesarealer, der er afsat til at transportere os alle. Det er noget, der påvirker alles hverdag, og det er nemt at forstå – for vi skal alle frem. Spørgsmålet er bare hvordan.
Konflikten er til at få øje på, og især frem mod kommunalvalget 18. november vil diskussioner og uenigheder blusse op. Særligt i de store byer spås trængsel at blive en fremtrædende del af de lokale valgkampe – men for alle, der arbejder i eller blot besøger byerne, er emnet også vigtigt.
Skal bilerne smides ud af byen?
Hvem skal prioriteres?
I de seneste valgperioder er klima kommet længere frem i folks og – ikke mindst – politikernes bevidsthed, og der er skabt initiativer, der skal mindske lokal og global forurening. Et yndet mål er at gå efter transportsektoren og skære ned på udledningen ved at gøre det sværere at komme rundt i byerne.
Faktisk skal bilerne helst helt ud, så der er mindre støj og trængsel og lavere risiko for ulykker, hedder det fra nogle sider.
Andre argumenter er mere ideologiske og er vokset ud af et had til en bestemt transporttype. Ofte er det bilen, og nogle af måderne at reducere bilturene på er ved at sænke hastighedsgrænserne, fjerne p-pladser og skabe grønne områder, der er forbudt for biler.
Mange beholder bilen
I dette tema ser vi nærmere på kampen om pladsen i byerne. Er der p-pladser nok, og hvor mange skal der være? Ser køerne ud til at blive kortere? Og hvordan ser fremtidens byliv ud?
Der er mange spørgsmål og endnu flere modsatrettede svar, så nemt er det ikke. Som professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau siger:
– Selvom det i princippet er muligt at klare sig uden bil, vælger mange alligevel at beholde bilen. Det har de nok gode grunde til, for bilen er meget mere fleksibel end kollektiv transport, og den klarer længere afstande og mere bagage end cyklen. Overflytning mellem bil og cykel/kollektiv transport er generelt lille.
Læs temaet og Motor gratis
Det kan du tage med i dine overvejelser, når du sætter dit kryds ved valget – og naturligvis kan du også forsøge at påvirke politikerne i perioderne imellem valgene.
Og i det daglige kan du gøre dit til, at trafikken kører, og der er plads til alle – uanset om du er bilist, cyklist eller på gåben.
I den nyeste og relancerede udgave af Motor kan du læse hele temaet, og netop i anledningen af, at magasinet har fået et løft af både form og indhold, er det gratis for alle.
Læs temaet og Motor 07/2025 i appen FDM-Motor
Artikler i temaet
Trafikken tager til - Danskerne får flere biler og kører meget i dem, mens politikerne gør det sværere at benytte dem i byerne. Derfor er trængslen på vejene tiltagende, og det ser ikke ud til at blive bedre.
Pres på p-pladserne - Bilerne forvises fra bykernerne i de fleste større byer i landet. Det står slemt til i København, hvor der ikke er pladser nok til alle, der vil parkere. Så der er kamp om den asfalt, der er til rådighed – og den bliver der stadig mindre af.
Byluften har fået det godt - Støj og møg er blandt skældsordene om bilerne i byen. Men der er ikke meget hold i beskyldningerne. Personbiler – og især de nyere – bidrager med en meget lille del af de skadelige stoffer, der kan forårsage gener, sygdomme og for tidlig død.
Sådan ser fremtidens by ud - Landets fire største byer har udarbejdet mobilitetsplaner med fokus på byens indretning. Over en bred kam er det bilerne bagerst og alle andre forrest.
Bilen er også en ufrihed - Malene Freudendal-Pedersen er professor i byplanlægning ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning, Aalborg Universitet. Hun bor i det centrale København og har ikke bil.
Uden bil må mange flytte - Mogens Fosgerau er professor i transportøkonomi ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet. Han bor i det centrale København og har egen bil.
Vejen frem - Der skal være plads til både biler og mennesker i fremtidens byer. Det er også muligt, hvis viljen er der, mener Torben Arent, der skriver om veje og trafik for FDM. Eksempler fra udlandet kan give inspiration.