Ford Focus ST forfra
Biltest

Ford Focus - årets bil med brum

Fords vellykkede familiestationcar er kåret til Årets Bil i Danmark 2019. Men det er ikke alt udstyr og alle varianter, der rammer plet – det gælder f.eks. denne brummende ST-Line.
Ford Focus bagfra

Motors vurdering

Ford Focus

14,3 km/l
Benzin
294.900 kr.
  • Køreglad model
  • God fralægningsplads
  • Kæmpe bagagerum
  • Motorstøj
  • For fast affjedring
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    159 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    206 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.581 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    608 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:467 cm B:183 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Ligesom BMW er Ford kendt for køreglæde. Uanset om du køber en basismodel eller toppen af poppen, så har en Fiesta, Focus eller Mondeo altid budt på klassens mest underholdende køreegenskaber, uden at komforten er gået fløjten. Køreglæden er også stærkt medvirkende til Focus’ nyvundne titel som Årets Bil i Danmark 2019.

Køreglæden findes også i de fleste udgaver af den nye Focus, der blev lanceret sidste år. Men i den sportslige udstyrsversion ST-Line er det, som om harmonien er blevet væk. Dels er der for meget støj fra udstødningen, dels er affjedringen så sportslig, at alle små ujævnheder i asfalten mærkes.

Læs også: Motors test af Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line

Men der er også mange gode oplevelser i Focus. Der er god plads i kabinen, både foran og især bagi, hvor gulvet er næsten plant, så midterpassageren har rimelig god plads til fødderne. Udsynet fra alle pladser er også godt, men på bagsædet savner man friskluftdyser i midten. 

Ford Focus kabine
Skærmen er placeret højt, så du skal se mindst muligt væk fra vejbanen. Kopholderne og fralægningspladsen er forbilledlig. Et lille minus er, at knapperne på rattet er svære at skelne fra hinanden. Især til telefon- og volumenbetjening.

Tre eller to cylindre

Vil du have en benzinmotor, så findes Focus p.t. kun med to varianter: den lille 1-litersmotor og denne kraftigere 1.5-litersmotor. Begge har kun tre cylindre, men da de har cylinderfrakobling, kører de reelt på to cylindre fra tid til anden. Tocylinderdriften kan godt høres, og er man motorentusiast, vil det kunne irritere lidt, fordi der er små rystelser.

Langt de fleste bilister vil glæde sig over en motor, der trækker godt fra bunden af. Testbilen havde 150 hk, men den fås også med 182 hk for en merpris på godt 2.000 kr. Den bør man overveje.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i mellemklassen

Når du kommer bag rattet, er det tydeligt, at køreglæden er i centrum. Styretøjet er godt vægtet og byder på god feedback. Den føles lidt stram, og det passer godt til Focus’ sportslige ambitioner.

Testbilen havde 18"-fælge, hvor 17" er standard. Det er nok en del af forklaringen, men uagtet fælgdimension, så virker affjedringen for hård. Kører du over et vejbump, går det godt, men når du kører på langture, mærkes det, at bilen småsitrer hele tiden. Derfor anbefaler vi i stedet Titanium-versionen, og det koster en stjerne i den samlede vurdering af denne ST-Line.

Ford Focus bagagerum
Over 600 liter skal der efterhånden være i bagagerummet på en mellemklasse stationcar. Det betyder, at du får så rigeligt med plads. Smart med håndtag til at lægge ryglæn ned inde fra selve bagagerummet.

Elektroniske hjælpere

Automatisk nødbremse er standard på Focus, men vil du have adaptiv fartpilot, er det ekstraudstyr på alle udstyrsvarianter. Det burde være standard på topmodellerne. Den fungerer godt og holder fint afstand til bilerne foran. Dog holder den ikke øje med vognbanen til venstre, så den overhaler indenom, hvis du ikke selv er årvågen.

Med skiltegenkendelse kan den også automatisk sætte hastigheden. Men den genkender ikke byskilte, og nogle gange sætter den hastigheden til 130 km/t. på motorvejsstrækninger, der er nedskiltet til 90 km/t. Det er ganske upålideligt og er frustrerende at køre med. Med i systemet er også en aktiv vognbaneassistent, hvor bilen centreres i vognbanen. Det fungerer heller ikke specielt godt, men det kan heldigvis slås fra.

Ford Focus er en god bil, som passer godt som familiebil. Der er god plads i bagagerummet og på bagsædet til barnevogn og autostole. Men man skal gå i en stor bue uden om ST-Line-versionerne. Vil du købe Årets Bil i Danmark 2019, så tag i stedet søsterversionen Titanium, der i øvrigt er bedre udstyret, og husk at tilkøbe den adaptive fartpilot.

Bliv medlem og få Motor