Grandios vision om helt selvkørende luksus

Audi vil med den enorme konceptbil Grand Sphere drømme om en ikke alt for fjern fremtid, hvor biler kan køre helt selv. Det er der kommet mange interessante tanker ud af. Og så giver bilen et konkret indblik i Audis næste elbiler.

Audi Grand Sphere er visionen om den helt selvkørende fremtid.
Nyt om biler

Det er ikke længere drivlinjen eller køredynamikken, som står øverst på papiret, når nye generationer af biler skal udvikles, lyder det fra Audi på årets IAA-bilshow i München, tæt på mærkets hovedkvarter.

I stedet er kabinen udgangspunkt for at sikre en opholds- og oplevelsessfære for personerne i bilen, når de er på farten, tilføjer Audi. Og med det udgangspunkt har Audi udviklet tre vilde konceptbiler, hvoraf nr. to, Grand Sphere, har premiere i München.

Udgangspunktet for alle tre konceptbiler er, at muligheden for automatiseret kørsel på niveau 4 er indført. Det findes ikke i dag og er heller ikke lige om hjørnet for private biler. Niveau 4 indebærer, at føreren hverken behøver holde øje med trafikken eller have hænderne på rattet.

Audi Grand Sphere er 5,35 meter lang - længere end A8 i den lange udgave.
Audi Grand Sphere er 5,35 meter lang - længere end A8 i den lange udgave.

Helt selvkørende - bestemte steder

Selvkørende biler på niveau 4 kan klare alle opgaver på bestemte, godkendte veje, f.eks. motorveje, og under bestemte vejrforhold. Audi arbejder på at lancere niveau 4-kørsel i anden halvdel af dette årti.

Se mere: Lange udsigter til helt selvkørende biler

Og med den er det tilladt at drømme om, hvad man kan foretage sig, når bilen klarer kørslen. Konceptbilen beskæftiger sig ikke med selve den selvkørende teknik - blot hvad man kan få ud af den.

Som på første klasse i et fly tilbyder den langt over fem meter lange limousine komfort i topklasse og et omfattende udbud af oplevelser.

Kabinen i Grand Sphere er - netop 'grand'. Her forklarer Audis designchef, Marc Lichte (forrest) om bilens indretning.,
Kabinen i Grand Sphere er - netop 'grand'. Her forklarer Audis designchef, Marc Lichte (forrest) om bilens indretning.

Med automatiseret kørsel kommer der en helt ny dimension af frihed, hvor kabinen forvandles til en stor lounge uden rat, pedaler og displays og med righoldige muligheder for at fordrive tiden med digitale tjenester.

Genkender sine passagerer ud fra gangarten

Grand Sphere er en 2+2-sæders bil. De to forreste enkeltsæder kan skubbes helt tilbage, og bagest er en polstret bænk med rundt ryglæn langs bagvæggen.

Kabinen og førerpladsen er minimalistisk. Her er det dog i en tilstand, hvor der både er rat og instrumenter.
Kabinen og førerpladsen er minimalistisk. Her er det dog i en tilstand, hvor der både er rat og instrumenter.

Før man aktiverer kørefunktionerne, kan man ikke se instrumenter eller skærme. Kabinen er minimalistisk med naturfarvede materialer af træ, uld, syntetiske stoffer og metal. Læder er forbudt i Audis nye verden.

Når man nærmer sig sin Grand Sphere, genkender den sine passagerer ved hjælp af deres gangmønster og åbner dørene. Førerens og forsædepassagerens positioner genkendes automatisk, og personlige komfortdetaljer – f.eks. indstilling af klimaanlægget og sæderne – indstilles for den pågældende siddeplads.

Infotainmentsystemet åbner også automatisk passagerernes senest anvendte tjenester og viderefører dem i bilen.

Parkerer helt selv

Når man er fremme, sørger bilen selv for at finde en parkeringsplads og at blive ladet op. Den fremtid er tæt på.

I et parkeringshus ved IAA-udstillingen i München kan besøgende se en demonstration af fuldautomatisk parkering - uden nogen ombord.
I et parkeringshus ved IAA-udstillingen i München kan besøgende se en demonstration af fuldautomatisk parkering - uden nogen ombord.

Besøgende på IAA-udstillingen kunne se en demonstration, hvor Audi og Volkswagen-gruppens softwareselskab Cariad udfører såkaldt valet parking i fuldautomatisk udgave. Med det rette udstyr i bilen og i parkeringshuset, kan bilen sætte sine passagerer af ved indgangen og selv finde en ledig plads – inklusive at få en robot til at sætte ladestikket i.

Det er en teknologi, der så småt er ved at være moden, men Audi siger ikke, hvornår man kan købe en bil med den teknik. Mercedes-Benz tilbyder det i S-klassen og EQS, men indtil videre kun i ét p-hus i Tyskland.

En selvkørende elbil skulle gerne kunne klare også opladningen selv. Det kan forsøgs-Audi'erne i München.
En selvkørende elbil skulle gerne kunne klare også opladningen selv. Det kan forsøgs-Audi'erne i München.

Teknikken kommer i 2022 i A6 E-tron

Audi Grand Sphere-fakta

Længde: 5,35 m
Bredde: 2,00 m
Højde: 1,39 m
Akselafstand: 3,19 m
Platform: PPE

Ud over at drømme om den, behagelige selvkørende fremtid giver Grand Spere et indblik i teknikken under se store elbiler, som Audi (og Porsche) lancerer fra slutningen af 2022.

Konceptbilen er baseret på den kommende elbil-platform, Premium Platform Electric, PPE, som bl.a. Q6 E-Tron og A6 E-tron bliver baseret på.

Et centralt element ved PPE er et batterimodul mellem akslerne, som i Grand Sphere indeholder ca. 120 kWh energi.

Lige som dagens E-tron GT og Porsche Taycan har PPE 800 volt ladeteknik. Dermed kan batteriet oplades med op til 270 kW. Dermed tager det kun ti minutter få strøm til over 300 km kørsel, og på under 25 minutter kan 120 kWh-batteriet oplades fra 5 til 80 procent.

Op til 750 km på en opladning

Med det batteri kan konceptbilen køre op til 750 km ifølge normen. Audi har tidligere indikeret en lignende rækkevidde for den kommende A6 E-tron.

Audi har - som altid - gjort meget ud af lygtedesignet på konceptbilen.
Audi har - som altid - gjort meget ud af lygtedesignet på konceptbilen.

Konceptbilen har to motorer, som leverer en samlet ydelse på 530 kW (720 hk) og har et drejningsmoment på 960 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t. klares på lige over fire sekunder.

Grand Sphere har også en uhyre avanceret affjedring og dæmpning, hvor hvert hjul i løbet af millisekunder kan trækkes op eller trykkes ned. Dermed kan karrosseriets niveau reguleres aktivt i alle kørselssituationer og både vippe- eller nikkebevægelser ved acceleration eller opbremsning markant.

Tilmed kan bilen – via frontkameraet – opdage større ujævnheder og regulere undervognen efter det. Alt sammen for give den ultimative komfort - som i flyenes førsteklasse, forstås.

Bliv medlem og få Motor