Nye vinde blæser gennem de store messehaller i Frankfurt, der her midt i september er rammen om Europas største biludstilling. Snart vil turbulensen kunne mærkes, når danskere skal have ny bil.
Uden for udstillingen demonstrerer Greenpeace mod dieselbiler og forbrændingsmotorer i det hele taget: ”Olie-alderen slutter”. Bilbranchen har forstået pointen, som lige nu dog ikke drejer sig så meget om det universelle CO2-problem, men om beskidt byluft,d er bl.a. kommer fra ældre dieselbiler.
Foran finansbyens hovedbanegård er VW i gang med en charmeoffensiv med eldrevne Golf
Foran finansbyens hovedbanegård er VW i gang med en charmeoffensiv med eldrevne Golf, som enhver kan prøve, og inde i de otte store udstillingshaller har elbiler fået deres anden æra. Det er alvor inden for et par år.
Læs også: Genève 2017: Forårsshow med forskellighed
Diesel en del af løsningen
Det afholder dog ikke Volkswagen-chef Matthias Müller fra at tage den moderne dieselmotor i modigt forsvar - midt i både Volkswagens og dieselmotorens store PR-krise.
”Diesel er ikke problemet. Det er en del af løsningen,” fastslog han.
Elbiler på agandaen
Men elbiler er højt på agendaen, også hos Volkswagen. 150 mia. kr. vil koncernen bruge på udvikling af elektrificerede biler frem til 2025, hvor op til 25 procent af salget anslås at være rene batteridrevne biler. 50 rene elbiler og 30 opladningshybrider vil findes i modelprogrammet til den tid. Senest 2030 vil samtlige af koncernens 300 globale modeller findes i mindst en batteridreven version.
Samme toner høres og samme enorme beløb nævnes hos BMW og Daimler. Mange milliarder kroner og snesevis af elbiler.
Samtidig kan de besøgende se, hvordan Kina for alvor banker på Vestens dør. Fem kinesiske bilmærker viser sig frem, nogle mere seriøse end andre.
Læs også: Audi A8: Mester i teknik
Audi (næsten) selvkørende
Selvkørende biler kommer muligvis også stormende, men selv om Audi med A8 kan vise verdens første niveau 3-produktionsbil – A8 – er de fleste andre selvkørende eller førerløse biler på udstillingen luftige fremtidsvisioner.
Hvirvelvinden over biluniverset betyder også, at delebiler og andre nye former for mobilitet er i fokus. Ja selv delecykler har sneget sig ind i bilernes Mekka.
Se bilerne fra Frankfurt bilshow her:
Bentley Continental G: Ypperlig britisk elegance på tysk basis
Renault Mégane: Mégane med bøffer
Mercedes-Benz GLC: Daimler melder sig i brintklubben
Ford Ecosport: Ford gør nyt SUV-forsøg
Kia Proceed: Ceed med større følelser
Vision EQ Fortwo: Selvkørende og smart Smart
Swift Sport: Sporten kort hos Suzuki
Renault Symbioz: Hjemlig hygge hos Renault
Honda Urban EV: Honda bliver elektrisk - og nuttet
Dacia Duster: Duster klar til ny tur i støvet