Frankfurt-show: bilverden i opbrud

Årets biludstilling i Frankfurt markerer elbilens gennembrud, selv om de fleste af de nye elbiler først kan købes om to-tre år. Udstillingen viser også, at kinesiske bilmærker er på vej.

Årets biludstilling i Frankfurt markerer elbilens gennembrud.
Nyt om biler

Nye vinde blæser gennem de store messehaller i Frankfurt, der her midt i september er rammen om Europas største biludstilling. Snart vil turbulensen kunne mærkes, når danskere skal have ny bil.

Uden for udstillingen demonstrerer Greenpeace mod dieselbiler og forbrændingsmotorer i det hele taget: ”Olie-alderen slutter”. Bilbranchen har forstået pointen, som lige nu dog ikke drejer sig så meget om det universelle CO2-problem, men om beskidt byluft,d er bl.a. kommer fra ældre dieselbiler.

Foran finansbyens hovedbanegård er VW i gang med en charmeoffensiv med eldrevne Golf

Foran finansbyens hovedbanegård er VW i gang med en charmeoffensiv med eldrevne Golf, som enhver kan prøve, og inde i de otte store udstillingshaller har elbiler fået deres anden æra. Det er alvor inden for et par år.

Læs også: Genève 2017: Forårsshow med forskellighed

Diesel en del af løsningen

Det afholder dog ikke Volkswagen-chef Matthias Müller fra at tage den moderne dieselmotor i modigt forsvar - midt i både Volkswagens og dieselmotorens store PR-krise.

”Diesel er ikke problemet. Det er en del af løsningen,” fastslog han.

Elbiler på agandaen

Men elbiler er højt på agendaen, også hos Volkswagen. 150 mia. kr. vil koncernen bruge på udvikling af elektrificerede biler frem til 2025, hvor op til 25 procent af salget anslås at være rene batteridrevne biler. 50 rene elbiler og 30 opladningshybrider vil findes i modelprogrammet til den tid. Senest 2030 vil samtlige af koncernens 300 globale modeller findes i mindst en batteridreven version.

Samme toner høres og samme enorme beløb nævnes hos BMW og Daimler. Mange milliarder kroner og snesevis af elbiler.

Samtidig kan de besøgende se, hvordan Kina for alvor banker på Vestens dør. Fem kinesiske bilmærker viser sig frem, nogle mere seriøse end andre.

Læs også: Audi A8: Mester i teknik

Audi (næsten) selvkørende

Selvkørende biler kommer muligvis også stormende, men selv om Audi med A8 kan vise verdens første niveau 3-produktionsbil – A8 – er de fleste andre selvkørende eller førerløse biler på udstillingen luftige fremtidsvisioner.

Hvirvelvinden over biluniverset betyder også, at delebiler og andre nye former for mobilitet er i fokus. Ja selv delecykler har sneget sig ind i bilernes Mekka.

Se bilerne fra Frankfurt bilshow her:

Bentley Continental G: Ypperlig britisk elegance på tysk basis

Renault Mégane: Mégane med bøffer
 

Mercedes-Benz GLC: Daimler melder sig i brintklubben

Ford Ecosport: Ford gør nyt SUV-forsøg
 

Kia Proceed: Ceed med større følelser
 

Vision EQ Fortwo: Selvkørende og smart Smart

Swift Sport: Sporten kort hos Suzuki

Renault Symbioz: Hjemlig hygge hos Renault

Honda Urban EV: Honda bliver elektrisk - og nuttet

Dacia Duster: Duster klar til ny tur i støvet


Toyota Land Cruiser: Offroader-veteran i ung udgave

Opel Insignia: Opel på naturtur