Motor mener: Den nye 3-serie er en yderst værdig efterfølger til verdens mest solgte premiumbil. Den er simpelthen gennemført.
BMW-fans kan godt sætte et stort kryds i kalenderen den 11. februar næste år. Den dag lanceres den nye 3-serie over hele verden, og det er så vidt vides første gang at en bilfabrik sender en ny model ud på alle markeder på én gang.Produktionen begyndte 17. oktober i München, og frem til lanceringen vil omkring 10.000 biler være produceret og fordelt til alle BMWs forhandlere. Alene det, er noget af en magtdemonstration.
3-serien så dagens lys i 1975, og har siden været fabrikkens vigtigste model, og i dag er hver tredje solgte BMW netop en 3-serie – i alt sælger fabrikken 1,6 mio. biler om året.
Den nye 3-serie er blevet en hel del mere magtfuld at se på end forgængeren, idet sporvidden er gjort bredere. Længden er øget med over ni cm, ligesom den vigtige akselafstand er øget med fem cm.
Dermed er især bagsædepladsen og bagagepladsen vokset – noget der var tiltrængt.
Fortil er de karakteristiske BMW-nyrer mellem forlygterne gjort større og mere 3D-agtige at se på. Sammen med et sæt avancerede forlygter, der fortsætter ind mod midten af bilen, giver det 3-serien et meget karakterfuldt udtryk.
Det er i øvrigt her, man let kan skelne mellem de tre udstyrsniveauer, som bilen for første gang kan leveres i: Når de lodrette ribber i køleren er i krom, er der tale om en ’Luxury’, mens ’Modern’ har sorte ribber, og ’Sport’ har ribber i mat aluminium.
Også underdelen af fronten varierer afhængig af valget, ligesom interiør og en række detaljer er afstemt efter designlinjen.
I første omgang kommer 3-serien med to benzinmotorer og en dieselmotor. Alle motorer har stop/start samt BMWs nye ’Twin-turbo”-teknologi, hvor et sindrigt system indstiller geometrien ved turboladeren, der trækkes af to størrelser turbinehjul, drevet af hvert sit cylinderpar.
Alt sammen sat i scene for at give motorerne en bedre speederrespons. Mens 335i er baseret på en række-sekser, er 328i nu forsynet med BMWs nye firecylindrede tolitersmotor. Her er der tale om en ’downsizing’, som bl.a. hjælper på forbruget, der generelt er holdt nede.
Dieselmotoren i 320d er en toliters firecylindret udgave – magen til den, der er i 520d. Den går i reneste udgave hele 24,4 km pr. liter.
Som standard kommer alle motorerne med en sekstrins manuel gearkasse, men alle kan også leveres sammen med et otte-trins automatgear.
Det var der i de modeller, vi kørte i, og det er virkelig anbefalelsesværdigt. Det skifter forbløffende flot, og løfter hele køreoplevelsen. Vil man selv lege med, foregår det let via skiftegreb bag rattet. Sådan skal det gøres!
Motorerne er hjertet i en BMW, og det er tydeligt at mærke, at det er her, der virkelig er lagt mange kræfter. I 328i imponeres man særligt over, hvor støjsvag bilen opleves, når man blot kører med konstant hastighed, mens motoren lyder som en tiger, der trædes på halen, når man træder på speederen.
Dieseludgaven imponerer særligt med sit mægtige bundtræk fra under 1.000 omdrejninger. Det er da også den, vi vil pege på som bedste køb, da den samlet set gav os den største køreoplevelse blandt de to – 335i var ikke til stede ved præsentationen.
Kort efter introduktionen følger 316d, 318d og 320i, og senere næste år udvides modelprogrammet med en stationcar.
Bag rattet fornemmer man, at den nye 3-serie er rykket op i en helt anden liga end forgængeren. Materialerne er i verdensklasse, og ergonomien er i vanlig BMW-stil rettet mod føreren.Over midterkonsollen sidder nu en 6,5-tommer farveskærm med en opløsning, der minder om en iPhone. Herfra har man adgang til en lang række funktioner lige fra musikanlægget til indstillinger af bilens opsætning samt naturligvis navigationsanlæg, hvis man har tilkøbt den funktion.
Som ekstraudstyr fås integreret holder til flere smartphones, og så kan man gå på internettet via skærmen, ligesom mails og SMS’er kan blive læst op, mens man kører.
Det er dog for ringe, at BMW stadig ikke har lagt dansk sprog ind som en mulighed i indstillingerne, men man er nået til svensk, så vi nærmer os …
Kan man lide at køre bil, kan man lide at køre den nye 3-serie. Når man kører i den, er det helt tydeligt at mærke, at denne bil er skabt af bilentusiaster, og det er også det indtryk Motor fik, da vi fik lejlighed til at tale med de ingeniører, der har stået for udviklingen.
Særligt det elektriske styretøj er en oplevelse værd. For mens mange bilproducenter stadig kæmper med at finde den rigtige dosering, når elmotoren skal levere hjælpekræfter, så har BMW øjensynligt fundet frem til den opskrift.
Rattet giver meget fin føling med hjulene, og det er med til at begejstre føreren hele tiden. Hårdt og fast, når der er valgt ’Sport’ fra den indbyggede omskifter, og mere letgående, når der er valgt ’Comfort’.
BMW 3-serien er stadig baghjulstrukken, og i vanlig BMW-stil er vægten ligeligt fordelt mellem de fire hjul. Det giver en meget fin balance i bilen, og skulle der være for lidt vejgreb, griber antiudskridningssystemet lynhurtigt ind, og bilen fastholdes på kursen.Vi spurgte BMW, hvorfor den nye 3-serie ikke har fået de nye systemer som f.eks. automatisk nedbremsning, hvis man er ved at køre op i bilen foran, eller automatisk vognbane-assistent, der kan fastholde bilen i vognbanen, hvis man selv er uopmærksom.
- Der er kun én fører i en BMW, og det er personen bag rattet – alt andet er med til at fjerne koncentrationen, lød svaret.
Og det kan der selvfølgelig være noget om, selv om nødbremsesystemet jo først træder, til der, hvor det ellers ville gå galt. BMW tilbyder dog lidt hjælp til føreren i form af et automatisk parkeringssystem, ligesom en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende også er sluppet gennem nåleøjet.
Priserne til det danske marked er endnu ikke på plads, men ud fra de tyske priser at dømme er der ikke udsigt til egentlige prisforhøjelser, hvis man ser bort fra, at den udgående model blev solgt til kampagnepris til sidst. Traditionelt for BMW er det dog prisen for privatleasing, der bliver den mest interessante. Den må vi vente til efter nytår på at se.