Frostsikring af diesel

Når temperaturen falder, kan der dannes vokspartikler i diesel. Det er derfor vigtigt, at du inden vinteren kontrollerer bilens brændstofsystem og –filter.

Når temperaturen falder, kan der dannes vokspartikler i diesel. Det er derfor vigtigt, at du inden vinteren kontrollerer bilens brændstofsystem og –filter.
Fotograf:

Foto

colourbox
Viden

Vinteren eller skiferieturen kan være hård for bilen. For biler, der kører på diesel, bør du være særligt opmærksom på brændstofsystemet og brændstoffiltret. Brændstofsystemet bliver udsat for kondensvand og snavs. Disse to faktorer er med til at øge risikoen for et frossent brændstofsystem.

Tilsæt additiv

Til forebyggelse af frosne brændstofsystemer, findes der forskellige specielt udviklet dieselrens produkter, som kan købes på værkstederne og bilistbutikkerne. Disse dieselrens indeholder forskellige additiver. Produktet hældes i tanken i forbindelse med tankning af bilen, og kan have en vedligeholdende og forebyggende effekt.

Læs mere om additiver

Tilsæt ikke egne produkter

FDM fraråder at man selv blander eller tilsætter husholdningsprodukter, benzin, petroleum eller lignende, da diesel oliens speciel udviklet additiver med stor sandsynlighed vil miste sine optimale virkemåder og diesel oliens smøreevne kan forringes med risiko for store skader i brændstofsystemet.

Diesel kan fryse

Brændstofselskaberne producerer dieselolie efter nøje fastsatte standarder, der blandt andet skal opfylde den europæiske standard EN590, som sikre at diesel kan bruges til alle typer af dieselmotorer i person-, vare- og lastbiler. Diesel består af mange forskellige kemiske forbindelser, som blandt andet kaldes additiver, som er et tillægsstof. Additiverne har forskellige egenskaber, men nogle af dem vil ved faldende temperatur kunne omdannes til vokspartikler.

Bestil FDM vejhjælp

Brændstofselskaber frostsikrer diesel

Brændstofselskaberne frostsikre deres produkter ved at tilsætte af et særligt additiv, så dieselen kan klare vinterens kulde. For at teste deres produkter udføres laboratorieanalyser som fastslår Cloud pointet og CFPP.

Cloud point

Cloud point er den temperatur, hvor de første vokspartikler udfældes fra dieselolien, og dieselolien vil blive uklar og grumset. Dieselolien kan fortsat anvendes selvom temperaturen falder til under Cloud point. Når temperaturen igen bliver højere end Cloud point vil dieselolien blive klar igen.

CFPP

CFPP betyder Cold Filter Plugging Point, som kan oversættes til Filterblokeringspunktet. Når temperaturen falder længere ned end Cloud pointet, vil der blive udfældet en større mængde af vokspartiklerne. Når temperaturen falder til en given temperatur vil der være udfældet så mange vokspartikler, at brændstoffiltret vil blive tilstoppet og denne temperatur kaldes for CFPP.

Vinterdiesel

De fleste danske brændstofselskaber har en sommer, en efterår- og en vinterdiesel.

Betegnelse Periode (ca.) Cloud point (ca.)  CFPP (ca.)
Forår - sommer  16/3 - 30/9

0C

-12 0C
Efterår  1/10 - 30/11 -7 0C -18 0C
Vinter 1/12 - 16/3 -10 0C -24 0C

Hvis skaden er sket

Hvis dit dieselsystem er frosset og brændstoffiltret er tilstoppet, kan det afhjælpes, hvis bilen kommer indenfor i fx en garage. Vokspartiklerne vil forsvinde igen, når temperaturen i dieselen bliver højere end Cloud pointet. Vi anbefaler, at brændstoffiltret bliver skiftet efterfølgende.

Tank den lokale diesel

Skal du have bilen med til udlandet om vinteren, anbefaler FDM, at du i stedet for at tanke bilen helt op hjemmefra, tanker den "lokale" diesel, når du kommer frem. Dieselen vil i nogle kolde lande have en CFPP, som ligger ned til ca. -36 0C, derved mindske du risikoen, når du køre rundt under de lokale forhold.

Læs også: Gør bilen klar til vinter