Den årlige Geneve-udstilling tidligt i marts er normalt affyringsrampe for dusinvis af nye bilmodeller klar til kunder samt konceptbiler med visioner for fremtiden.
Men tiderne er ikke normale.
Geneva International Motor Show blev – som et af de første store arrangementer i Europa – aflyst pga. smittefaren ved covid-19. Det skete blot tre dage før den planlagte åbning 3. marts, så de store og dyre stande var stort set færdige.
Det var endda et jubilæumsår, udstilling nr. 90, og usædvanlig mange bilmærker havde denne gang planlagt at vise nyhederne for første gang overhovedet på selve messen.
Bilmærkerne hastede derefter med at vise bilerne via livestreaming på udstillingens åbningsdag, selv om enkelte droppede at afsløre nyhederne.
Det gælder bl.a. Toyota, som har udskudt verdenspremieren på sin lille SUV med uger eller måneder. Kia ventede to uger med at præsentere Sorento helt officielt og med alle data, om end billeder var sendt ud lige før den planlagte udstilling.
Motor har derfor måtte nøjes med et virtuelt bilshow og har her samlet de mange spændende forårsnyheder.
Se alle nyhederne:
Aiways U6ion - kineser med kant
Alfa Romeo Giulia GTA - masser af benzin-heste
Audi E-tron S - fuld skrue på elbiler
BMW-logo - fladt og gennemsigtigt
BMW i4 - en helt elektrisk 3-serie
Cupra Formentor - Seat med stil og muskler
Dacia Spring - den helt billige elbil
DS Aero Sport Lounge - elbil med muskler
Hyundai i20 - mere sikker minibil
Hyundai i30 - helt cyklistvenlig og lidt elektrisk
Hyundai Prophecy - vision om design og selvkørende
Koenigsegg Gemera - svensker med 1.700 hk
Mercedes-Benz CLA og GLA EQ Power - endnu flere plugin-hybrider
Polestar Precept - fremtiden for svensk elbilmærke
Renault Morphoz - futuristisk elbil
Renault Twingo Z.E. - mikroskopisk elbil
Renault Mégane E-Tech - plugin-hybrid med plads
Toyota GR Yaris - mini med krudt i
Toyota mini-SUV - endnu hemmelig
VW ID.4 - den elektriske Tiguan
VW Golf GTI og GTE - de hurtige udgaver