Audi Q7 - kløgtig og slank

Audis store Q7-SUV har både visuelt og fysisk slanket sig og er snarere en velkørende personbil end en offroader. Og så kan den i helt usædvanlig grad proppes med avanceret udstyr.

Audi Q7.
Forpremiere

Q7 har i nogle versioner tabt sig 325 kg, og også visuelt har Audi tilstræbt at få bilen til at se let ud  designet minder mere om en høj stationcar end en klassisk SUV. Fotos: Audi
Q7 har i nogle versioner tabt sig 325 kg, og også visuelt har Audi tilstræbt at få bilen til at se let ud designet minder mere om en høj stationcar end en klassisk SUV. Fotos: Audi
Motor mener: Q7 er en overdådig SUV med imponerende teknologi. Man bør tilvælge en del – og øve sig i at blive fortrolig med det.

Ikke ét ord om terrænegenskaber faldt der, da Audi viste sin nye top-SUV frem for pressen. Q7 i anden generation hører ikke hjemme i en grusgrav eller Islands ødemark, synes budskabet at være.

I stedet er dens naturlige habitat steder som det mondæne schweiziske skisportssted, hvor præsentationen fandt sted. Bilens design udstråler det også. Det virker nærmest som om, at Audi finder det lidt fy-fy at ligne en SUV og har givet bilen en klædedragt, der minder om en hævet A6 stationcar. Om det visuelt er en lykkelig vej at gå, er i høj grad en smagssag.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Volvo XC90

Q7 har som standard fem sæder, mens en tredje række kan tilkøbes. 890 liter bagage kan der være i den femsæders udgave.
Q7 har som standard fem sæder, mens en tredje række kan tilkøbes. 890 liter bagage kan der være i den femsæders udgave.
Ikke desto mindre har bilen som standard firehjulstræk og skal nok kunne klare det meste, inklusive den stejle vej op til skisportsstedet, rampen ned til havnen med båden bagpå eller den bumpede vej ud til landstedet. Den afsluttende test af bilen fandt sted i Namibias ørken, så evnerne er nok større, end Audi antyder. Langt nede i det tykke informationsmateriale nævnes f.eks., at gearkassen kan klare vanddybder på 50 cm.

Kvik, slank og smidig

I stedet har asfaltegenskaberne været i fokus, og de er eminente. Q7 har tabt sig imponerende „op til” 325 kg, og det kan mærkes, selv om letteste version ligger lige under to ton. Q7 opleves særdeles agil og med præcist styretøj.

Både meget snoede alpeveje og motorvejskørsel er en fornøjelse – muligvis skærpet yderligere af, at Motors testbiler havde aktiv firehjulsstyring. Dette nye udstyr, der ikke er standard, giver både mindre vendediameter (ca. 1 m mindre) og mere stabil kurvekørsel. Op til fem grader drejer baghjulene.

LÆS OGSÅ: Motors test af Porsche Macan

Førerpladsen er elegant, gedigen og rummelig. Audi holder fast i popup-skærm, mens en ny ting er det gennemgående bånd af luftdyser. Det virker designmæssigt vellykket.
Førerpladsen er elegant, gedigen og rummelig. Audi holder fast i popup-skærm, mens en ny ting er det gennemgående bånd af luftdyser. Det virker designmæssigt vellykket.
Dimensionerne er stort set som før, mens platformen er splinterny – kaldet MLB2 – og skal bruges til Audis bag- og firehjulstrukne modeller med langsliggende motorer samt til Porscher og VW Touareg.

Bemærkelsesværdigt er også det yderst lave støjniveau, selv i forhold til forventningerne til en luksusbil.

Udstyrsliste som en roman

Luksus er der i det hele taget i kabinen, hvor der som standard er fem individuelle sæder og mulighed for at tilkøbe yderligere to. Audi siger, at bilen er den første på markedet med mulighed for at montere seks autostole – hvis man så ellers alene har lyst til at køre med seks små børn.

Udstyret til bilen er en hel roman. Mængden og kompleksiteten er så omfattende, at selv Audis eksperter ved præsentationen ikke havde styr på det, så snart det var uden for deres eget, snævre fagområde.

LÆS OGSÅ: Motors test af Range Rover Evoque

Audi Q7 opleves meget letkørt og styrer præcist. Baghjulsstyring gør det endnu bedre, men på snævre steder fornægter bredden på 1,97 meter (uden spejle) sig ikke.
Audi Q7 opleves meget letkørt og styrer præcist. Baghjulsstyring gør det endnu bedre, men på snævre steder fornægter bredden på 1,97 meter (uden spejle) sig ikke.
Q7 må formentlig slås med Mercedes-Benz S-klasse om at have flest avancerede assistentsystemer i verden lige nu. En særlig funktion er bilens evne til at køre selv, nok den mest selvkørende bil i verden i dag. Som enkelte andre dyrere biler fås Q7 med en „køassistent”, som ved hastigheder op til 65 km/t. selv kan holde bilen i vognbanen og regulere hastigheden, så længe der er en anden bil foran, og vejstriberne har en vis kvalitet.

Nærmest selvkørende

Men Q7 kan mere end det. Som den første bil kan Audi’en selv øge og sænke hastigheden efter fartgrænserne - uafhængigt af køassistenten. Ved at kombinere navigationskortet med farttavler kan den „forudseende adaptive fartpilot” selv sænke farten og accelerere igen, når f.eks. en byzone er passeret.

Helt op til en km før en fartgrænse kan bilen slippe gassen for at køre så økonomisk som muligt. Også i kurver kan bilen automatisk reducere farten, hvis bilen skønner dem for skarpe.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4 xDrive

Bilens blindspot-system kan også advare, hvis fører eller passager er ved at åbne en dør lige ud foran en bil eller cyklist. Det sker med lys i sidespejlet samt som rødt LED-lys i den pågældende dør.
Bilens blindspot-system kan også advare, hvis fører eller passager er ved at åbne en dør lige ud foran en bil eller cyklist. Det sker med lys i sidespejlet samt som rødt LED-lys i den pågældende dør.
Denne mulighed dukker op i Danmark i første halvdel af 2015, når Audi har sikret sig, at kortene er gode nok. Systemet skal bl.a. kende vejens kurveradius og hældning op og ned.

Også uden fartpiloten aktiv (eller installeret), kan man få hjælp til „grøn” kørsel. Et symbol lyser op, når man f.eks. før en rundkørsel bør sænke farten.

Listen med muligt sikkerhedsudstyr er alenlang og til dels usædvanlig. F.eks. kan lys i sidespejl og dørside blinke som advarsel, hvis man er ved at åbne en af dørene, mens en bil eller cykel passerer tæt forbi. Q7’en kan også – som Volvo XC 90 – bremse automatisk i et kryds, hvis man er ved at dreje til venstre ind foran en modkørende (mellem to og ti km/t.)

Standard er kamerabaseret city-autobrems, der er aktiv op til 85 km/t. og kan fuldautomatisk bremse bilen til stilstand ved hastigheder op til 40 km/t. Teknologien vokser indtil videre ikke ind i himlen. Både venstresvings-bremsning ved mødet med en „fodgænger” og ved en cyklist, der kørte tæt forbi en åbnende dør, svigtede teknikken i et tilfælde, da Motor fik det demonstreret på en testbane.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW X5 og Jeep Grand Cherokee

En særlig funktion gør det lettere at bakke med en trailer. Lige ud går af sig selv, og drejning styres via et joystik ved førerpladsen. En skærm fortæller, hvad der sker.
En særlig funktion gør det lettere at bakke med en trailer. Lige ud går af sig selv, og drejning styres via et joystik ved førerpladsen. En skærm fortæller, hvad der sker.
Hvis man er usikker til at parkere, kan bilen klare både parallel- og forlæns parkering, hvor al styring foregår automatisk. Noget ret usædvanligt er semiautomatisk trailerbakning. Bakkemanøvren styres med et joystik fra førerpladsen. Det kræver lidt tilvænning, så måske kan man lige så godt øve sig i at bakke med påhængsvogn - selv om nogle ting utvivlsomt bliver nemmere med assistenten, f.eks. at bakke ligeud.

Blandt andre assistentsystemer er hjælp til at blive i vognbanen, automatisk bremsning under bakning, hjælp til at undvige en genstand og opstramning af sikkerhedsseler, hvis bilen er ved at blive påkørt bagfra.

I kabinen kan kunden bl.a. vælge mellem adskillige sædetyper, et almindeligt eller et fuld digitalt instrumenthus og adskillige lydsystemer. Topanlægget er fra Bang & Olufsen med 23 højttalere, „3D-lyd” og en effekt på 1.920 watt.

Farvel til 8 og 12 cylindre

Q7 fås med avancerede LED-forlygter, der kan have fjernlyset tændt hele tiden i mørke og blænde af præcis de steder, hvor der er med- eller modkørende.
Q7 fås med avancerede LED-forlygter, der kan have fjernlyset tændt hele tiden i mørke og blænde af præcis de steder, hvor der er med- eller modkørende.
Ved generationsskiftet har Audi ryddet grundigt op i motorprogrammet. Væk er både de otte- og 12-cylindrede. Ind er kommet et indtil videre begrænset udvalg af treliters, sekscylindrede motorer, der alle reelt er nye.

Den 333-hestes benzinmotor med kompressor er en raffineret og smidig sag, men den gode nyhed er, at den mindste diesel med 218 hk og 500 Nm også er det – og har rigeligt med kræfter, selv til at trække de to ton køretøj uanstrengt op ad stejle alpeveje. Otte trins automatgear er altid standard.

Generelt kører den nye Q7 ifølge normen omkring 30 procent længere på literen end forgængeren.

Kunderne kan vælge mellem en stor og en lille brændstoftank, og det samme gælder den beholder til Ad Blue, som hører til dieselmodellerne. Men selv med den store Ad Blue-tank rækker miljø-tilsætningsstoffet ikke til et helt serviceinterval.

Alle dieselmodeller kræver tilsætning af Ad Blue-stof for at overholde miljøkrav. Ad Blue påfyldes ved tankstudsen, som er så stor, at pumper ved lastbilstandere kan bruges.
Alle dieselmodeller kræver tilsætning af Ad Blue-stof for at overholde miljøkrav. Ad Blue påfyldes ved tankstudsen, som er så stor, at pumper ved lastbilstandere kan bruges.
I stedet har Audi sørget for, at det er nemt at hælde på ved den normale brændstofstuds – studs og rør er så store, at Q7-ejeren kan bruge de samme pumper som lastbilchauffører. De pumper er der mange af, det går hurtigt, og så er literprisen lav.

En diesel-opladningshybrid med officiel brændstoføkonomi på 58,8 km er klar allersidst på året, ca. samtidig med den mindste dieselversion.