BMW Gran Coupé – fart til fire

BMW 6-serie Gran Coupé er forbeholdt de få. Men de få køber en bil med alle kvaliteter fra luksus, sikkerhed, kraft, økonomi til blændende køreegenskaber.

Endnu en gang har BMW fortolket historien på en ny måde med de karakteristiske nyrer i en ny form og skarpe forlygter.
Forpremiere

BMW Gran Coupé er en stor og muskelsvulmende firedørs coupé, men den aktive styring gør den let håndterlig og meget dynamisk.
BMW Gran Coupé er en stor og muskelsvulmende firedørs coupé, men den aktive styring gør den let håndterlig og meget dynamisk.
Når de andre – læs: Mercedes CLS og Audi A7 Sportback – har en firedørs luksus-coupé, så må BMW også have en. Derfor har BMW tilføjet 6-serie Gran Coupé til modelprogrammet.

Med en længde på fem meter afspejler Gran Coupé hele mærkets DNA fra den lange akselafstand på 296,8 cm, de korte udhæng, den lave højde på 139,2 cm til de brede skuldre på 189,4 cm. Det lave tyngdepunkt er synligt, og Gran Coupé kører derefter.

Man kunne tro, at en lav bil ikke har plads til håret, men det er ikke tilfældet i Gran Coupé, fordi sæderne er meget lave, faktisk er førersædet så lavt, at den høje hoftelinje dækker for lidt af udsynet til siden og den høje motorhjelm for lidt af udsynet fremad. Løsningen ligger dog lige for ved at trykke på en knap på siden af sædet og hæve det elektrisk. Blot en af de mange luksusdetaljer, som Gran Coupé er fyldt med.

Proportionerne er korrekte og udhænget over forakslen kort. Akselafstanden er lang og BMW-ikonet, Hofmeister knækket ved bagruden, går elegant over i dørudskæringen.
Proportionerne er korrekte og udhænget over forakslen kort. Akselafstanden er lang og BMW-ikonet, Hofmeister knækket ved bagruden, går elegant over i dørudskæringen.
Også ved bagsædet er der plads nok til både knæ og hoved, og BMW kalder klogt nok Gran Coupé for 4+1, for der er ganske vist en plads i midten af bagsædet, men det er kun til en tur hen til bussen med en meget lille person eller et barn.

Ejeren af en Gran Coupé spiller givet vis også golf. Bagagerummet på 460 liter har god plads til golftasker og kan udvides til 1.265 liter ved at lægge ryglænet ned. Så selv om en coupé ikke er det mest praktiske, har Gran Coupé dog en duft af det.

Førerpladsen er orienteret mod chaufføren og er en aflægger af såvel de øvrige 6-serie modeller Coupé og Cabriolet som den større 7-serie. Det vil sige en stor skærm som kontrolcenter for stort set alle funktioner styret af en dreje/tryk-knap i midterkonsollen. En stribe trykknapper på instrumentbordet kan programmeres til personlige genveje til de mest benyttede funktioner.

Vigtige informationer bliver vist med et hologram i forruden.
Vigtige informationer bliver vist med et hologram i forruden.
Hologram-visning af fart, fartgrænse, navigation og utilsigtet vognbaneskift bliver vist i forruden og er med til at øge opmærksomheden og dermed også den aktive sikkerhed.

Under den flot formede motorhjelm banker et 6-cylindret hjerte med benzin eller diesel i blodet. Det er i BMW-terminologi en TwinPower Turbo med Valvetronic variabel ventilstyring.

Benzinudgaven i 640i yder 320 hk og har et drejningsmoment på 450 Nm i området 1.300-4.500 o/min. Dieselmotoren i 640d yder 313 hk med et drejningsmoment på 630 Nm mellem 1.500 og 2.500 o/min. Det er altså ikke kræfter, der mangler, men er der ønske om mere, kommer der en 4.4-liters V8-maskine til efteråret med 450 hk og 650 Nm.

Førerpladsen er velordnet, selv om der er meget at se til. Det meste bliver styret over den store skærm med en dreje/tryk-knap.
Førerpladsen er velordnet, selv om der er meget at se til. Det meste bliver styret over den store skærm med en dreje/tryk-knap.
Selv om BMW har bestræbt sig på at holde vægten nede ved at anvende højstyrkestål i udstrakt grad til karrosseriet, er vægten 1.790 kg. Alligevel accelererer Gran Coupé fra 0-100 km/t. på 5,4 sek., uanset om det er med benzin- eller dieselkræfter. Topfarten er reguleret elektronisk til 250 km/t.

Køreoplevelsen er exceptionel. Både fordi motor og den ottetrins automatiske gearkasse er et lykkeligt ægteskab med meget hurtigt svar på speederkommando, og fordi den integrerede aktive styring medfører, at den store og tunge bil føles behændig og mindre, end den er.

Rattet er sjældent drejet mere end 45 grader selv i snævre kurver, og præcisionen er meget høj. Det er ren fornøjelse at køre Gran Coupé.

Der er god plads til kufferter og golfudstyr. De 460 liter kan øges til 1.265 liter ved at lægge ryglænet ned.
Der er god plads til kufferter og golfudstyr. De 460 liter kan øges til 1.265 liter ved at lægge ryglænet ned.
Den automatiske gearkasse skifter silkeblødt, men vil man selv, er der skiftekontakter på rattet. Så er der et lille ryk for hvert gearskifte for at understrege, at nu er det håndarbejde. Hvis ikke der bliver skiftet aktivt igen inden for nogle minutter, slår automatikken til igen.

Både motorstyring og affjedring er aktiv og kan reguleres med et tryk på en knap fra ECO PRO, Comfort, Sport til Sport +. Det vil sige fra det økonomiske over hverdag til det ultrasportslige, hvor ESC antiudskridsning er slået fra.
De to døre mere gør Gran Coupé dyrere end den todørs Coupé, men også mere praktisk i anvendelse.

Er der plads i budgettet til en bil til 1.608.000 kr. for 640i eller 1.817.900 kr. for 640d, er Gran Coupé det rigtige valg. Valget kan træffes fra juni måned.