Året 2022 lokker med usædvanligt mange bilnyheder. Op mod 70 helt nye biler er i sigte, når blikket rettes ca. 12 måneder frem.
Nyhederne kommer i alle størrelser, former og energikilder, men de rent elektriske er nu ved at dominere i nyhedsstrømmen. Omkring 40 af de 70 nye modeller er rene elbiler. Det er endnu et vendepunkt.
Med så mange nye biler og endnu flere varianter og facelifts, er der noget for enhver smag og budget. Men trods det brede udbud, vover vi her at udpege 12 nyheder, som på hver deres måde gør dem ekstra interessante.
Her er det labre dusin i 2022 (alfabetisk rækkefølge)

BMW i4
i4 er ikke BMWs første eller mest ekstreme elbil, men den rammer om kort tid en vigtig del af firmabil-klassen. Ifølge Motors foreløbige erfaring er det en særdeles vellykket elbil, selv om – eller måske fordi – den opleves som, ligner og er bygget som en konventionel BMW. Den officielle rækkevidde ligger på 500-600 km.

Citroën C5 X
Den nye C5 ser ud til at blive et frisk pust i den traditionelle firmabilklasse, hvor de gængse mærker har tabt voldsomt terræn de senere år. Fornyelsen hos Citroën understreges af det tilføjede ’X’, og så er formgivningen forfriskende ny med en blanding af hatchback, ’shooting brake’ og SUV. Teknikken inkl. plugin-hybrid er den kendte fra andre store Peugeot- og DS-modeller.

Fisker Ocean
Bilmærket med det danske navn og den danske chef sender sin første model til danske kunder omkring årsskiftet. Den elektriske crossover Fisker Ocean bliver et frisk pust på det danske bilmarked med sit design, de alternative materialer og sjove detaljer som drejbar skærm og et vindue til hunden.

Mazda CX-60
Mazda har taget sig en temmelig lang blunder i forhold til nye modeller, men nu sker der noget spændende. Og typisk Mazda ikke helt som de andre. Baseret på en helt ny, baghjulstrukket platform lancerer Mazda til sommer sin første plugin-hybrid i form af CX-60, der med basis i en 2,5 liters benzinmotor bliver god for over 300 hk. Sidst på året får den følgeskab af en syvpersoners udgave kaldet CX-80.

MG 5
Det fremadstormende mærke bliver til sommer først med en savnet model i det nye billandskab: en ren elektrisk stationcar. Det sker med MG 5, som placerer sig i klasse med bl.a. VW Golf stationcar. MG 5 byder på 479 liter bagage, 400 km rækkevidde og en forventet fra-pris på ca. 250.000 kr. Først i 2023 kommer der konkurrenter i form af bl.a. Peugeot 308 og Opel Astra og måske en VW stationcar i Passat-størrelse.

Nio og Xpeng
De to kinesiske mærker vil betyde et frisk pust med deres innovative elbiler, der byder på lang rækkevidde, anderledes design, avancerede løsninger i kabinen, bl.a. talegenkendelse, og høj ambition om selvkørende funktioner. For Nio kan tillægges muligheden for batteriskifte og Nio-lounge. Begge mærker ventes til Danmark i løbet af 2022 med hver en eller to modeller.

Nissan Ariya
Kraftig forsinket, men stadig spændende ankommer Nissan Ariya til sommer. Selv om Nissan har været en elbilpionér med Leaf, er det først nu, at mærkets anden elbil gør sin entré. Ariya rammer ind i den populære, men også overbefolkede el-SUV-klasse med valg mellem to- og firehjulstræk, to batteristørrelser og adskillige udstyrsniveauer. Innovative skærmløsninger og et meget ekstrovert design er andre særkender.

Peugeot 308
Den klassiske mellemklassemodel gør sin entré her i foråret med en gennemgribende ny og stærkt forbedret model. Den nye Peugeot 308 har noget til mange bilkøbere. Fra begyndelsen er der valg mellem benzin, diesel og plugin-hybrid, og i sommeren 2023 suppleres med en ren elbil. Og tilmed kan de fire drivlinjer frit kombineres med hatchback eller rummelig stationcar. Den nært beslægtede Opel Astra er en anden spændende forårsnyhed.

Renault Mégane E-Tech
Renaults nye, elektriske Mégane gør sig ikke umiddelbart bemærket på noget enkeltpunkt, men den samlede pakke virker særdeles overbevisende ifølge Motors første møder med elbilen. Mégane E-Tech, der deler teknik med Nissans SUV Ariya, lander et sted, hvor der ikke er mange konkurrenter. Andre elektriske hatchbacks i mellemklassen begrænser sig stort set til VW ID.3/Cupra Born samt den aldrende Nissan Leaf.
Læs mere om Renault Mégane E-Tech

Skoda Fabia
Denne sejlivede klassiker blandt danske familier uden alt for stort pladsbehov er nu klar i fjerde generation, som byder på mere plads end før og betydelige forbedringer i teknik og udstyr. Men kunderne må formentlig kikke langt efter den ellers så populære stationcar, og motorerne er helt uden el-assistance.

Toyota Aygo X
Toyotas elektriske BZ4X er bestemt en spændende nyhed, men her skal peges på Aygo X som en særlig vedkommende ny model i år. Aygo lander til maj pladask i en klasse, hvor der ikke er mange modeller tilbage, men 1 ud af 12 bilkøbere vælger trods alt en mikro. Toyota har givet mikroklassen et klogt twist ved at gøre Aygo X til en halvhøj crossover. Lige noget, bilkøberne kan lide.
VW ID. Buzz

MPV-klassen er blevet kraftig udsultet, men til november kommer denne ny-klassiker, VW ID. Buzz. Den eldrevne familiebil med masser af bagageplads bliver hidtil største medlem af ID.-familien. Buzz’en kan ses som en elektrisk afløser for både Sportsvan, Touran, Sharan og Tiguan All Space. Først kommer en fempersoners (og en varevogn), mens en syvsæders, forlænget udgave følger efter i 2023.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi