Audi A3 – sedan med stil

Med stilfulde linjer forsøger Audi at genoplive en ellers uddød race: små sedaner. Audi A3 Limousine er indtil videre alene i klassen.

Audi A3 sedan ligner ved første øjekast de tre- og femdørs til forveksling, men samtlige synlige karrosseriplader er nye.
Forpremiere

Audi siger, at man bagtil har kombineret designet fra en sedan og en cabriolet. Resultatet virker i hvert fald elegant på Audi A3 Limousine.
Audi siger, at man bagtil har kombineret designet fra en sedan og en cabriolet. Resultatet virker i hvert fald elegant på Audi A3 Limousine.
Motor mener: Audi A3 sedan er et elegant forsøg på at genindføre firedørs biler i kompaktklassen.

Frisk på at prøve noget anderledes? Noget stilfuldt, lettere konservativt og i hvert fald noget rasmusmodsat til tidens tendens til stationcar og SUV. Og perfekt til tidens trang til downsizing.

Så kan Audi A3 sedan være det progressive, men konventionelle bilvalg. Den nye model, der lanceres til september, er nemlig en usædvanlig bil, selv om karrosseriet er klassisk.

Kompakte sedaner i premiumafdelingen er en yderst sjælden vare. Volvo S40 er udgået, så Audi A3 sedan er reelt alene på banen. Nærmeste udfordrere er nok Mercedes-Benz CLA, der betegnes som en firedørs coupé og koster 100.000-150.000 kr. mere.

Heller ikke uden for premiumsegmentet er små sedaner gangbar mønt. VW har mere end svært ved at sælge sin Jetta. Alligevel er Audi optimist med at få hul på et marked, der reelt ikke eksisterer i Nordvesteuropa. Men det har det gjort, for A3 sedan har samme størrelse som den sidste Audi 80 og den første A4. Akselafstanden er sågar lidt større.

Fuldkommen redesignet Audi A3

425 liter kan der være i det yderst regulære bagagerum. Åbningen er nogenlunde gennemsnitlig for typen.
425 liter kan der være i det yderst regulære bagagerum. Åbningen er nogenlunde gennemsnitlig for typen.
Audi A3 sedan – eller Limousine som den kaldes på auditysk – virker meget vellykket i sit design, som også er en vigtig grund til at vælge en firedørs bil med „udvendigt” bagagerum.

Og Audi har gjort sig mere umage med formgivningen, end man lige skulle tro. For selv om ligheden med de tre- og femdørs er markant, er ikke én eneste, synlig karrosseriplade genbrugt fra hatchback-modellerne.

For at give sedanen et mere sportsligt look er den f.eks. ni mm lavere og 11 mm bredere. Det er de små ting, der gør det. Teknisk er der slet ingen forskel. Undervogn, motorer, al elektronik, førerplads og alle udstyrsmulighederne er eksakt de samme.

En fysisk forskel er der naturligvis i bagagerummet. Med 425 liter er det 60 liter større end i den tredørs og 30 liter større end i den femdørs. Til gengæld er ingen udvidelsesmuligheder over hattehylden som i en hatchback, men splitbagsæde giver alligevel en fleksibilitet.

Splitbagsæde giver god udvidelsesmulighed, men der er langt til fleksibiliteten i en Audi A3 Sportback.
Splitbagsæde giver god udvidelsesmulighed, men der er langt til fleksibiliteten i en Audi A3 Sportback.
Bagsædepladsen følger desværre ikke helt med bilens voksne fremtoning. Knæ- og benplads er fin, men loftshøjden klemmer. Motors prøvesidder måler 1,84 meter og støder hovedet mod loftet.

Audi A3 Limousine 14.000 kr. dyrere

A3 sedan, der bygges i Ungarn ligesom cabrioleten, lanceres med 1.4 140 hk og 1.8 180 hk benzin samt 2.0 150 hk diesel. Men relativt hurtigt vil det komplette A3-motorprogram med tre benzin og tre diesel samt S3-versionen være tilgængelig.

Historisk har en sedan være billigere end en stationcar og ofte også end en femdørs, men Audi synes alligevel, at man kan godt kan tage mere for den noble sedan. Mérprisen er dog beskeden, formentlig 14.000 kr. i forhold til den femdørs Sportback. Dermed vil billigste A3 Limousine koste ca. 324.000 kr.

Skulle A3 sedan ikke blive en stor succes i Europa, gør det næppe så meget for Audi. Klassen betegnes nemlig som verdens største, fordi kompakte sedaner er meget almindelige i bl.a. USA og Asien, herunder Kina.