Der er ikke lige så meget mod hos designerne hos Audi som hos Toyota, der jo med den nye C-HR virkelig slår ud med armene. Men Q2 er alligevel en ny og vellykket bil, der med sin kompakte form bliver mindste model i Q-serien.
Trods sit Q-navn kommer bilen i adskillige versioner med forhjulstræk alene, men man kan naturligvis købe en ægte firehjulstrukket Q2. Motoren ligger på tværs foran, og bilen er en del af den nye MQB-platform, blot er akselafstanden her reduceret en smule.
LÆS OGSÅ: Toyota C-HR - crossoverklassens frække dreng
Det er derfor noget overraskende, at Q2 opleves ganske rummelig, og mange vil således snildt kunne bruge bilen som familiebil. Man sidder dejlig højt og har et godt overblik over trafikken, ligesom ind- og udstigningen er noget lettere end i de lave biler, fabrikken også bygger.Lille motor værd at vente på
På motorsiden bliver mindste valgmulighed en trecylindret 1.0-litersmotor med turbo. Den kommer til Danmark til foråret, men vi har allerede prøvet den, og den er virkelig værd at vente på. Den gør Q2 overraskende hurtig, og den lyder fortryllende med sin lidt snerrende karakter under acceleration. Den fås kun med manuelt gear og tohjulstræk og bliver billigste Q2-mulighed til formentlig 325.000 kr.
Generelt er bilen bygget i vanlig Audi-stil. Materialerne er lækre, indretningen er logisk, og komforten er fin. Man generes af nogle ret store blinde vinkler ved stolpen bag bagdørene, men selve ruderne er hele vejen fornuftigt udformet.LÆS OGSÅ: Gruppetest af crossoverne Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar
Audi Q2 er en naturlig konkurrent til Toyota C-HR, men generelt er der ikke mange biler endnu i denne klasse, der hidtil har været domineret af Land Rover Evoque, der i lighed med de to andre kan bestilles i farvekombinationer, der kan gøre bilerne ganske personlige.
Q2 er allerede landet i Danmark.