Selv om BMW i forvejen laver nogle af verdens bedste biler, var det en helt ny udviklingsafdeling, der fik ansvaret for at skabe BMWs nye familie af elbiler, der skal sælges under det selvstændige „i”-navn. Resultatet blev en elbil med en helt anden konstruktion, end vi er vant til, og et design der i den grad skiller sig ud fra mængden.
Den nye i3 er således bygget over et aluminiumsskelet med plasticsider og kulfiberarmerede sikkerhedszoner. Batteriet er placeret under gulvet, og ved baghjulene finder vi elmotor og tilhørende komponenter.
Inde i bilen er der plads til fire personer, og der er adgang til kabinen gennem to fordøre og to bagudvendte bagdøre. Der er i den grad tænkt „ud af boksen”.LÆS OGSÅ: Motors test af Renault Zoe
BMW i3 kører meget støjsvagt
Med nøglen i lommen kan man sætte sig ind bag rattet og trykke på startknappen. Så er bilen køreklar, og med en særlig „vrider” ved rattet kan man vælge køreretning, og så er det blot at træde forsigtigt på speederen og begive sig ud i trafikken.
Her er der i dén grad mulighed for at lade sig imponere. I lighed med alle andre elbiler er kørslen utrolig let, idet der jo hverken er kobling eller gearstang, og også fordi den lille bil nærmest kan vende på en tallerken. Træd på speederen og nyd en acceleration, der kan bringe bilen op på 100 km/t. på bare 7,2 sekunder.
Endnu mere imponerende er mellemaccelerationerne, når man f.eks. skal overhale en lastbil. 80 til 120 km/t. klares hurtigere end i en BMW 335i, og det siger ikke så lidt.LÆS OGSÅ: FDMs tema om elbiler
På lande- og motorvej nyder man den stille kørsel, og det er særligt overraskende så lidt dækstøj, der kommer ind i bilen. Batteriernes placering under gulvet sænker tyngdepunktet, der trods bilens højde ikke er anderledes end i en almindelig BMW. Bilen vejer små 1.200 kg og de er på vanlig BMW-vis fordelt ligeligt mellem for- og baghjul.
På de krævende testmanøvrer på Sindal Flyveplads, som vi lånte til denne del af testen, viste i3 da også, at den kan stå fast, når det gælder. Ikke helt som en normal BMW, men mere end nok til at man overraskes positivt.
BMW i3 kan bestilles med hurtiglader
For en familie på op til fire personer vil BMW i3 langt hen ad vejen kunne gøre det ud for bil nr. 1. Dertil er både kabine- og bagageplads udmærket. Hvad man savner af plads i bagagerummet, kan man finde i det ekstra rum under forklappen.Men skal man for alvor skifte benzinbilen ud med en elbil, kræver det naturligvis, at man har et kørselsmønster, der matcher bilens rækkevidde på mellem 130 og 160 km pr. opladning. Den officielle rækkevidde er 200 km, men BMW anfører selv de lavere tal som det, man kan forvente.
LÆS OGSÅ: Om BMWs nye i-serie
Med en væglader monteret i garagen kan bilen lades op på 6-8 timer, men for 12.500 kroner ekstra kan man få bilen leveret med en ladepakke, så den kan bruges i de særlige lynladere, der efterhånden dukker op i Danmark. Dermed vil man kunne lade ca. 100 km rækkevidde på batteriet på en halv times tid. På den måde kan man godt komme lidt længere rundt i landet, men det kræver som altid en god planlægning.
Ingen afgift på BMW i3
I Danmark er elbiler fortsat helt fritaget for registreringsafgift, og det betyder, at BMW i3 lander på en konkurrencedygtig pris på 285.000 kr. Med normal afgift ville prisen givetvis lande langt over tre kvart million kroner.Fritagelsen for afgift betyder også, at man for en gangs skyld kan lade sig lokke af BMWs mange muligheder for ekstraudstyr. Læderindtræk, adaptiv fartpilot, soltag og lignende fås til priser, der ligner dem, vores gode naboer i syd og nord er vant til, og det virker billigt for os danskere.
Kun muligheden for at få bilen leveret med en tocylindret motorcykelmotor, der kan lade batteriet op, når det er tomt, må vi danskere glemme alt om. For vælger man den, er bilen ikke længere afgiftsfritaget, og så stiger prisen med næsten 600.000 kroner.Den nye BMW i3 kommer til salg i Danmark til foråret, idet de tysk producerede biler i første omgang skal leveres til hjemmemarkedet.